Om konsten att stjäla ett lok

Lokbrist är ett problem för många järnvägsföretag. Läget kan ibland bli smått desperat. Så vad göra om man lovat en kund att köra ett tåg och det sedan visar sej att det saknas dragkraft? Att stjäla någon annans lok är kanske ingen lysande idé. Ändå var det precis vad som inträffade på en större bangård i mellan-Sverige för ett par månader sedan. Lokföraren, som skulle köra det aktuella tåget, upptäckte att det lok han egentligen skulle ha var trasigt. Nu var goda råd dyra. En av företagets planerare undrade om det inte fanns några andra lok i närheten. Det gjorde det. En fin gammal Rc som föraren kört många gånger tidigare. Visserligen som anställd i ett annat järnvägsföretag, men ändå. Det var ju samma trafik det handlade om. Brytaren smällde i på loket och iväg rullade tåget. Dagen efter uppdagades en pinsam historia. Ja, en smärre skandal faktiskt. Loket hade tidigare varit inhyrt, men var det inte längre. Hoppsan. Så vad göra? Ringa uthyrningsfirman och be om ursäkt och förklara vad som hänt? Nej, inte alls. Loket fortsatte att rulla i trafik i ytterligare två dagar. Har man lovat en kund så har man. Att bryta ett löfte är fult. Att stjäla ett lok däremot tycks vara helt okej.

DSC_3343

Lågt.

8 tankar på “Om konsten att stjäla ett lok

    • Nej, men sättet… Om min bil inte startar om jag skall och utföra ett jobb hos en kund, är det då okej att jag tar en liknande, din till exempel?

  1. (Nästan) samma sak hände i Malmö tidigare. En kollega had problem med loket och blev tillsagd att ”ta åttan istället”. Han körde iväg med en annan operatörs lok som stod bredvid och också hade slutsiffra åtta.

  2. Det hände mig vid ett tillfälle att jag kom till Skandiahamnen för att klargöra en inhyrd SJ Rc3 för ett godsjobb. Ett sådant lok fanns på uppställningsspåret, men det var fel individnummer. Jag ringde min driftledning, som ringde till mobisiren på loket som jag skulle ha.
    Det visade sig då att en förare på konkurrerande firman hade tagit fel på lok, och tagit mitt istället för sitt (båda firmorna hyrde in Rc3 från SJ). Som tur var hade hen bara precis hunnit hänga på sitt tåg och göra bromsprov, och var nu klar för avgång. Hen fick vackert tuffa tillbaka till uppställningen där jag stod och tog över det färdigklargjorda loket. 😉

    • Har också blivit av med en Rc i Skandiahamnen. Men den föraren var nog ganska trött, för hen skulle haft en Traxx. Eftersom jag inte har utbildning på Traxx, blev det sjöfartsmuseet och båtsimulator med min son istället.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s