Min månad: mars 2017

Efter fyra månaders tilltagande värk i knäna gick det inte längre. Jag tvingades bita i det sura äpplet och göra någonting som jag inte gjort sedan jag började som lokförare för drygt 16 år sedan. Nämligen ringa doktorn och be att få bli undersökt. Nästan tre år av tungt växlingsarbete i Värö, Karlshamn och Älmhult har satt sina spår. Knäböjningar har blivit rena tortyren. Undersökningen visade att jag hade överrörlighet i knäskålsleden, framförallt den högra. Det lät nästan positivt. Jag överrörlig? Det var inte illa. Eller… det var just vad det var. Illa alltså. Läkaren har nu ordinerat röntgen och därefter träning hos sjukgymnast i upp till sex månader. Allt för många kraftiga knäböjningar eller krypande på knä bör undvikas under tiden behandling pågår. Växlingsarbete är därmed uteslutet. Från och med nu och några månader framåt är det tågkörning som gäller. På ett sätt är det skönt att slippa den tunga och monotona tjänstgöringen i Älmhult, men på ett annat inte. Att bli frisk är trots allt det viktigaste, arbetsuppgifterna får komma i andra hand.

Jag gjorde min sista tur till Olofström den 14 mars, samma dag som AIK mötte Almtuna i en spännande hockeymatch. Logistiken kring den matchen och det samtidiga växlingsarbetet hos Volvo har jag berättat om i ett tidigare inlägg. Resten av den arbetsveckan i Älmhult tillbringade jag på diverse godståg till Malmö, Helsingborg och Nässjö. Den här veckan är jag utlånad till Göteborg. Just nu sitter jag i Hallsberg och skriver detta inlägg. Tyvärr är det mitt i natten, så de flesta skrivborden står tomma. Annars är det alltid trevligt att hälsa på lite bekantingar. Chefen och gamla chefen. Birgitta och Roffe. Cyklisten. Pär-Åke som vill veta hur det går för Mjällby. Taktikerna. Ja, det finns många att slänga käft med. Men som sagt. Inte så här dags. Bygget är förstås inte helt öde, men ändå ganska tomt och mörkt. Strax ska jag köra tåg 14053 till Göteborg. Först får det bli en timme på sofflocket. Höres.

6 thoughts on “Min månad: mars 2017

  1. Ny Månad nya bilder. Lika trevliga som vanligt. Skönt med lite ”riktigt” tågkörande igen, förmodar jag. 🙂
    /Lennart

  2. ” Pär-Åke som vill veta hur det går för Mjällby.”

    Det roliga är att jag har en gammal lärare från skoltiden som förvisso stavas Per-Åke, men som också håller MAIF väldigt kärt. Han har stuga i Hällevik.

  3. Nja, nästan iallafall.
    Det gick massavedståg till Mss nu i lördags (inget aprilskämt) men sen vet i sjutton om det inte är slut med det.

Kommentera

