Jag åt, rapade och skämdes

Igår publicerade jag en bild på den här bloggens Facebooksida. Bilden är tagen i ett av TGOJs Ma-lok den 20 mars 2010 och föreställer innehållet i en frukostpåse. När jag skrev inlägget kom jag att tänka på en händelse som inträffade i Göteborg för några månader sedan. Vid enstaka turer i Göteborg så brukar vi lokförare bli inkvarterade i SJs gamla överliggningslokal i Sävenäs. När tjänstgöringen drar ut på tiden, så blir det allt som oftast hotell. Enligt avtal är det då i första hand First G på centralstationen som gäller. Det är ett riktigt bra hotell. Tyst, trevlig personal, bra frukost och bästa tänkbara läge. Det kan inte bli bättre. Ska man iväg tidigt på morgonen, innan de hunnit duka fram frukosten, så brukar det gå bra att få en frukostpåse med sej. Den här gången gjorde jag precis som jag alltid gjort. Innan jag kröp till kojs så meddelade jag personalen att jag skulle åka vid kvart i fyra och önskade en frukostpåse. Väckarklockan ringde vid 3.20. Jag duschade och borstade tänderna. Jag förberedde mej för en lagom lång färd söderut, till Halmstad.

När jag kom ned till hotellobbyn så var receptionisten upptagen i telefon. Han pekade på en plastkasse som stod en bit bort på disken. Jag tog kassen och hoppade in i taxin. Jag var hungrig, och av påsens vikt att döma var den välfylld. Perfekt. Jag såg fram emot en kopp kaffe och några nygjorda frallor. När tåget var bromsprovat och klart rullade jag sakta ut från rangerbangården, upp på bron i Olskroken och in i tunneln under Liseberg. Jag hade fönstret neddraget en lång stund. Det var en skön vårnatt. I Mölndal hade jag fått upp farten och det började dra kallt om öronen. Fönstret åkte igen med en smäll. Jag hällde upp vatten i stålmuggen och vred värmereglaget till kokplattan i botten. Rc-loket kämpade på fint förbi Kållered och Lindome.

I ungefär samma ögonblick som vattnet började koka, så gjorde jag den chockerande upptäckten: inuti plastkassen som jag fått på hotellet fanns sex eller sju andra, mindre påsar. Hoppsan, Börje. Detta var ju lagom kul. Jag hade råkat få med mej allas frukostpåsar! Så vad gör jag? Jag skämdes värre än en Mörrumsbo som tagits på bar gärning i ABB-arena i Karlskrona. Efter en stunds grubblande insåg jag att skadan redan var skedd. Det finns ingen återvändo. Jag började äta frallor och äpplen och små chokladbitar och ägg och dricka yoghurt och juice i en sådan takt att jag till slut var tvungen att lossa lite på livremmen och knäppa upp den översta knappen i byxorna. Skulle jag slänga det som blev över? Nej, det kändes onödigt. Är man lokförare så är man. Det var ju goda frallor. Dessutom skulle Tvåväskors-Olsson aldrig förlåta mej om han fick veta att jag ens tänkt en sådan tanke. Jag rapade och tog en halva till.

19250768_145908182633384_4208524553554003010_o

5 thoughts on “Jag åt, rapade och skämdes

  1. Helt underbart att läsa om din frukost! 🙂 Trevlig Midsommar och hoppas du är ledig då 😉

  2. Tack detsamma! Min midsommar kommer tyvärr inte att firas hemma, utan någonstans längs linjen Vännäs-Ånge… Men det är smällar man får ta när man arbetar varannan vecka!

  3. Jag började skratta innan jag läst färdigt. Först trodde jag påsen blåst ut, sen trodde jag fönstret krachat påsen innan förklaringen kom. Hade det varit jag i en bil så hade jag stannat och ringt hotellet för att skona andra kolleger som fick stå och vänta men du hade ju signaler att passa.

Kommentera

