LKAB väljer också Hector Rail

17620129_10212789448040379_3281473873590574776_oGreen Cargo tappar ännu en affär till Hector Rail, erfar bloggen. Den här gången handlar det om det så kallade insatståget som rullar åt LKAB sju dagar i veckan på sträckan Luleå-Gällivare-Kiruna. Övertagandet kommer troligtvis att ske vid årsskifttet. I tågen, som dras med dubbla lok och kan väga upp till 2400 ton, fraktas bland annat diesel, kalk och bentonit, som behövs i gruvdriften. Med i LKAB-tågen medföljer också vagnslaster till Gällivare, Kiruna och Narvik. Risken är nu överhängande att Green Cargo tvingas lägga ned ytterligare en del av sitt system med vagnslasttrafik. Inom loppet av några månader har Hector Rail snuvat Green Cargo på en rad affärer. Trätåg valde Hector för merparten av sin trafik när Rush Rail gick i konkurs. SCA gav Hector fortsatt förtroende när det gäller rundvirkestransporterna i Norrland. Hector Rail vann också SCA-upphandlingen som gäller frakt av pappersrullar på sträckan Munksund-Holmsund-Skövde. Just affären med rundvirket kan få den konsekvensen att Green Cargo upphör med vagnslasttrafiken till Storuman och Lycksele. Volymerna blir för små, och därmed olönsamma, om de inte kan samköras med annan trafik.

Annonser

15 thoughts on “LKAB väljer också Hector Rail

      • Vectron ska ju gå Piteå – Murjek så de låter ju inte orimligt att dom rullar även på denna trafik och då får service i Luleå.

      • Det finns några upplägg där det skulle innebära stor skillnad att få ut last-mile maskiner. Hur det ser ut på just detta vet jag ju inte men jag utgår från att besparingar av den typen (slippa stå med egen diesel eller anlita externa bolag för växling) är ganska stora, i så fall borde de vara prioriterade. Money talks.

  1. Utan att kasta skit på Green Cargo (och min fd arbetsgivare) så tror jag att många kunder tyvärr har insett och märkt hur dåligt det fungerar inom företaget och det gäller i alla led, från toppen ända ner till växlaren ute på bangården.
    Jag menar inte nu den enskilde personen utan organisatoriskt.

    Jag tror att man verkligen måste sätta sig ner och få fram en lösning på problemet.

    Det finns ju en anledning till att man förlorar affärer och då inte bara att konkurrenterna lägger ett lägre pris.

      • Rena sommarbrisen på Hector jämfört med den storm som råder på GC.

        Och det är som Jörgen säger. Kunder börjar tappa tålamodet med GC och dels röran i produktionen men också oviljan att lösa kunders problem

      • Skriver under på att Hector bara är ett stort kaos, dessutom så är man från chefernas (dem högre) sida inte ett dugg intresserade av att ta till sig från dom som besitter kunskap och erfarenhet.

  2. Det tåget är väl det enda som finns kvar för GC Kiruna numera? Var väl bara några år sedan GC Kiruna skrek efter folk och tom. startade en lokförarutbildning. Northlandtrafiken nerlagd, malmtrafiken till LKAB, Scenkertrafiken till Cargonet och nu detta. Många gamla GC förare i Kiruna som fått ny arbetsgivare!

    • Green Cargo kjører to vognlasttog i uken mellom Kiruna og Narvik. Om dette også er last for LKAB eller annen kunde vet jeg ikke. Hvorvidt dette er vogner som kommer sør for Kiruna vet jeg heller ikke. Men, det er vel lite trolig at man opprettholder bemanning mv for å kjøre dissse to tog per uke?

      • Vagnarna till Narvik ankommer vad jag vet i LKAB-tåget till Kiruna. Två gånger i veckan utnyttjas ett av loken till att dra vagnslasterna till Narvik.

      • Just nu finns det även en möjlighet att en ny ägare tar över gruvan i Pajala(Northland), innan nedläggningen tror jag det var 3 northlandtåg/dag som gick Kiruna-Narvik. Men det blir väl ny upphandling med Hector som vinnare 😎

  3. Som många säger så kunderna har tröttnat på Green Cargo. Det spelar ingen roll hur duktiga förarna är eftersom ledningen från gruppchef och uppåt är total inkompetenta. Inse fakta. GC går inte att rädda.

  4. Det låter som ett paradis på Hector men från tillförlitliga källor så är det som någon sa ett totalt kaos på Hector. Finns det något bra företag järnvägsbranschen?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s