En natt – tre hotellrum

17834086_10212844483296226_856380816027620682_oAtt bo på hotell är en lyx för de flesta. För många lokförare är det ren vardag. Hela förra veckan tillbringade jag till exempel på hotell i Göteborg. Nästa vecka checkar jag in i Kil. Totalt sett har jag tillbringat tusentals nätter på diverse hotell runt omkring i landet. En gång hände en underlig sak. Jag var utlånad till DSB Väst och ägnade dagarna åt pendeltågskörning till Alingsås och Kungsbacka. Jag var inkvarterad på hotell First G i Göteborg. Det är för övrigt ett av mina favorithotell. Läget är centralt, frukosten bra och rummen tysta. Personalfördelaren undrade om jag kunde ta några turer i Borås. Det hade jag ingenting emot. Jag älskar att köra tåg på den typen av småbanor. Hon bokade in mej på hotell i det som kallas Sveriges regnigaste stad. En av mina två turer i Borås var en överliggning i Varberg. När jag kröp ned mellan lakanen den natten på hotell Fregatten kunde jag inte låta bli att skratta lite för mej själv. Jag var nämligen inbokad på tre hotell – samma natt. I Göteborg, Borås och Varberg.

Jag började fundera över alla orter jag övernattat på som lokförare. Det blev en lång lista på hotell, från Ystad i söder till Kiruna i norr. Till alla dessa platser kommer ytterligare ett antal, där ryggläge inte har intagits på hotell, utan i diverse rum, lägenheter, ombyggda personvagnar (!) och gamla SJ-överliggningar. Som i Trelleborg, Långsele, Storvik och Storuman. Just överliggningen i Storuman, längs Inlandsbanan, var exotisk. Den skedde i ett rum bakom tågexpeditonen. På morgonen drack jag och tågklareraren norrländskt kokkaffe och åt knäckebröd med kaviar. Sedan väntade fem timmars tågkörning tillbaka till Östersund. Trots den spartanska frukosten slapp jag vara hungrig under hela resan söderut. I Hoting gjorde vi ett fikastopp. Ibland är det inte lyxen man minns, utan omständigheterna.

Alingsås
Alvesta
Boden
Borås
Eskilstuna
Falköping
Gällivare
Gävle
Göteborg
Hallsberg
Halmstad
Helsingborg
Hässleholm
Jönköping
Kalmar
Karlshamn
Karlskrona
Karlstad
Kil
Kiruna
Kristianstad
Linköping
Luleå
Malmö
Mora
Norrköping
Nässjö
Olofström
Piteå
Skövde
Stockholm
Sundsvall
Trollhättan
Uddevalla
Umeå
Varberg
Vänersborg
Vännäs
Värnamo
Västerås
Växjö
Ystad
Åmål
Ånge
Östersund

12 thoughts on “En natt – tre hotellrum

  1. Nu är det väl snart dags att öka på linjekännedomen till Kinnekullebanan – ta turen runt ”det blommande berget” – och förära Stadshotellet i Lidköping en övernattning? 😉

    • Nej, jag har faktiskt aldrig övernattat där. Åkt pass dit några gånger på TGOJ-tiden och hämtat tåg, men aldrig varit där sedan jag började på Green Cargo!

      • Inte dåligt att ha lyckats undvika Borlänge, där ju GC har sitt utbildningscenter. För min period som uthyrd till GC så blev det ca fyra veckor inkvarterad på hotell Brage. 🙂

  2. De mer eller mindre bisarra övernattningarna torde vara en av de mer unika sidorna med att arbeta på järnvägen…

Kommentera

