Almegas bild av svensk sommar

FB_IMG_1494502369947Ibland måste man gnugga sej i ögonen för att tro på det man ser. Igår natt passerade jag Degerfors i 90 kilometer i timmen och ökade till 100 innan Strömtorp. Tåget var bara 300 meter långt och det gamla elloket från 1981 drog fint. Hastighetshöjningen gick med andra ord snabbt. Jag körde förbi några hus i den tidiga gryningen och kom fram till en åker där landskapet öppnade upp sej. Jag tittade ut åt vänster och vad ser jag? Jo, ett sagolikt vackert vinterlandskap! Det låg snö på marken. Hustaken lyste vita i månskenet. Luften liksom gnistrade av kyla. Jag tittade på termometern i loket. Fyra minusgrader. Jag säger då det. Den 10 maj. Vinter. I Skåne hör jag om blötsnö. I Kiruna ryktas om snötäcke i tjocka lager. I skenet av allt detta kan jag nästan inte hålla mej för skratt när jag tänker på de krav som arbetsgivarorganisationen Almega ställer i årets avtalsförhandlingar. Nästa år vid ungefär den här tidpunkten kanske jag har min sommarsemester. Då vill man ju gärna kunna sätta sej i solen och korka upp en kall Cola. Eller ta ungarna med till stranden. Kanske dyka efter lite fiskedrag i Mörrumsån. Man vill chilla framför grillen och se solen sakta gå ned över horisonten. Inte behöva skrapa vindrutor, pälsa på sej tjocka kläder och leta efter vantar i byrålådan. Men det tycker Almega är helt okej. De vill nämligen förlänga perioden för sommarsemester till att omfatta 15 maj-15 september.

Nu är inte detta den enda galenskapen som Almega för fram. Man vill också införa en så kallad undertidspott. Om landets järnvägsföretag inte lyckas planera sin verksamhet på ett sådant sätt att de kan hålla mej med arbete under en månad, så ska de kunna tvinga mej att jobba igen den tiden nästa månad. Det låter helt sjukt. Jag tycker istället det borde finnas en övertidspott. Den skulle sitta fint. 15 timmar förseningsövertid i april skulle generera två extra fridagar i maj. Men så lär det förstås inte bli. Nu är det ju inte så att man blir direkt förvånad över Almegas idéer. Lite van har man blivit de senaste åren med alla märkliga krav och syn på oss järnvägare. Men i år slår kraven alla bottenrekord. Jag tycker faktiskt det luktar lite desperation. Tror Almega verkligen att Seko skulle kunna acceptera några av dessa förslag? Det skulle bli ett ramaskri utan dess like och Seko skulle garanterat få se en stor del av sina medlemmar lämna förbundet.

En annan fråga som är minst lika viktig, men som inte fått lika stort fokus är den om det nya avtalets längd. Folk i allmänhet förstår nog inte poängen. Arbetsgivarsidan vill ha ett långt avtal, kanske på tre år. Man vill binda upp fackföreningarna med fredsplikt. I tider av avregleringar och uppdelningar måste Seko hålla fast vid ett ettårigt avtal. Man måste alltid kunna hota med strejkvapnet. Annars kan vi vara säkra på att dumpningen av löner och villkor snart kommer att skjuta fart, i samband med diverse upphandlingar. Vi har redan sett flera sådana försök, bland annat av SJ i Göteborg och av dåvarande Veolia i södra Sverige.

Frågan är förstås varför detta Almega hamnar i ständigt blåsväder? Varför föreslår man undertidspottar och sommarsemester från 15 maj? Jag tror att det bottnar i dålig lönsamhet i branschen, framförallt på godssidan. Medlemsföretagen är desperata och därmed även Almega. Men denna dåliga lönsamhet är direkt kopplad till tafattheten när det gäller lastbilstrafiken. Så länge politikerna blundar för problemet med fuskande utländska åkerier på svensk mark, så kommer lönsamheten bara att bli sämre och sämre för järnvägsföretagen. Almega borde knacka på dörren hos Sveriges Riksdag istället för att jaga oss arbetare med blåslampa.

Den här gången hoppas jag att Seko verkligen tar striden fullt ut. Jag inbillar mej att man hade kunnat komma längre förra gången det blåste upp till storm, för tre år sedan. Den gången handlade konflikten om diverse anställningsformer. Idag är frågorna helt andra. Och så länge det bara handlar om att säga nej är ju situationen någorlunda enkel. Men nu har ju Seko också egna krav. Bland annat satsningen på de så kallat lågavlönade. Det är krav som Seko inte är ensamma om. Hela LO har gått ut med gemensamma krav, vilket gör frågan extra prestigefull. Men för att få måste man ge. Så fungerar det i alla förhandlingar. Så på vilka punkter kan Seko tänka sej att backa? Låglönesatsningen lär vara den sista man släpper. Vad kommer den att kosta? Jag måste erkänna att jag känner en lite krypande, malande oro.

1620968_10153730468660284_491284142_n

13 thoughts on “Almegas bild av svensk sommar

  1. Du kunde gärna nämnt ”loss of licence”, personal som inte får fortsätta sitt jobb av medicinska orsaker skall omfattas av en bra omställningsförsäkring. Det har ju varit aktuellt ända sedan bolgiseringen av affärsverket SJ med olika tryck. Varför säger Almega nej till ett så självklart krav?

    • Du har helt rätt i att även detta är en viktig fråga! Jag har själv skrivit flera inlägg i bloggen på detta tema. Tyvärr tror jag att en sådan här försäkringslösning blir svår att få igenom i läget som råder just nu. Låglönesatsningen går före allt annat. Almega säger nej eftersom det kostar medlemsföretagen pengar, antar jag.

  2. Jag tycker du har helt fel infallsvinkel där du bara säger att Almega ska knacka på dörren till Riksdagen. Lata fackpampar borde också dra sina feta arslen från stolen och göra gemensam sak med Almega så vi alla får slut med prostitionen på våra vägar med folk från Östeuropa, men då blir Seko skitnödiga att de går SD:s ärenden och då är det bättre att Lokförare får sämre villkor.

    Det kan väl inte vara någon som är förvånad över arbetsgivarnas agerande för om det är det så måste den sovit de 10 senaste åren.

    Seko borde ringa byggnads och kopiera entrepenörsavtalet samt skall regeringen ge polisen befogenheter att har inte Rumänien avtal med transport så klampas bilen i hamnarna eller vid Öresundsbron.

    Klart som korvspad som Melker i saltkråkan skulle sagt.

    • Är ju inte bara fack och arbetsgivare som kan klampa in där… även privatperson, likt den som skriver kommentaren, har rätt att gå in och begära granskning eller lämna förslag på ändringar. Lätt att gapa när man inte orkar resa på den feta röven själv, börja med att gå på möten, i kommun, facket, vad som, sen börja klaga. Ensam är INTE stark men tillsammans kan vi förändra världen.

      • Håller fullständigt med dig ”Fundersam ”. Det första är att rösta rätt. Det andra är att anställa rätt med rätt till kollektivavtal och det tredje är att anlita rätt underleverantörer oavsett om man handlar mat på Östermalm eller köper in transporter.

        Tro mig, jag är väldigt noga med vem jag anlitar!!!!

        Sen är det ju ingen kioskvältare att fackpampar har jävligt svårt att lyfta på röven. Kolla vad som hände på Mall Of Scandinaivia där byggnads stod och kritiserade att de stackars byggare som levde under slavförhållanden att det var inhemska arbetare som inte ville ha något samarbete med dem. Någon större kritik mot deras arbetsgivare togs inte upp utan när problemet var att svenska arbetare inte ville jobba med dem kom rasistkortet upp. Tror 17 det när de jobbade så länge varje dygn och man dessutom inte kunde prata med dem. Som tur är verkar byggnads skärpt till sig lite och jag hoppas Seko och Almega gör det samma gentemot våra folkvalda.

        Facket är i grund och botten en rutten organisation där det egentliga målet är att hjärntvätta deras medlemmar för att tro de gör något bra, men för duktiga personer finns chans att tjäna långt över det facket lyckas förhandla fram. Det såg jag senast idag.

  3. En nyfiken undran, var är ”vinterbilden” tagen ?
    Känns Skåne, i så fall mellan Eslöv och Trollenäs innan ombyggnaden.

  4. Gick ju bra, alltihop vad jag kan se. Mitt Seko gör mig stolt. En gång var jag aktiv i Kommunal och då hade jag alltid den gnagande känslan av att förbundet skulle fega ur.

Kommentera

