Hector, Snälltåget & MTR

FB_IMG_1495707208972Redan för snart två månader sedan kunde den här bloggen avslöja att Hector Rail blåser Green Cargo på LKABs så kallade insatståg, som rullar sju dagar i veckan mellan Luleå och Kiruna. Nu är också alla papper undertecknade. Det innebär att Hector tar över trafiken den 1 januari 2018. Kontraktet är skrivet på fem år och innehåller optioner på trafik till Narvik och Haraholmen i Piteå. Tågen kommer att dras av Vectronlok. Ett sådant lok klarar 2200 ton. Green Cargo drog 2400 ton med dubbla Rc-lok. Hector Rail kommer att öppna Luleå som stationeringsort för lokförare. Enligt uppgift kommer företaget bara i år att behöva anställa ett 25-tal nya förare från Ånge och norrut.

Snälltåget meddelar att tre av deras nyrenoverade vagnar, som får rulla i 200 kilometer i timmen, nu lämnat verkstaden och är på väg mot Sverige. Flera av de vagnar som Transdev köpte av Hector Rail kommer att levereras senare i år. Snälltågets nya lok är som bekant redan på plats, vilket innebär att vi snart även i Sverige kommer att kunna åka i 200 med lok och vagnar. Transdev, som tidigare hette Veolia, är företaget bakom Snälltåget.

Söktrycket till MTRs lokförarutbildning, som startar i augusti, är stort. Företaget uppger att 360 personer sökt till de 30 utbildningsplatserna. ”Det är fantastiskt att vi fått tolv sökande per plats till vår nya utbildning till lokförare. Det var långt över vad vi hoppades på till en helt ny kurs. Speciellt är det roligt att det sker i Stockholm eftersom det varit svårare att locka sökande i storstadsregionerna’’, säger Chatrine Werkell, projektledare för MTRs yrkeshögskoleutbildning. Nu väntar flera urvalstester för de sökande, för att bedöma lämpligheten för yrket. I dessa tester brukar ungefär 85 procent sållas bort.

Annonser

4 thoughts on “Hector, Snälltåget & MTR

  1. Det har spekulerats en del i om elever från såna här utbildningar blir låsta till att fortsätta på MTR. Skall bli intressant att följa utvecklingen.

    Enligt YH-myndigheten är snittet drygt 13 sökande per plats till lokförarutbildning så då ligger MTR strax under. Att bara 10% klarar antagningsproven är en annan femma som trots allt kan göra det svårt att fylla alla platser på en utbildning med lämpliga sökande.

  2. Även om Vectronloket är ett bra och starkt lok kan 2200 ton på sammanlagt 8 drivhjul bli en aning övermäktigt, åtminstone vid sämre friktionsförhållanden. Vi kan komma ihåg 2000 ton i HR.s dåvarande papperståg (Traax eller Siemenslok, med en fd El15 gick det bätttre) i backen från Ragunda mot Singsån. Nattåg 92 fick inte alltför sällan gå ut från Håsjö och dra upp haveristen.

    • måste få tillägga där att, dom gånger det kördes Taurus i Mult med 142, det kördes 4 gånger… Första gången en natt med väldigt lite trafik då gick det bra. dom 3 nästföljande gångerna som denna kombination kördes, körde JAG alla 3 gångerna, norrut gick det bra, söderut inte så bra och alla 3 gånger fick jag lokhaveri i det bakre loket, i Taurusen… 1 gång fastnade jag och fick knuffas upp. dom andra 2 gångerna drog jag på fullt pådrag för att komma upp för backen för att försöka åtgärda felet på lämpligare plats Haveriet berodde först enligt trafikverket på våra lok, vi bestred och till sist visade det sig att det saknades jordningskablar på en sträcka vilket gav en dålig linjespänning som Taurusen inte kunde hantera, vid tester i området va Sinuskurvan (eller hur det stavas) icke existerande, där haveriet skedde, varje gång va det ”likström” (vilket taurus inte gillar) enligt vår tekniker som åkte sista turen i Taurus med laptop kopplad till loket och en ”sinuskurv-mätare” kunde han se att det va i stort sett likström.

      detta i kombination med att ståltåget med trippel-RC oftast va någonstans i närheten och slurpade i sig en del ström 😉

      kombinationen 142+242 kördes 4 gånger totalt, och havererade 3 gånger, alltid samma plats, vid samma kontakledningstolpe. efter detta lades ”projektet” ner, men är nu påväg att genomföras igen, efter att 142-loken ska få annan programvara som är mer kompatibel med taurusen.

  3. Verkar vara ett stort tryck på Pro Train också. Iaf i Hässleholm. Verkar som de redan börjar sålla ut sökande inför steg 3.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s