Även MTR inför komprimerad tjänst

19983705_10213812487135717_3069931346049369330_oAllt fler järnvägsföretag har börjat erbjuda så kallad komprimerad tjänstgöring för sina lokförare. Det innebär sju dagars arbete, följt av sju dagars ledigt. Tidigare var det i princip bara bemanningsföretag som hade sådana scheman, men idag har upplägget spridit sej. Det finns till exempel lokförare hos Green Cargo, Hector Rail, Transdev och CFL cargo som arbetar på ett komprimerat schema. Många anställda efterfrågar liknande lösningar, och i takt med tilltagande lokförarbrist har de fått gehör för sina önskemål. Vissa långpendlar, andra har kanske sina barn varannan vecka och har svårt att få vardagen att gå ihop på grund av udda arbetstider. Nu har ytterligare ett järnvägsföretag beslutat satsa på 7/7- och 8/6-scheman. Det är MTR Nordic, som tog över pendeltågstrafiken i Stockholm förra året. I likhet med många andra bolag plågas också MTR av lokförarbrist. Förutom den YH-utbildning som MTR startar i augusti, genomför företaget just nu en helt egenfinansierad lokförarkurs. Trots detta räcker personalen inte till. Nu vill MTR minska behovet av inhyrda lokförare. Så här skriver fackförbundet Seko på sin lokala hemsida: ”Överenskommelsen innebär ett permanent avsteg från arbetstidsregeln om maximalt 5 dagars arbete i rad. Nyanställda lokförare som anställs utfifrån denna överenskommelse kommer att schemaläggas permanent på 8/6 alternativt 7/7. Dessa lokförare kommer att ha samma lön och villkor som alla andra men inte delta i gruppvalet. Genom detta upplägg så kan MTR garantera nyanställda plats på varannan veckas-schema och förhoppningen är givetvis att kunna rekrytera lokförare som bor på annan ort”. Enligt uppgifter till bloggen har även kollegor inom SJ framfört önskemål om komprimerad tjänstgöring, men där har arbetsgivaren än så länge ställt sej kallsinnig.

Annonser

5 thoughts on “Även MTR inför komprimerad tjänst

  1. Kan säga att jag var skeptisk till att jobba komprimerat först. Sen när jag började på Transdev så tog/fick jag en komprimerad tjänst, nu ångrar jag inte det valet. Är nog bland det bästa valet inom jobb karriären jag gjort. Visst, det är jobbigt för sambon å behöva ta hand om barnen å hemmet när jag har jobbveckan, men å andra sidan är det riktigt skönt med en hel ledig vecka sen. Man hinner med mycket att göra.

    • Håller med dej, Jörgen! De flesta som är negativa till komprimerad tjänst är sådana som aldrig själv provat på att jobba på detta sätt, utan bara utgår från att det måste vara jättejobbigt och bryta mot alla lagar och avtal. När jag började på TGOJ för drygt tio år sedan så fick jag komprimerad tjänst. Kollegorna på SJ och Green Cargo tyckte det vara oseriöst. Själv tyckte jag det var det bästa jag gjort. Jag blev mycket piggare, fick ut mer av ledigheten och tyckte jobbet var roligare.

  2. Även om SJ inte vill ha 7/7 och 8/6 grupper så tillämpas det ändå i vissa fall (utlåning mellan åkstationer samt inhyrd personal). Har själv varit utlånad till annan ort och tjänstgjort på liknande upplägg. Jag tycker det är ett helt okej sätt att arbeta på och personligen så blir det en till dimension i arbetet att få köra och jobba på olika platser i landet. Hade gärna sett att SJ startade en pool liknande den GC har.

    /Lokf norr

    • Vad jag förstår så behövs ju inte någon SJ-pool. På vartenda tjänsteställe finns ju numera mängder med pensionärer ofta 65 – 70 år som gladeligen tar allt jobb, även olagliga turer, helger mm mm.
      Dom kommer skuttandes med en inställelsetid på ofta mindre än en kvart. Dessutom är dom mycket billigare än att låna ut lokförare på trakt, reseersättning och med hotellboende.
      En pool det hade behövts för 10 år sedan, men då sa man nej.

  3. Tja, är de desperata efter förare så är de. MTR har i dagsläget inte det antal förare som krävs för att köra beställd trafik till T18 och det är dryga böter i avtalet med SL om de inte levererar beställd trafik. Mycket av MTR agerande inom utbildning och personalpolitik det senaste halvåret handlar förmodligen om att det vill kunna presentera en bra historia för SL och skjuta skulden på någon (vem som helst!, bara inte MTR) annan för att slippa dryga två miljoner i böter per vecka

    Samtidigt verkar MTR inte vara bra på att ta hand om de lokförare som de redan har. Många fler förare har sagt upp sig än vad MTR räknade med och det verkar inte vara någon hejd på uppsägningarna. Att ansvariga arbetsledare vid en personolycka nu har en inställelsetid till Centralen på 90 minuter och att MTR ensidigt har en helt ny praxis som inte har arbetats fram tillsammans med t ex skyddsombuden för att ta personal ur tjänst efter olyckor har inte gjort saken bättre, särskilt inte efter en del tillbud och olyckor under våren.

    Den egna uppdragsutbildning för förare man har anlitat ProTrain för att hålla har stött på allvarliga problem. Kursen var planerad att vara på 32 veckor,en mycket kort kurs med andra ord och redan innan start var det många som ifrågasatte om det överhuvudtaget skulle fungera. Under utbildningen har planeringen varit urusel, scheman har inte hållits och elever har fått reda på stora schemaändringar samma dag. Nu visar det sig att eleverna förmodligen inte kommer att bli klara i tid, bland annat efter att handledare och instruktörer har varnat för att all röra kring utbildningen har gjort att eleverna helt enkelt inte har hunnit med att lära sig tillräckligt av vad de behöver. Utbildningen kommer alltså att behöva förlängas.

    MTR valde att ensidigt frångå de regler kring utbildningslön som finns i det lokala avtalet och ansåg att ”lokförarelev i internutbildning” var en helt ny personalkategori som inte omfattades av avtalet om lönebildning och satte en hittepålön på 10000 kronor i månaden för eleverna. Det är naturligtvis inte en lön som det går att leva på i Stockholm. Nu vill MTR att eleverna på uppdragsutbildningen, som har blivit förlängd mycket tack vara MTRs egna planeringsmissar skall fortsätta på denna hittepålön hela tiden fram tills de är examinerade och klara, men man har inte ens satt något tydligt datum för när eleverna skall vara examinerade. Med tanke på att MTR inom pendelverksamheten idag har ungefär en åkande instruktör per 80 förare så kan det nog ta ett tag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s