Turnén som ska bli ljuv musik

18518265_10213237202313956_2943822569134681023_oRocktåget har fått en uppföljare. Nu är det dock inte Tomas Ledin som åker på turné. Utan Trafikverket. Myndighetens budskap ska förhoppningsvis bli ljuv musik i öronen på landets järnvägsföretag. Med start den 10 oktober kommer verket att åka runt i Sverige med ett eget tåg för att besöka bland annat trafik- och produktionsplanerare. Anledningen till turnén är att Trafikverket från och med tågplan 2019 går över till ett nytt sätt att planera trafik och banarbeten. Detta nya sätt kommer att presenteras för diverse intresserade, som också kommer att kunna ”klämma och känna” lite på det nya systemet. Inom kort kommer förhandsinformation att skickas ut till tågbolagen. I augusti kommer de att få en mer formell inbjudan.

Hur skiljer sej då det nya arbetssättet från det gamla? Till att börja med inför man två nya begrepp: succesiv tilldelning samt avtalsplatser. Trafikverket kommer också att börja prata om en produktionsplan och en leveransplan. Leveransplanen innehåll de avtalsplatser som tågbolagen ansökt om och som är av betydelse för just deras produktion och slutkunder. Produktionsplanen innehåller hela den exakta körplanen men som tillåts justeras från dag till dag för att anpassas mot de trafikförutsättningar som gäller just vid den tidpunkten – dock utan att avtalsplatser och dess tider förändras. Till exempel kan ett godståg som går från Hässleholm till Nässjö få en avtalad avgångstid Hässleholm och avtalad ankomsttid Nässjö. Vissa dagar kanske tåget får stå på förbigång i Eneryda, en annan dag i Vislanda, men hur Trafikverket väljer att produktionsplanera det aktuella tåget fastställs exakt först 72 timmar innan avgångsdatum. Det innebär att att det ges möjlighet att flytta tågets läge under förutsättning att inte avtalstiderna förändras.

För att söka kapacitet i form av tågläge respektive banarbete inför Trafikverket en egen webb-portal benämnd ”Kapacitetsportalen” där all information ska finnas för tågbolagen att söka kapacitet. Det införs även en funktion – ”Sök lösningsförslag” – som kommunicerar med Trafikverkets nya tidtabellsverktyg TPS och kontrollerar om det finns någon ledig kapacitet att söka vid just det tillfälle järnvägsföretagen vill köra sina tåg. Det lösningsförslaget kan sedan användas i ansökan till Trafikverket om tågläge, alternativt att söka fram lediga tider för banarbete. Tanken är att detta ska bli ett snabbare och mer effektivt sätt än dagens provtidtabeller.

Trafikverkets tåg planeras att bestå av Rc1 1021, en biovagn (S11), en utställningsvagn (S6), en sovvagn för personalen samt en vagn där själva mötena med järnvägsföretagen kommer att äga rum.

Trafikverkets turnéplan:
10 oktober: Jönköping (Med Nordic Rail)
16 oktober: Malmö (Förmiddagen)
16 oktober: Hässleholm (Eftermiddagen)
17 oktober: Kalmar-Växjö (Förmiddagen)
17 oktober: Nässjö (Eftermiddagen)
18 oktober: Göteborg
19 oktober: Kristinehamn (Förmiddagen)
19 oktober: Hallsberg (Eftermiddagen)
20 oktober: Stockholm
23 oktober: Gävle
24 oktober: Östersund
25 oktober: Luleå
26 oktober: Kiruna

Annonser

7 thoughts on “Turnén som ska bli ljuv musik

  1. Man kan ju fråga sig när alla nedsättningar kommer fixas?!

    Ta Göteborg-Stockholm exempel…

    Olskroken 40km/h (spårkors sen 2012!)
    Alingsås till Skövde…130km/h
    Töreboda 100km/h
    Hallsberg 70km/h
    Flen 140km/h
    Malmsjö 40km/h (!)

    Finns det ens en plan för detta?

    • Ja, på banor utan kontaktledning där utedass som synes medförs. Loket kommer också att kompletteras med vita knutar. 😉

  2. Spännande koncept de presenterar ändå, nästan lite för mycket framåtanda för att vara järnvägen! Hoppas på att det som låter som en god teori kan omsättas till god praktik nu bara! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s