Ett obegripligt missgynnande

flygEfter två månader som utlånad till Kil packade jag för några dagar sedan väskorna och begav mej iväg till Ånge. Det är här jag ska tjänstgöra i juni. Det är tre år sedan som jag senast satte min fot i denna järnvägsmetropol. Och tro det eller ej: Ånge blev ett kärt återseende. Förutom en lång, ensam och väldigt påfrestande påskhelg 2014, så har jag alltid trivts här. Med samhället, kollegorna och tjänstgöringen. Till och med den gamla SJ-överliggningen har sin charm. Thairestaurangen har fortfarande öppet och serverar god mat. När jag klev innanför dörren i Green Cargos personallokaler kändes det som igår. Dörrkoden var densamma. Kollegorna hälsade igenkännande. Alla mina bilder och dokument låg kvar på mitt skrivbord när jag loggade in i en av de tre datorerna i orderrummet. Det enda som var annorlunda var antalet postfack, som minskar i oroväckande hög takt. Var tar alla kollegor vägen?

Nåväl. Passresorna till Ånge är ett kapitel för sej. Bor man i Karlshamn så är snabbaste sättet att ta sej till Ånge att flyga till Östersund och sedan åka tåg. Från dörr till dörr så tar resan inte mycket mer än sex timmar. Som lokförare vill man förstås helst åka tåg, men ibland fungerar det helt enkelt inte. Restiden blir den dubbla med SJ jämfört med SAS. Eftersom restiden för oss ”poolare” räknas in i arbetstiden så blir det rena förtjänsten för Green Cargo. Nu kanske man kunde misstänka att det är väldigt dyrt att flyga. Det borde ju vara så. Om inte annat med tanke på miljön. Men så är det inte. Kostnaden är ungefär densamma. Ibland är det till och med billigare att flyga än att åka tåg. Jag har inte gjort den reflektionen tidigare, men häromdagen när jag satte mej till rätta i planet så blev jag fundersam. Hur kan detta vara möjligt?

Samtidigt som en av de tre flygvärdinnorna började servera kaffe, så började jag räkna. Tre tjejer springer omkring här i kabinen. Jag vet inte hur många som sitter i cockpiten, men minst två måste det väl vara. Personalen utgörs alltså av fem personer. Jag tittade mej omkring i planet. Det var halvbesatt. Kanske 80 personer. Situationen var liknande när jag bytte plan på Arlanda. Fem personer, halvfullt. Hur många liter flygbränsle som går åt för att flyga 100 mil har jag förstås ingen som helst aning om, men åtskilliga kubik är det naturligtvis. Vilket måste kosta pengar för flygbolaget. Jag antar också att SAS betalar någon form av avgift på de olika flygplatserna, ungefär som järnvägsföretagens banavgifter.

När jag åker med SJ är tågen allt som oftast fullsatta. I ett X2000 innebär det drygt 300 personer. Längst fram sitter en ensam kollega. Två tågvärdar stressar runt inne i vagnarna. Ibland är de tre. Ibland är de ensamma, beroende på vilken typ av tåg jag åker. Jag förstår inte hur detta hänger ihop? Kan någon vara vänlig att förklara, tack? Frågan är kanske inte varför det kostar runt tusenlappen att åka tåg till Ånge. Det är inget hutlöst pris. Det är en lång sträcka. Frågan är snarare varför det är så billigt att flyga? Hur kan flygbolagen få detta att gå runt? Än mer konfunderad blir jag när jag tittar på prissättningen hos bolag som typ Ryan Air. Jag kan flyga till London och Bryssel för några få hundralappar. Nu vet jag att en extra flygskatt införs nästa år. Men beloppen är låga. 80 kronor dyrare ska det enligt uppgift bli att flyga inom Europa. Jag tycker det daltas med flygbolagen, samtidigt som förutsättningarna för tågtrafik inte prioriteras. Vad är det egentligen för kostnader som järnvägsföretagen har, som flygbolagen slipper? Hur kan flygbolagen tjäna pengar när de i princip skänker bort biljetterna?

Annonser

22 thoughts on “Ett obegripligt missgynnande

  1. Jag har snurrat in mig i liknande tankegångar många gånger!! Skriv gärna om du får något vettigt svar av någon insatt! 🙂

  2. Det finns regler för hur många som måste finnas i kabinpersonalen. Om jag inte missminner mig är det 1 per påbörjat 50-tal resenärer över 19st. En 737a med ca 180 platser alltså 4 st. Detta för säkerhet vid en evakuering. Kaoset som skulle uppstå då en fullsatt X2a spårar ur ordentligt i hög hastighet vill man inte ens tänka på.

  3. Statssubventionerat! Det är så staten håller transportsektorns aktörer och typer av fortskaffningsmedel i sitt järngrepp. Beroende på vilka intressenter, väljare eller aktörer, så höjs/sänks avgifter och subventioner.

  4. Staten subventionerar inget när det gäller flygplatser eller flygtrafikledningen. Avgifter tas ut av flygbolagen för att täcka kostnaderna. Jag tror flygbolagen täcker sina utgifter genom att dels ha en mängd olika prisnivåer samt att de tar bra betalt för allt extra som mat, väskor m.m. Jämför färjetrafiken som ibland generöst delar ut fribiljetter. Det gälle att få folk på båten och sen kan man börja kassa in på allt de äter, dricker och köper.
    Anders flygledare
    Tack för trevlig blogg!

  5. Det handlar om tid.
    Personalen på flygplanet, fem personer, jobbar kanske två timmar för en flygning Östersund-Stockholm. Det blir tio mantimmar.
    Personalen på SJ-tåget Östersund-Stockholm. jobbar sex-timmar inklusive tid före tågavgång, , kanske sju om det är personalbyte på vägen. Det blir 18-21 mantimmar om det är en förare och två ombordare.
    Även om flygbesättningen har bättre betalt har den förmodligen inte dubbelt så hög lön som de SJ-anställda.
    På motsvarande sätt blir kapitalkostnaderna för fem timmars tågkörning betydligt högre än för en timmas flygning.
    Tid är pengar och det är därför tågresor ofta blir lika dyra eller dyrare än flygresor.
    Lösningen är lika enkel som genial: kör tågen fortare.

    • Jäklar Ulf att du hann före.

      När jag såg detta intressanta blogginlägg ringde jag till en bekant som precis ska börja som värdinna på SAS. Lönen är 20 tusen och om de lägger turerna rätt slipper bolaget betala ut dryga traktamenten (tro mig jag vet hur det är). Samma personal på flyget servar betydligt fler personkilometer än vad ett nattåg gör. Ungefär samma problem som nattågen har mot dagtågen i kapitalkostnad.

      När det gäller utbildning för att bli flygvärdinna så verkar det inte vara någon raketforskning om den är färdig på mindre än en månad så jag tror att järnvägens stora problem är att det gått inflation i utbildningen och ju mer kompetens dessto högre lön, allt enligt fackets agenda.

      Sen ska inte järnvägen gå till pappa staten och kräva skattehöjningar av flyget utan de skall hålla facket på mattan och gärna under den utan lobba för nya järnvägar i symbios med godstrafiken/industrin som behöver snabba styckegodsbanor(pakettåg i 160).

      Jag tror att järnvägen/nattåg kan överleva på sina egna meriter men då krävs det att de inte ser nattåget som något katten släpat in.

      Gustav

      • Jo, Gustav Järnvägen SKA gå till staten!
        Förnärvarande så är det bara en massa oseriösa företag som mer eller mindre förslavar sin personal då det INTE fimns någon vinst att plocka ut ifrån järnvägen. Den enda sträcka i Sverige som går med vinst är Stockholm – Göteborg och möjligt Stockholm – Malmö, Malmö – Köpenhamn. Resten är ren förlust.
        Du talar om höghastighetståg vet du i huvudtagen vad det kostar att bygga en sådan för att därefter underhålla den?
        Om Staten inte har råd med den befintliga järnvägen skulle det bara vara ren dumhet att bygga en ny höghastighetsbana.

        Kan berätta för dig att Manglev banan mellan Shanghai’s flygplats till Shanghai Centrum har kostat Kina så pass mycket att de räknar med att den kommer aldrig generera vinst under sin livscykel även om det finns ca 100 miljoner männskor som bor i området kring Shanghai, men det stoppar inte Kina för att expandera den till Suzhou då allmän nyttan kommer före.

        För vissa branscher så fungerar det med privata aktörer som flyg, telecom, buss, taxi mm. Men inte med tåg då hela systemet fungerar som ett homogent system. Ex. Pajar en växel påverkas stora delar av systemet. Havirerar ett tåg så ställer det till för alla andra. Trycker men in för många ankomster/avgångar på en station ja då blir stora förseningar som drabbar många och som ger en domino effekt.

        Järnvägen ska tillbaka till staten då de är den enda aktören som har ett större intresse att driva den för att få andra företag och samhällsfunktioner att fungera, men Staten är även den enda som har råd att driva järnvägen på ett seriöst sätt.

      • Här får du svar på varför RyanAir kan hålla så låga priser.

        Titta på denna dokumentären från Mayday Mayday!

        Hoppas du blir stolt för över dina värderingar?

    • Vem ska betala för att vi ska kunna köra tågen fortare?

      Lösningen finns redan. Inrikesflyg för ändpunktsresande Stockholm-Göteborg, Stockholm-Kalmar, Stockhom-Malmö osv. För att inte tala om resor till norra Sverige.

      Kräver inga investeringar i höghastighetsjärnvägar. Vi vill inte veta vilka utsläpp som orsakas under byggtiden. Stål, betong och transporter. När bygget är klart om 20-30 år så är flyget koldioxidneutralt.

      Jag vill ha en ny stambana genom Småland via Värnamo-Ljungby. Där kan vi köra snabb godståg i harmoni med nya regionaltåg och det skapar omledningsmöjligheter. En höghastighetsbana byggs inte för godstrafik.

      Nej, järnvägen kan inte kräva att försöka konkurrera med inrikesflyget med hjälp av skattemiljarder.

      Med vänlig hälsning,

      Ola

      • Billy, jag förstår inte riktigt vad du menar när du säger att järnvägen består av oseriösa företag som förslavar personalen.
        Faktum är att i alla fall vi hos oss, och hos de andra privata (trafik)bolagen har bättre löner och arbetsvillkor än de statliga bolagen. Jag kan inte se att detta skulle vara vare sig att förslava eller oseriöst.
        Det finns pengar att tjäna på tågtrafik. Om man vill. Persontrafik är dock svårt då skattesubventionerad trafik tar en stor andel av resenärerna. Dessa skattesubventionerade tåg tar också upp mycket onödig kapacitet då det körs tåg var xx:e minut vare sig det behövs eller ej.

  6. Det behövs inga skattemiljarder för att järnvägen skall vara konkurrenskraftig på sträckan Göteborg-Stockholm.
    Tågen har redan nästan dubbelt så många resenärer som flyget mellan Göteborg och Stockholm eftersom restidsskillnaden är så liten och tågresorna i 99 fall av 100 är billigare eftersom personalkostnaderna är ungefär lika stora och energikostnaderna mycket lägre.
    Det är på sträckor som Östersund-Stockholm som flyget blir billigare än tåget eftersom tågresan tar så lång tid.

    • Hej!

      När jag bodde i Stockholm och reste till Göteborg i jobbet så testade jag regelbundet båda alternativen. Dörr till dörr tog jag mig på 2.45 Solna-Hisingen utan att stressa med dåvarande Malmö Aviation. Gott om tid på Bromma. Med SJ Snabbtåg behövde jag ca 4.15 i bästa fall. Nu tar det längre tid. På en T/R gör det ca 3 timmar. Nästan en halv arbetsdag. En hel del av Trafikverkets skattemiljarder går väl även åt till att vi ska kunna åka tåg Stocholm-Göteborg. Luftfartsverket/Swedavia ber inte om en enda krona.

      Jag reser mycket med tåg men mest av nostalgiska skäl. Försvarar fortfarande SJ Prio Svart.

      Mvh

      Ola

    • Jo Ulf du har helt rätt, efter många miljarder på 90 talet har jvg blivit marknadsledande på Göteborg-Stockholm. Däremot är det synd att många stirrar sig blinda på restid. Jag är helt övertygad om ifall nattåget erbjöd en produkt värd namnet och med vettiga tider skulle de inte vara något problem att plocka marknadsandelar från flyget. Se bara ankomsttid till Sundsvall med nattåg(fvb till Ånge) så förstår jag att bloggaren tog tåget(att sen det med betald restid har spårat ur totalt är en annan historia) och nästan lika illa att INTE bli erbjuden en nattmacka på Luzzette innan avgång från Stockholm.

      När jag började jobba i Stockholm för 4 år sedan var det en självklarhet att ta SJ hem men efter jag provat Blå Tåget några gånger och visat lite kort blev lite av en snackis på jobbet när jag skulle resa hem. Lika naturligt borde det kunna vara att nattåget säljer in ett koncept som kunderna suktar efter och inte något som är beställt av Länsstyrelsen i Jämtland.

  7. Jag ber att få anmäla avvikande mening eller åtminstone en alternativ sanning.
    Jag reser regelbundet med tåg mellan Göteborg och Stockholm, oftast med SJ och understundom med MTR.
    Resan tar fem timmar från dörr till dörr med buss-tåg-buss och en väl tilltagen marginal på Göteborg C respektive Stockholm C.
    Med flyg tar resan med buss-buss-flyg-buss-buss alternativt buss-buss-flyg-flygtåg-buss inklusive marginal vid bussbyten och på Landvetter och Bromma eller Arlanda också fem timmar.
    Dessutom kostar tågresan inklusive anslutande färdmedel hälften eller mindre än hälften av vad flygresan inklusive anslutande resor kostar.
    Trafikverket satsar förvisso en del pengar på Västra stambanan och på vägarna till Landvetter och Arlanda men en betydande del av Trafikverkets intäkter är numera banavgifter medan andelen som utgörs av skatter har minskat stadigt i snart tio år..

  8. Sedan finns det ett annat lönesystem på flygsidan. Flygvärdinnor på många bolag får betalt när planet börjar rulla på marken. Det kostar med andra ord inget så länge planet står stilla på marken.

    Sedan kan oftast flygbolag tjäna pengar på andra delar. Säg att man helt plötsligt märker att alla i Bollnäs vill flyga till Liverpool. Då kan man utan vidare sätta in fler flygningar, och tjäna mer pengar. Försök slänga in fler tåg till Stockholm på två dagars varsel.

  9. Det som retar mig allra mest är att flygets bränsle är skattebefriad! Varför ska alla andra som kör sina fordon på fossilbränsleannat betala uppemot 90 % av priset i skatter och andra avgifter? Nej flygskatt är heltonödig inför i stället samma skattesatser som på bensin och diesel!

    • Se till att övertyga EU, för att bara Sverige inför en bränsleskatt gör ingen större skillnad då planen flyger nationellt.

  10. På långa sträckor är det nog bara att acceptera att flyget är överlägset tåget. Det har jag inga problem med. MEN att det är lika billigt eller t.o.m. billigare att flyga Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Karlstad, bara för att nämna några exempel, än att ta tåget har jag svårt att förstå/acceptera. Här borde något göras! Sedan att flygbränslet är skattebefriat är ju helt befängt. Finns inget som motiverar den orättvisan.
    Återstår att se om detta förhållande kommer att förändras under min livstid (som förhoppningsvis varar ett bra tag till).

    • På en fri marknad sätts priset efter tillgång och efterfrågan, är inte så svårt att förstå. Gällande bränsleskatt måste det om det införs ske på minst EU-nivå. För om bara Sverige inför skatt kommer flygbolagen tanka planen utomlands istället i större utsträckning.

  11. Har ingen svar på din fråga om varför det är så billigt att flyga jämfört med att åka tåg. Men har själv funderat på hur det kommer sig att jag kan flyga Stockholm-New York för 3500 kronor, men när jag skulle åka Sundsvall – Göteborg då ville SJ ha 2500. Det blev bilen.

  12. @billy

    Har jag någonstans skrivit att järnvägen skall byggas eller förvaltas privat? Jag vet att underhållet är eftersatt och jag är den första att vilja höja anslagen.

    Däremot skall trafiken skötas så nära medborgare som möjligt vilket fungerar utmärkt. Jag är otroligt dålig på att sitta på Karlaplan på Östermalm och veta hur de längs Haparandabanan vill ha sin trafik. Det borde den senaste tidens utveckling av tågtrafiken visat.

    Olika koncept
    Hög Tur täthet på regionala banor
    Mycket billiga biljetter.

    Om du vill se att det blir en återgång till att någon på Vasagatan skall bestämma hur HNJ skall trafikeras kommer den gå samma öde till mötes som VCJ gjorde som hade en enorm potential.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s