TCC utökar integrationsprojekt

12063589_10207848008067468_8381599216554387117_nDet integrationsprojekt som genomförts vid lokförarskolan i Boden har blivit så lyckat att TCC, Transport Competence Center, nu väljer att gå vidare med detta även vid företagets andra utbildningsorter, bland annat i Huddinge. Det berättar VD Peter Hornegård. Vid nästa antagning i Huddinge, våren 2018, kommer TCC att försöka ta till vara de erfarenheter och kunskaper de fått genom projektet ”Spår till framtiden” som de genomfört på uppdrag av Bodens kommun sedan förra året. ”Syftet har varit att ge sökande med svenska som andra språk samma möjligheter utifrån sina egenskaper att kunna bli antagen till lokförarutbildningar som de som har svenska som modersmål”, säger Peter Hornegård, VD på TCC.

Det var redan i april förra året som den här bloggen kunde avslöja vad som var på gång i Boden. Inlägget väckte många och starka reaktioner. Vad projektet går ut på är att språkligt anpassa urvalstesterna och erbjuda extra stöd i undervisningen. I ett pressmeddelande skriver TCC att projektet innebär ett nytt grepp för att fylla utbildningsplatserna och kunna förse branschen med kompetenta lokförare. ”Det är spännande att vi nu kan erbjuda plats för en grupp som normalt har svårigheter att ta sig in på arbetsmarknaden. Projektet möjliggör att järnvägsbranschen kan ta del av ny värdefull erfarenhet och dessutom minska den brist på arbetskraft som råder. En del av projektet är att utveckla metoder och arbetssätt med potential att kunna spridas till övriga järnvägsbranschen och andra branscher som lider av arbetskraftsbrist”, säger Peter Hornegård.

Som en konsekvens av lokförarbristen har även MTR beslutat dra igång en yrkeshögskoleutbildning. MTR berättar att man fick in 360 ansökningar till den kurs som startar i augusti. Som en jämförelse kan nämnas att TCC hade nästan dubbelt så många sökande till den utbildning som startade i mars i år, 620 stycken närmare bestämt. Tidigare har TCC fått in närmare tusen ansökningar till vissa intag i Huddinge. När det gäller utbildningen i Boden som startar efter sommaren så kommer den för första gången någonsin att bestå av flera elever med svenska som andraspråk. ”Dessa elever hade utan projektet inte påbörjat sin resa mot att bli lokförare, att de nu är på väg känns mycket glädjande. Dessa elever, liksom övriga i klassen, kommer att erbjudas extra lärarlett stöd i undervisningen. Exakt vad det stödet kommer att bestå av är upp till individens behov, det är en mer heterogen grupp elever än vanligt som börjar i Boden till höst”, berättar Niklas Olsson, lärare och projektledare vid TCC.

Han betonar att den nya gruppen med elever uppfyller samtliga av Transportstyrelsen uppställda krav för att bli lokförare, inklusive kommunikativ förmåga. ”För att kunna genomföra projektet på bästa sätt har jag vidareutbildat mig till lärare i svenska som andraspråk. Dessutom har vi ett nära samarbete med kommunens övriga andraspråkslärare så vi är väl förberedda”, säger Niklas Olsson.

Annonser

18 thoughts on “TCC utökar integrationsprojekt

  1. Spännande – undra hur detta påverkar urvalstesterna, svenskaförståelsen är ju en rätt viktig del där. Och om man gör om dem, måste man ju även testa se hur det slår på ”alla” om det nu helt plötsligt blir enklare klara dem. För samma intagstester borde väl rimligen gälla alla.

    • Jag har inte läst själva utbildningsplanen men däremot den projektbeskrivning TCC lämnat före utbildningen startade. Som denna låg skulle exakt samma krav ställas vid antagningen som för andra lokförarutbildningar – förutom i svenska. De som skulle antas måste ha klarat allt övrigt och även bedömts lämpliga. Under året skulle de sedan kunna tillgodogöra sig svenska på tillräcklig nivå, dels genom att befinna sig i en undervisningssituation och dels genom att förutom det vanliga innehållet i en lokförarutbildning även erhålla undervisning i svenska som andraspråk. Innan någon kan godkännas som förare skall de ändå uppfylla samma krav i språkkunskaper som vanliga elever kanske gör före utbildningen.

      Man skulle kunna beskriva det som en tillfällig dispens från kravet på svenska vid antagningen. Efter utbildningen uppfylls de vanliga kraven fullt ut.

    • Om du läser så har dom ju genomgått exakt samma tester som alla andra för att bli antagna, att förstå saker som ”handen i handsken är som foten i skon” spelar mindre roll anser jag än ommdom har rätt attityd och säkerhetstänk och förstår svenska trots att det inte är förstaspråk, Vissa danskar som jag träffar i arbetet går INTE att kommunicera med annat än i text eller på engelska, men dom får köra i Sverige om dom har sverigekompetens, och vi svenskar som har dansk-kompetens som knappt kan säga Pölse utan att vricka tungan får köra där.

      • Kraven på språkkunskaper för att köra i Danmark har höjts en nivå. Inte alla bolag har hunnit anpassa sina utbildningsplaner men när de gör det kommer det att bli märkbar skillnad. Det räcker inte längre att tala tydlig svenska och använda danska järnvägstermer utan den som nyutbildas skall ligga på den nivån att man kan högläsa texter innantill på danska.

  2. Åter igen tar TCC till varianter för att fylla sina utbildningsplatser och överleva ekonomiskt. Samtidigt hävdade man ju att deras antagningskrav var högre än andra skolors krav.

    Det är sedan skrattretande att man hävdar att man gör detta för branschens skull…

    • om nu så många sållas bort att dom inte kan fylla på klasserna för att det inte finns nog med folk som klarar testerna, kan dom ju lika gärna släppa lite på språkkravet bara dom klarar dom andra testerna, det är ju oftast inte på läsförståelse som dom sökande sållas bort på utan i dom senare stegen.

  3. Det här låter ju vettigt. Jag gissar att det finns en del sökande som har en bra yrkesbakgrund innan de kom till Sverige och har varit ambitiösa med språket här i Sverige. Det är inte bara läkare jag tänker på nu dom har ju fått LÅNGA väntetider i sin utbildning. Och vet du det är sällan man ser ditt fina utryck ”svenska som andraspråk” !!!

  4. P.S Jag gick undan en stund och det slog mig. Det fins ju redan förare på tunnelbanan som kan vara tacksama att slippa dyra bokostnader i Stockholm och redan har bra bakgrund. Vat kan det leda till för ”brangen”?

  5. ”Projektet möjliggör att järnvägsbranschen kan ta del av ny värdefull erfarenhet… ” säger Peter Hornegård. Exakt vilken värdefull erfarenhet kommer att tillföras eller kanske hellre, vilken värdefull erfarenhet saknas just nu. I wonder why we even bother to speak Swedish in this blog or even in Sweden in general for that matter, since it seems of less importance to embrace what unifys swedes, the Swedish language. Det blir ju enklare om vi fullt ut formellt anglofierar oss och skiter i det här krångliga med svenska(rna). Mångfalds hetsen fortsätter…

    • Alla antagna uppfyller Transportstyrelsens krav på kommunikativ förmåga, vilket betyder att de talar och förstår svenska tillräckligt väl för att bli lokförare. Ska det vara så svårt att förstå? Ser man på ditt eget sätt att bruka svenska språket så skulle även du ha nytta av lite stödundervisning. Din engelska ska vi bara inte tala om…
      Sedan är det underligt hur det alltid gnälls om invandrare som lever på bidrag och inte vill integreras i det svenska samhället och när det väl görs något positivt i den riktningen så är det fel det också. Jag önskar de som lyckas slutföra utbildningen lycka till och hoppas att de inte ska stöta på den svenska trångsyntheten när de sedan söker jobb som lokförare.

  6. En bekant till mig klarade inte av Svenska delen i urvalstestet och blev inte antagen. Kan han få gå på TCC nu och få extra svenskastöd på sidan? Eller är det diskriminering mot svenskar och inte lika för alla?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s