Min månad: juli 2017

I juli var det tänkt att jag skulle ha semester. Det hade jag också. Men det ”råkade” även bli lite arbete. Bristen på lokförare är som vanligt extra stor under sommarmånaderna och chefen bönade och bad att jag skulle sälja några semesterdagar. Egentligen var jag inte så sugen, men så plötsligt fick Kära hustrun veta att hon var tvungen att åka utomlands i två veckor till hösten. Det blir en vecka till Indien och en till Kanada. Det är den där Ericsson som kallar igen. Det innebär att jag behöver vara ledig i september för att ta hand om vovvar och ungar. Det passade alltså ganska bra att flytta några semesterdagar, och samtidigt få bra betalt för det. Tre gånger körde jag gaståget till och från Karlshamn. Turen börjar på kvällen och slutar på morgonen. Den går alltså över två dagar. Sammanlagt blev det därmed sex semesterdagar tillbaka. Det låter kanske som en stor uppoffring, men det var det inte. Jag var hemma nästan hela arbetsdagarna. Tjänstgöringen var förlagd till kvällen och natten. Det är då jag trivs som bäst att jobba. Tidiga morgonpass är däremot en pina. Nu kan jag se fram emot tre veckors sammanhängande ledighet i september. Man tackar.

Den sista semesterdagen ägnades åt ideellt arbete. Det blev en lång dag, men väldigt lyckad. Museiföreningen i Kristianstad körde badtåg till Åhus. Det blev tre vändor fram och åter. Sammanlagt köpte ungefär 450 personer biljett. När vi kom tillbaka från Åhus den andra gången fick vi låsa in oss på Kristianstad Södra, för att CFL cargos containertåg skulle passera. När kollegan i den gamla danskdieseln hade avslutat sin spärrfärd i Åhus, så kunde vi åter växla ut oss på linjen och påbörja den tredje och sista resan söderut. Med på denna tripp fanns två trevliga danska lokförare som arbetar åt Hector Rail. De hade vunnit biljetter i en tävling och tagit bilen hela vägen till Kristianstad. När de fick syn på min Green Cargo-väska utbrast de något förvånat: ”Se upp, konkurrenter!” Det var förstås på skoj. När vi skulle åka tillbaka från Åhus så klev det dessutom på en oväntad resenär. Nämligen en passåkande kollega från Trainpool, som hade åkt linjekännedom med godståget. Egentligen skulle han åka buss, men en lokförare väljer förstås hellre tåget om det är möjligt. Det är nog första gången jag skjutsar en passåkare i ett museitåg.

One thought on “Min månad: juli 2017

Kommentera

