Green Cargo köper lok från Rumänien

transmontana-page-3Green Cargo planerar att köpa ett antal nya sexaxliga lok. Bolagets styrelse väntas ta det definitiva beslutet på fredag. I ett första skede handlar det om två lok av modellen Transmontana från rumänska Softronic. På sikt kan det bli betydligt flera. Transmontanaloket var på besök i Sverige för två år sedan och provkördes då av såväl Green Cargo som Rush Rail. Affären är upplagd på det sättet att Green Cargo köper loken – men kan lämna tillbaka dem efter två år i drift om de inte är till belåtenhet. Loken kommer troligtvis att rulla i stålpendelns norra omlopp, det vill säga mellan Borlänge och Luleå. Det är på den linjen Green Cargo bedömer att man bäst kan testa lokens maximala prestanda. Transmontanan kan dra upp till 3000 ton, beroende på bana. Det är nästan dubbelt så mycket som Green Cargos vanligaste loktyp, Rc4, som klarar 1600 ton. Behovet av nya, starkare lok har accelererat det senaste halvåret när Green Cargo tappat flera upphandlingar till Hector Rail. Företaget har också börjat titta på så kallade duallok, det vill säga lok som kan gå på både el och diesel. Denna investering ligger dock något längre fram i tiden. Loken, som också är sexaxliga, är betydligt dyrare i inköp men kan å andra sidan ersätta två Rc och en T44.

Annonser

9 thoughts on “Green Cargo köper lok från Rumänien

  1. En vidareutveckling av gamla El15. Kraftfulla lok som varit i Sverige för typgodkännande. Finns med i Svenska Tåg 39 från LEG video.

      • ”Avsikten har varit att loket ska bli godkänt för trafik i Sverige,
        och det är Rush Rail som skött provkörningarna i Sverige.” så sades det 2015. Typgodkännande var kanske fel valt ord.

  2. 3000 ton och enkellok är känns inte möjligt på norra omloppet. Däremot känns det rätt att pröva ett sexaxligt lok. Erfarenheten från Rush Rail säger att loket funkade bra. Sedan är det ju frågan om elmatningen håller den kvalitet som ett modernt asynkronlok önskar/kräver.

    • Enl Peter Flink som var med vid proven så justerade Softronics tekniker in loket efter hur den svenska elmatningen fungerade. Om det räcker vet ju inte jag, men det låter ju som att proven gick utmärkt.

      • Rc4 är ju rätt eltörstiga lok, och tre stycken i mult sörplar i sig rätt mycket. Då borde två betydligt snålare asynkronlok med modern teknik kunna hantera samma förutsättningar relativt väl. Moderna asynkronlok i mult med tunga vagnvikter går ju sedan länge dagligen på stambanorna i norr, både från GC och Hector.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s