Befordrad till lokbiträde

20615641_10214069025189008_4968438835577043021_oIgår var jag ute på ett ovanligt äventyr. Men roligt. Jag var lokbiträde på resandetåg 24109 på sträckan Karlskrona-Karlshamn. Visserligen är det ungefär 40 år sedan SJ avskaffade sina sista biträden, men ibland kan de fortfarande behövas. Anledningen igår var avsaknaden av ATC i det gamla Du-loket från 1925. Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar, ÖSJ, hade ordnat en uppskattad jubileumsresa längs Blekinge Kustbana för att fira att det var tio år sedan som eldriften invigdes mellan Kristianstad och Karlskrona. Redan för ett par månader sedan fick jag frågan om jag kunde ställa upp som lokbiträde. Jag var tvungen att tacka nej, eftersom detta är min ordinarie jobbhelg. Det sved lite grand. Jag hade ju själv haft äran att köra det första ordinarie tåget från Karlskrona efter elektrifieringen 2007 och hade gärna funnits med ombord på jubileumståget. Men plikten går före nöje. Tidigare i veckan ringde dock personalfördelaren på Green Cargo och beordrade lördagsjour 8-15. Genast tändes ett hopp. Kanske skulle jag hinna vara med på åtminstone en del av jubileumsresan?

Så blev det också. Jourtiden löpte ut och jag satte mej på Öresundståget mot Karlskrona. Du 109 och alla de gamla vagnarna hade ankommit flera timmar tidigare och stått uppställda för allmän visning. Vid halv fem-tiden var det dags för avgång tillbaka mot Kristianstad. Jag frågade snällt om jag fick åka med på loket till Karlshamn. Som lokförare vill man ju gärna åka längst fram och se hur kollegorna har det. Framförallt när det gäller ett lok som är snart hundra år gammalt. Bara en gång tidigare har jag varit uppe i hytten i ett Du-lok. Det var en kort stund i samband med en annan ÖSJ-resa, till Markaryd och Strömsnäsbruk, för 15-talet år sedan. Nu skulle det bli spännande att åka hela vägen till Karlshamn, om det var möjligt. Och jodå, det visade sej vara fullt möjligt. Det ordinarie lokbiträdet överlät sin plats åt mej och satte sej själv och drack kaffe i en av vagnarna. Det var snällt gjort.

Föraren hette Jörgen och arbetar i vanliga fall på SJ i Göteborg. Han berättade att han i början av sin karriär hade kört ett annat Du-lok med träkorg, 101, mellan Stockholm och Västerås. Nu har han bara tre månader kvar innan pensionering, så på något sätt sluts cirkeln. Han började med Du, och han slutar med Du. Jörgen fick körtillstånd av tågklareraren och tågmästaren gav avgång. Med van hand tryckte Jörgen ned den så kallade kaffekvarnen, det vill säga säkerhetsgreppet, och började koppla upp. Loket ryckte till och det small från kontaktorerna i maskinrummet. Snart hade vi kommit upp i 70 kilometer i timmen. Fortare än så fick vi inte köra denna dag. Det berodde dock inte på loket, utan på vagnarna. Själva loket får annars gå i 100. 109an gick väldigt fint i spåret. Jörgen var imponerad över hur galant koppelstängerna var justerade. Överallt längs banan stod det människor och vinkade och fotograferade. Vi vinkade tillbaka och tutade lite emellanåt.

Detta var första gången det rullade ett Du-lok på Blekinge Kustbana. Tänk att man kan ta fram ett så gammalt lok och bara köra iväg. Tänk att tekniken fortfarande är densamma. Det är samma ström, samma spårvidd, samma bromssystem. Allt fungerar precis likadant nu som då. Det hade varit spännande att uppleva den gamla tiden som lokförare. Samhället i stort var nog inte så roligt, men det hade varit intressant att få veta hur kollegorna hade det förr i tiden. När jag nu satt där i det gamla Du-loket så inbillade jag mej att jag nästan kunde tänka mej in i lokförarvardagen 1925.

På den östra delen av BKB är det mycket ovanligt med några andra elfordon än X31. Jag har sett någon enstaka omledd X11 och någon motorvagn från Svenska Motorvagnsklubben. Rapiden har gått med mättåget och Snälltågets nya Vectron har svischat förbi en gång. Annars kommer de allra flesta tåg inte längre än till Karlshamn. Där är Rc och Rd vardagsmat. Och X61. Även Ma och Traxx har förekommit. SJs X40 har också varit på besök. Det ryktas dessutom att ett X2000 en gång fått fungera som ersättningsfordon för X31, men den uppgiften har jag inte fått bekräftad.

”Vänta kör 40” upplyste jag vid försignalen till Ronneby. ”Vänta kör 40” repeterade Jörgen. Mötande Öresundståg stod redan inne vid plattformen. Några resenärer klev av och några klev på. Färden fortsatte västerut. Egentligen hade lokbiträdena på sin tid betydligt flera uppgifter än att hålla koll på signalbilderna. Till exempel skulle loket smörjas och fettas vid jämna mellanrum. Själv har jag ingen typutbildning på Du, så i det avseendet var jag inte mycket till hjälp. Med på resan fanns dock sammanlagt två förare och två biträden, som alla hjälptes åt med loköversynen. Det skedde före avfärd från Karlskrona och det skedde under uppehållet i Karlshamn, som ligger halvvägs till Kristianstad. I Karlshamn klev jag av. Där blev det också personalbyte. Instruktionsförare Mogensen med elev Lindman tog över reglagen och Jörgen kunde få lite välförtjänt vila. För 50 år sedan hade nog en majoritet av landets lokförare suckat tungt och sett det som ett straff, en degradering, att behöva tjänstgöra som lokbiträde, men så kändes det inte alls för mej igår. Tvärtom faktiskt. Jag kände mej nästan lite befordrad.

3 thoughts on “Befordrad till lokbiträde

  1. Kul Jonas det är nåt speciellt med dessa D-lok, dom ser farligt otäcka ut i fronten och invändigt är det en speciell doft av elekrisitet. Man känner koppelstängernas oregelbundna gång, och det blixtrar och smäller i kontaktorena, men man var bara 13 år då och var överlycklig att jag fick göra min första prao i årskurs 7 på Skinnskattebergs järnvägsstation där stinsen hette Valde Ferm. Han blev riksbekant senare i livet och vägrade sluta. Dom tog bort biljettmaskinen, men han ordnade och skrev ut biljetterna för hand.. Visst ja, som prao elev så fick jag köra tåget med Du från Krampen till Skinnskatteberg 2 ggr i praoveckan. Häftigt värre, men då fanns inte D-3:an och lokföraren skötte bromsningen, och han talade om hur jag skulle koppla upp och ned.. Lok biträdet skötte tyfonen med linan i taket, och talade om vad signalbilderna visade som du skrev..

  2. Hej! Du får väldigt gärna informera här på bloggen när du får veta att vår kära BKB ska få besök av något ovanligt, som man kan få möjlighet att fotografera. Hade jag vetat detta i förväg så hade jag avbokat min lilla fotorunda till Göteborg.

Kommentera

