Olika bud om låglönesatsning

Det blir ingen strejk inom spårtrafiken. Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårsavtal. Så här, mindre än ett dygn efter det att avtalet undertecknats, framstår Seko som den stora vinnaren. Fackförbundet har, enligt egen utsago, inte behövt backa på någon punkt. Det låter fantastiskt. Nästa lite för bra, faktiskt. Varför denna plötsliga tvärvändning av Almega? Har någon uppifrån pekat med hela handen för att undvika ett befarat kaos? Eller mörkar Seko när det gäller den utlovade låglönesatsningen? Hursomhelst har parterna helt olika syn på varifrån pengarna ska tas. Seko hävdar att låglönesatsningen ligger ovanpå det så kallade märket på 6,5 procent. Almega menar att den ligger inom märket. ”Det nya avtalet innehåller en låglönesatsning som tas utöver märket på 6,5 procent, vilket varit den stora stridsfrågan mellan Seko och Almega”, skriver Sekotidningen. Almega å sin sida basunerar ut följande: ”Det totala avtalsvärdet ligger inom märkets 6,5 procent”. Vem har rätt och vem har fel? Svaret på den frågan blir intressant att ta del av när avtalsbilden klarnar.

18485635_10213177651985235_8796391388482879853_n

Annonser

10 thoughts on “Olika bud om låglönesatsning

  1. Precis jag är gruvligt misstänksam att det gått för ”lätt” . Varför la sig Almega så fort? Eller mörkar Seko med något

  2. Förstår inte riktigt snacket att Almega inte fick med sig något.
    I en tid när branschen skriker efter folk så kommer Almega undan med ett avtal där man inte ger upp något utöver ”märkets” löneförhöjning, även om nu låglönesatsningen ligger utanför det.
    Omställningsförsäkring och pensionsavsättning betalar vi i stort sett själva för.
    Almega får istället tre års fredsplikt (två under speciella omständigheter som jag förstår det) vilket inte ska underskattas.

    Jag tycker Almega har all anledning att vara nöjda med den utdelningen i dagsläget.

  3. Läst alla förändringarna nu. Seko har vunnit. Visst kan man kanske säga att kraven borde varit högre, men det kan man knappast slänga in i efterhand. Att våra löner inte slår i taket beror på kartellbildning bland arbetsgivarna, en överenskommelse om att inte konkurrera om oss med lönen. För att den ska brytas krävs en fullständig kollaps på ett stort trafikområde som när Citypendeln lekte cowboys på pendeln.
    Eftersom Seko ställde transporterna till hamnarna 2014 så förstod Almega att förbundet inte skulle tveka att ställa malmbanan i år.

  4. Låglönesatsningen tas från ”potten” genom en insamlingsmodell där det lokala facket har stort inflytande. Det påverkar inte höjningen av tarifflöner.

    När jag läst detta mer noga känns det som lite blandade skurar. Själva tarifflönerna som de flesta går på höjs med totalt 6,1% över perioden.

    Sen är det Flexpensionen som man aldrig ser i lönekuvertet, den belastar med 0,2% ena gången och 0,2% andra gången, totalt 0,4%

    Tillsammans blir det 6,5% för den som har tarifflön, plus en låglönesatsning.

    Loss of license är en stor fråga för oss järnvägare men denna typ man valt är jag kritisk till. Den kommer bara att gynna en viss typ av anställda, för dom personer där det är helt klart att man måste sluta sitt nuvarande arbete.

    Även avsättningarna för loss of licence finansieras från allmänna löneutrymmet men beräknas komma igång först om ett år genom avsättningar till en särskild stiftelse. När någon konstateras inte kunna arbeta i säkerhetstjänst avslutas anställningen direkt. Man får istället 12 månader med bidrag från stiftelsen som ersätter den vanliga uppsägningen. Man tappar alltså den vanliga uppsägningslönen och får heller inte tillgång till åtgärder eller insatser via Trygghetsrådet. Det blir ett mer abrupt avslut än man normalt tänker sig så jag förstår att arbetsgivarna gått med på detta. De slipper hela rehabkedjan och kan bara stryka allt med arbetsanpassning och omplacering. De kan bara sparka folk rakt ut och skita i allt när de inte längre fyller kraven för säkerhetstjänst.

    Slutsatsen är att båda parter faktiskt har rätt. Avtalet ger 6,1% + 0,4% till de flesta anställda med vanlig anställning som tågvärdar och lokförare, det finns även en låglönesatsning.

    Det totala värdet blir dock bara 6,5% precis som Almega säger genom att allt det övriga tas från potten.

      • Stämmer det verkligen att arbetsgivaren slipper hela rehabkedjan vid ”loss of license” med omplacering, arbetsanpassning mm. Klar försämring för många i så fall, har inte kunnat läst mig till det i avtalet jag sett.

    • Håller med om att det låter jättemärkligt om det (efter alla diskussioner och strejkvarsel) är så man löst loss of license-frågan.

      Om man använder löneutrymmet för att finansiera alltihop och samtidigt låter arbetsgivarsidan slippa de kostnader man har i dag, är det ju enbart en vinst för arbetsgivarsidan?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s