Kolbäck, kvinnorna & knuffandet

Att knuffa igång en bil har kanske de flesta varit med om. Men att knuffa igång ett tåg? Nej, det tillhör definitivt ovanligheterna. Men det har hänt. Det finns dessutom bildbevis. Om bara ett par veckor är det 15 år sedan en Regina tillhörande Tåg i Bergslagen fastnade i en skyddssektion i Kolbäck utanför Västerås. På lokförarens initiativ klev resenärerna ut ur motorvagnen och knuffade tåget för hand. En av resenärerna, som också hjälpte till att skjuta på, tog fram sin mobiltelefon och knäppte en numera klassisk bild. Bilden publicerades samma dag i en lokaltidning och den stora cirkusen drog igång. Vissa ansåg att lokföraren hade agerat korrekt och löst ett problem, andra förfasade sej och hävdade såväl lagbrott som bristande säkerhetstänk. Idag, 15 år senare, skrattar lokföraren åt hela saken. “Ja, vilket väsen det blev. Jag kände till en kollega som gjort samma sak utanför Borlänge några månader tidigare, så det var så jag fick idén. Men hade vi inte varit två förare så hade den aldrig gått att genomföra. Idag hade jag nog inte gjort om samma grej. Reglerna har ju blivit annorlunda, hårdare”, berättar lokföraren för bloggen.

Lokföraren var i september 2002 körlärare för en lokförarelev, som idag jobbar hos Arriva och kör Pågatåg. “Jag minns den dagen väldigt väl. Jag satt kvar i hytten och såg till att bromsen var loss när min handledare gick ut med ett gäng resenärer och sköt på. Vi hade kontakt via telefon under hela proceduren”, säger den dåvarande lokförareleven. Körläraren, som då som nu var anställd av SJ men där emellan även jobbat för Tågkompaniet, fyller i: “Det var fredagen den 13e. Typiskt nog. En resenär var först sur och skällde och sa att hon borde ha stannat hemma den där dagen. Men sedan blev hon glad. Hon hade aldrig kunnat föreställa sej att hon skulle få vara med om att flytta ett tåg”.

Tåget var på väg från Västerås till Ramnäs. Men där fanns bara ett spår, så tåget fortsatte upp till Brattheden, där det vände. “Redan då hade den där bilden lagts ut på nätet. Min elev visade mej den i sin telefon. Det var snabbt jobbat”. Tjejen som tog bilden hette Carina Stridh. Idag har hon bytt efternamn och flyttat till Öland, där bloggen efter en del detektivarbete får tag på henne. 2002 bodde hon i Surahammar, dit hon var på väg då tåget plötsligt stannade på det mest olämlipga av alla olämpliga ställen. “Jag hann inte tänka så mycket när lokföraren kom och frågade om vi kunde hjälpa till. Jag bara gick ut och knuffade på”, minns Carina som gett bloggen tillåtelse att publicera hennes roliga bild.

Anledningen till stoppet i skyddssektionen var att Kolbäcks station höll på att byggas om. I princip alla tåg fick ATC-fel, som inte gick att häva. När hastigheten senare sänktes från 100 till 70 försvann problemet. Bromsen hann hävas innan det var för sent. Men den 13 september 2002 var det fortfarande 100 genom Kolbäck. “Spänningen gick inte att koppla på i skyddssektionen, så vi stod där vi stod. Fjärrtågklareraren i Stockholm var tokig eftersom vi var i vägen. Alternativet till påskjutningen hade varit att begära hjälpfordon, men det hade tagit timmar. Det roliga var att när jag förklarade läget för resenärerna och bad om hjälp så var det bara kvinnor som följde med ut, alla karlarna satt kvar i tåget”.

nytag
Foto: Carina Stridh

Annonser

12 thoughts on “Kolbäck, kvinnorna & knuffandet

  1. Haha, tack för den här historien. Har aldrig hört den tidigare och det känns som att det borde vara en av alla dessa historier som vandrar runt mellan kollegor.

  2. Härligt att få veta mer om händelsen. Som ombordare åkte jag med eleven när han blivit riktig förare och vi pratade lite om det men det var mest en rolig grej utan några detaljer.

    Många år senare skulle jag själv som lokförare köra förbi stället och kom ihåg det här fotot. Just där började det pipa en konstig ‘felsignal’. Hjärtat gick upp lite i halsgropen. Hade jag gjort något fel? Vem skulle hjälp mig att putta genom ett långt och tungt godståg? Det var några svettiga ögonblick innan jag insåg att det bara var ett SMS från avlösande förare att hon stod beredd.

  3. Är en motorvagn så lätt att man kan flytta på det för hand? Jag har hört rykten om att X2000 är ganska lätt att flytta på

  4. Har fastnat en gång på skyddssektionen i Emmaboda mot Lessebo. Fick frågan från tkl om jag kunde rulla tillbaka ner mot stationen. Kändes inte helt säkert att rulla bakåt med ett långt godståg och dessutom så hade lågt huvudbehållartryck börjat blinka.

    Sen var det nån kom på att det bara var å trycka på knappen så blev det ström i tråden.

    (ska tilläggas att skyddssektionen normalt brukar vara inkopplad men tjänstgörande Lokförare var inte så uppmärksam på att lampan inte lös)

  5. Detta har allt förekommit lite då och då under åren i olika varianter fast utan foto…. Man kan även använda spett eller liknande. En elmotorvagn med skivbroms rullar ju otroligt lätt och antingen är det ju plant eller lutar åt något håll…..

    • Om jag inte minns fel så stod det om händelsen på sista sidan i informationsbladet ‘Järnvägsinspektionen informerar’.

      • Jo, det stämmer! Hade jag vetat hur man klistrar in bilder i en kommentar som denna, så hade jag kunnat visa hur artikeln såg ut i Järnvägsinspektionen informerar. Har en kopia här nämligen. Rubriken är ganska fyndig: ”Tåg i Bergslagen åter igång efter kunders påtryckningar”. Idag är det för övrigt på dagen 15 år sedan hela denna historia tog sin början.

  6. Hur många män var det på tåget? Var det endast småbarn och gubbar med käpp?
    Var det endast invandrarkillar?
    Historien stinker fejk och feministvinkling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s