Min månad: maj 2017

Maj blev en extremt trevlig månad på flera sätt. Som utlånad till Kil blev det nästan enbart nattjänstgöring. De flesta tågen som Kilförarna kör går till eller ifrån Norge. Varken jag eller Den Vimsige har den behörigheten. Däremot rullar det varje kväll och natt två vagnslasttåg till och från Hallsberg. Det blev dessa tåg som jag och min evige följeslagare blev beordrade att köra. Nästan varje dag. Eller natt. Det passade perfekt. Jag har nämligen ingenting emot nattjobb. Framförallt inte under sommarmånaderna. Upplägget följde samma mönster under i stort sett hela månaden: 17-03 arbete, 03-12 vila och 12-17 mat, fika och häng på hotellets uteservering. Jag vet inte hur många timmar vi egentligen tillbringade på de orangea plaststolarna i solen utanför Scandic, men många blev det. Vi hann göra några intressanta iakttagelser. För det första tycks det finnas ett enormt överskott av tjejer i Karlstad, för det andra tycks de få killar som syns till ha en förkärlek för gamla bilar. Med mullrande motorer och med stora högtalare varifrån det strömmar musik av typen Black Ingvars och Mörbyligan. Gatan utanför Scandic måste ha varit en del av den så kallade raggarrundan i Karlstad, för här rullade den ena bilen efter den andra förbi. Vi såg allt från fina amerikanare till sänkta 740 med röd triangel baktill. Andra intressanta noteringar från Karlstad är att staden verkar ha invaderats av diverse asiater och att Scandic måste ha världens trevligaste nattpersonal.

8 thoughts on “Min månad: maj 2017

  1. Trevliga bilder och ord som vanligt från dej. Ser fram emot hur det kommer att fungera i Ånge 🙂

  2. Trevligt berättat som vanligt!
    Är det inte opraktiskt av bo i Karlstad när dina turer startar/slutar i Kil, även om det sannolikt är trevligt? Hur tar ni er t.o.r. Kil?
    Kan du nämna ett typiskt tågnummer i kört Kil-Hallsberg.

    • Anledning till att vi bott i Karlstad är att det inte gått att få rum på hotellet i Kil hela veckan. Många av Kilturerna börjar eller slutar också i Karlstad eller med passåkning till Hallsberg. I övriga fall åker vi pass mellan Kil och Karlstad. Det tar bara drygt tio minuter med tåg. Några tågnummer som jag minns att jag kört i maj är 45951, 45961, 45943, 45966, 9643, 45948, 5553, 15554, 45909, 14053, 9010 och 9011.

Kommentera

