Otrafikerat spår är åter i bruk

FB_IMG_1502568696177Det så kallade Kölöspåret i Karlshamn har åter börjat användas. Detta efter att ha legat i träda i uppemot tio år. Anledningen till att Karlshamns kommun nu röjt spåret från sly, bråte och nedblåsta träd är de nya transporterna av gas som går från Karlshamn till Borlänge. Green Cargo kör två heltåg i veckan åt Eon och SSAB. Behovet av uppställningsspår har ökat och tillgången på sådana vid Eons anläggning är begränsad. Därför har kommunen rustat upp delar av det ungefär tre kilometer långa industrispåret som slutar vid Karlshamnsverket på Kölön. Ungefär halvvägs ut till Kölön har en del av spårområdet stängslats in. Ett tiotal vagnar får plats innanför staketet och grindarna. Första tanken var att kapa spåret, men så blev aldrig fallet. En flyttbar stoppbock skruvades istället fast i spåret för att enkelt kunna plockas bort om Karlshamnsverket i framtiden behöver använda sin järnvägsanslutning. Kölöspåret byggdes i slutet av 1960-talet men har aldrig använts i någon större omfattning. Senaste gången Green Cargo växlade på Karlshamnsverket var runt 2010. Kollegor berättar att verket fick någon enstaka vagn om året med ammoniak. Förr fanns också en växel in till en skrotfirma i höjd med den plats där uppställningsplatsen ställts i ordning. Idag är växeln borta och skrotfirman har inte lastat några järnvägsvagnar på kanske 30 år. Karlshamnsverket är ett oljeeldat reservkraftverk som ligger i ständig beredskap. 1969 stod den första pannan, eller blocket som det kallas, klart. Två år senare driftsattes block 2 och 1973 block 3. 2015 stängdes block 1, på grund av alltför stora investeringsbehov. Kraftverkets totala kapacitet är idag cirka 662 MW, ungefär lika mycket som en normalstor svensk kärnkraftsreaktor.

FB_IMG_1502568736831

Annonser

3 thoughts on “Otrafikerat spår är åter i bruk

  1. Det är onekligen lite märkligt hur olika det kan vara på utvecklingen bara med några mils skillnad.

    I Karlshamn har man spårbrist och får öppna gamla spår.

    I Karlskrona satsar man på att rusta upp gamla spår som sen ingen vill köra på (tänker på Verkö spåret)

    Medans man i Kalmar plockar bort spår efter spår som inte har trafikeras på många år.
    Snart får nog Kalmar södra byta från godsbangård till personbangård med tanke på verkstadens placering. Står redan nu ibland mer persontåg än godsvagnarna där.

    I Karlskrona är godstrafiken helt död, i Kalmar är den på god väg där åt också Medans den frodas i Karlshamn.

    • Tänk om Green Cargo finge trafik någon gång i veckan till Verkö från Karlshamn, nu då det finns personal och fordon i Kh. Det vore ytterligare ett steg i expansionen för Karlshamn. Dynapac och ABB finns ju i Karlskrona, Dynapac dock inte spåranslutet.
      Jag tycker att det ändå borde finnas möjlighet för återupptagen trafik och nyttjande av terminalen på Verkö. Tarkett i Ronneby fyllde många lösflak samt containrar på Asg terminalen i Ronneby. Tarkett borde kunna vara en potentiellt intressant kund för Green Cargo, men man kanske inte är intresserad alls?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s