Efter allt elände: succén är total

Fridag och arbete brukar betyda övertidsersättning. Men inte alltid. Ibland jobbar jag faktiskt helt gratis – och njuter av det. Igår var en sådan dag. Jag körde rälsbuss åt museiföreningen i Kristianstad. Det är alltid trevligt, men igår kändes det faktiskt lite extra roligt. Anledningen är att museiföreningen har en mycket jobbig vinter bakom sej. Det har varit inbrott i lokstallet, där bland annat motorvagnarna förvaras. Inte en gång, inte två. Utan kanske tio gånger! Tjuvarna har inte bara stulit saker, de har också slagit sönder fönster och annat, klottrat och tömt pulversläckare inne i stallet. Förödelsen var snudd på total, bara för några veckor sedan. Ett tag var det till och med osäkert om föreningens medlemmar skulle hinna sanera byggnaden och orka reparera vagnarna inför vårens resor.

Men medlemmarna orkade. Några få personer drog ett mycket tungt lass. Körningen till Fjälkinge marknad igår blev av. Och vilken succé det blev! De tre motorvagnarna med tillhörande ”ostkupa” puttrade på som aldrig förr. Solen sken från en klarblå himmel. De sex tågen till och från Fjälkinge kom och avgick i exakt rätt tid. Resenärerna var nöjda. Växlingen och spärrfärderna till Kristianstad Södra avlöpte utan problem. Till och med tågklarerarna var på sitt bästa humör. Tågpersonalen likaså. Det var en kavalkad i hur bra saker och ting kan bli i en välorganiserad verksamhet. Tillströmningen av resande var också bra, även om de tre rälsbussarna inte var riktigt lika smockfulla som förra året. Vädret var nog lite för bra i år för att folk skulle vilja gå på marknad. Men som sagt: ett felfritt arrangemang, en uppvisning i vad en museiförening faktiskt kan åstadkomma.

Själv har jag inte kört de fina 50-tals rälsbussarna sedan förra året. Det är som vanligt tiden som inte räcker till. Varje gång jag sitter bakom den lilla, oftast gröna, styrpulpeten tänker jag att detta måste jag göra oftare. Men så kommer verkligheten ifatt. Jobb. Hus. Trädgård. Barn. Resor. Livet helt enkelt. Men en gång till, minst, ska jag finnas med och hjälpa till den här sommaren. Det har jag bestämt. Under juli månad ska föreningen köra badtåg till Åhus. Då ska jag förhoppningsvis kunna komma loss från alla måsten. Behovet av just mina tjänster har också ökat de senaste åren. Inte enbart för att det är brist på lokförare, utan också för att det är ännu större brist på lokförare med spärrfärdsbehörighet. Idag är det långt ifrån alla av mina kollegor som fortbildas på system S. De flesta gör det faktiskt inte. Visserligen är det bara någon enstaka kilometer från Kristianstad Södra in till centralen, men för att kunna förflytta fordon däremellan måste det anordnas en spärrfärd. Den behörigheten har jag och det är en kunskap som jag gärna delar med mej av. Min insats är möjligen viktig, men i det stora hela är det helt andra personer som drar det tunga lasset. Det finns stora kugghjul, och det finns små. Oavsett storlek så behövs de alla för att maskineriet ska snurra.

5 thoughts on “Efter allt elände: succén är total

  1. Så trevligt! Minns mina första år dom nyutbildade lokförare då jag nästan varje tur körde dessa på banorna runt Ulricehamn. Mycket driftsäkra och lättkörda med härligt muller från Scaniaåttorna! Har ju både utbildning på dessa och system M och S så man vet aldrig…….

Kommentera

