Är detta verkligen värt pengarna?

18425471_10213185901871477_2826821961463584698_nJag måste erkänna att jag inte riktigt blir klok på Trafikverkets så kallade stängselprojekt. Man satsar miljardbelopp (!) på att bygga höga staket längs bangårdar och spårområden. På vissa ställen kan man se 50 meter staket mitt ute i skogen. Man ser hur den före detta stigen fått en ny sträckning – runt staketet. Då funderar man lite över nyttan med satsningen. I Hallsberg har man byggt höga staket halvvägs till Skövde. Det är bara åkermark. Garanterat fritt från både spårspringare och terrorister. Men inne i centrum, bredvid en vältrafikerad gång- och cykelbana, har man låtit det gamla staketet sitta kvar. 80 centimeter högt. Där kan vilken fem-åring som helst klättra över. Förutom att dessa nya hinder krånglar till vardagen för alla oss som jobbar i spåren, så funderar jag över nyttan. Har verkligen olyckorna och spårspringet minskat? Det känns snarare som att det är ett problem som växer.

Annonser

24 thoughts on “Är detta verkligen värt pengarna?

  1. Det är en miljard i stängsel. EN MILJARD vi pratar om. Källa: http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-vid-jarnvag/halveringsmal-for-antal-omkomna-vid-jarnvagen/ Vidrigt mycket pengar som hade kunnat gjort otroligt mycket mer nytta på annat håll inom järnvägen.

    Trafikverket är som vanligt helt borta från verkligheten. Mellan Skavstaby och Stockholm C byts befintligt stängsel med taggtråd som är två meter högt, ut mot nytt staket. Det roliga är att det fortfarande är ett flertal sträckor mellan Skavstaby och Stockholm som helt saknar stängsel. Om man nu anser att det är viktigt med stängsel, kanske det vore en bra idé att först komplettera de sträckor som saknas först istället för att byta ut stängslet där det är högt och har taggtråd…

  2. Mellan lund och Malmö skulle det ju byggas två spår till. Ändå sätter dom upp stängsel så pass nära det befintliga spåret att stängslet måste flyttas för att ge plats åt de nya spåren. Varför inte bygga stängslet en bit ifrån så där finns utrymme för de nya spåren?

  3. Tänk om de istället använt miljarden till att bygga och underhålla spåren. Trafikverkets dumheter verkar aldrig ta slut. Är väl någon ” kärring ” som fått för sig att spårspring och självmord minskar men när man ser platserna för stängselbygge undrar man om de varit nyktra som beslutat….

  4. Visst är det skönt att slippa spårspring, men… Det kan bli lustigt med evakuering på sträckor där det finns staket på båda sidor.

  5. För att inte tala om olyckor med farligt gods där föraren blir instängd på spårområdet. En ren skyddsfråga att det skall finnas grindar med jämna mellanrum.

    • Trafikverket har i en facebookdiskussion sagt att staketen bygger man för att hålla folk ute, de har inte tagit hänsyn till om mam behöver komma ifrån spåren

      • Möjligt, men de är ansvariga för just den delen av lokförarens arbetsmiljö.

        Det blir en fråga för något duktigt skyddsombud att börja driva, först på den åkande skyddsrondem inom det egna företaget och sedan vidare till arbetsmiljösamordningen med Trafikverket.

    • I går såg jag ett stackars förtvivlat rådjur som irrat sig in på en synnerligen välstängslad sträcka av Mälarbanan – ingen utväg inom sikte. Undrar hur det gick för den, och hur vanligt förekommande det har börjat bli!

  6. Är staketen den märkligast prioriterade investeringen inom Trafikveket järnväg? Kanske finns det ytterligare förvånande satsningar?

  7. Kanske skrivits nåt jobbigt avtal med nån stängseltillverkare man inte blir av med och lagret börjar bli fullt?

  8. Priset är nog sträckan Torebo – Falkenbergs Godsstation alltså den del av gamla VKB som är kvar in till Falkenbergs centrum. Sträckan trafikerad av ett godstågspar 3 gånger/ vecka. Här håller man också på att sätta upp staket……

    • Det samma gäller Blekinge Kustbana. Jag har kört tåg längs BKB till och från under hela mitt lokförarliv och aldrig upplevt spårspring som något problem, förutom i Ronneby. Ändå läser jag på Trafikverkets sida att stängsel under 2017 ska monteras vid i princip samtliga stationer.

      • Är ju bara en förebyggande åtgärd. Stängslar man in Ronneby, kanske problemet förflyttas bara. Samt att det är ett projekt, som ska fortlöpa tills alla mål är uppnådda.

  9. Jag som pendlar mellan Helsingborg och Malmö upplever att det är rätt ofta som tågen är sena på grund av spårspring. Så för mig får de gärna stängsla in! Det är inte gratis med förseningar heller…

  10. På Bohusbanan på Hisingen sätts det inte upp stängsel trots att det blivit en stig tvärs över spåret från ett industriområde till en busshållplats. Det har inte kommit in rapporter (i tillräcklig mängd?) för att det ska bedömas som nödvändigt. Trots att det är rätt uppenbart om man bara åker ut och tittar på plats.

  11. Jag tycker det är bra att de försöker stopps spårspringet. Inhägnaderna runt bangårdar tror jag gör nytta och minskar säker även klottret.

  12. Lyssnade idag på Green Cargos VD..
    Kontentan över att politiker inte har en aning om vilka departement de styr över och noll intresse för deras område kostar massa pengar.

    Låt dem som fattar branschen besluta om hur pengarna skall fördelas. Infrastruktur är inget politiskt uppdrag. Om ministern inte ens har körkort, vad mer finns det för insyn hur det funkar praktiskt?

  13. Åk mot Stockholm från Katrineholm – sju, åtta km stängsel genom total obygd. Men bara på norra sidan förstås. Från storskogen på södra sidan spåren går det hur bra som helst som att lattja på stambanan…! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s