Bloggen nu även på Facebook

Med jämna mellanrum får jag frågan varför den här bloggen inte finns på Facebook, Twitter eller Instragram. Jag har svarat sannìngsenligt. Jag är nöjd med min läsekrets. Jag har inget behov av att nå ut ytterligare med mina inlägg. Dessutom hinner jag inte. En tredje anledning har varit att jag inte vill att min egen person ska stå i centrum, utan texternas innehåll. Ingenstans i bloggen går det till exempel att finna vad jag heter i efternamn. Men flera av dessa förutsättningar har ändrats under årens lopp. När jag startade bloggen för sex år sedan var det som en kul grej, ett tidsfördriv. Idag har allting blivit så mycket större och allvarligare. Jag är inte anonym längre. Kollegor som jag aldrig tidigare sett hälsar igenkännande. Tågmästare nickar glatt. Blogginläggen citeras lite överallt. Nyhetsredaktioner hör av sej med inbjudningar till debattprogram. Tidningar vill göra intervjuer. Jag säger nej tack till nästan allt. Jag har varit med i lokaltidningen en gång och snart kommer en artikel i tidningen Tåg, men annars har jag försökt hålla väldigt låg profil.

En annan faktor som förändrats är mängden tips och uppslag och bilder som ramlar in i mejlkorgen. Allt materiel håller inte för inlägg i bloggen. Orsakerna kan vara många. Framförallt vill jag gärna vara först med nyheterna. Det känns meningslöst att berätta sånt som folk redan vet. När företagen skickar ut sina pressmeddelanden är det för sent. Då är nyheten allmängods. Det finns så många andra nätsidor som lever på att skriva om och okritsikt förmedla pressmeddelandena vidare, så där tänker jag inte konkurrera. Nu behöver ju allt i bloggen inte handla om nyheter. Jag berättar gärna en anekdot ur verkliga livet, skriver en kommentar till ett aktuellt ämne eller beskriver min vardag som lokförare. Det enda jag vill är att berätta en story som förhoppningsvis är ny för flertalet. Många av tipsen till bloggen handlar om sådana rykten eller uppgifter som redan cirkulerar på nätet eller i branschen. Eller så dimper det ned en fin bild. Eller en intressant iaktagelse. Allt detta har tyvärr hamnat i papperskorgen. Det är ju lite synd när folk tar sej tid att engagera sej. Och även om nyheterna redan är på väg ut, så kan ju innehållet vara av intresse för många.

Twitter och Instagram vet jag knappt vad det är. Men Facebook använder jag varje dag. Det är säkert hopplöst omodernt, men ändå. Så nu har jag beslutat att lägga ut den här bloggen även på ”Fejjan”. Jag har gjort en sida som heter ”I huvudet på en lokförare”. Där hade jag tänkt att publicera lite smått och gått. Det kommer säkert att bli en del exklusivt materiel även där, sånt som ni inte hittar i den riktiga bloggen. Jag tänker framförallt på att det blir mycket enklare att beskriva vardagen som lokförare. Ser jag något intressant längs banan är det bara att knäppa en bild och ladda upp den. Fram tills idag har den möjligheten inte riktigt funnits.

Jag får se hur detta utvecklar sej. Som vanligt är det jag och ni som gör detta tillsammans. Så gå in på Facebooksidan, gilla, kommentera och skicka tips och bilder. Adressen är den här:

https://www.facebook.com/I-huvudet-på-en-lokförare-111214846102718/?ref=aymt_homepage_panel

18055839_10212956814504436_3361075478278485248_o

4 thoughts on “Bloggen nu även på Facebook

  1. Klokt resonerat! Det är alldeles för många olika (a)sociala medier, Orkar folk inte läsa dina inlägg på det sätt som du presenterar dem kan dom slippa.
    Det kan ju inte vara det viktigaste att ha en mängd presentationskanaler istället är det viktigare att innehållet är intressant och adekvat.

  2. Jag hoppas att det här inte innebär att bloggen lämnar internet och bara blir en del av Facebooks stängda nätverk och för den delen intjäning och informationsinsamling.

Kommentera

