LKAB fick nog – skottade för hand

17622037_10212746680891227_2176495213438126533_oJärnvägen mellan Kiruna och Narvik är på väg att öppnas för trafik. Tågtrafiken har varit inställd sedan i söndags när ett av SJs nattåg körde fast mellan Riksgränsen och Katterjåkk, på grund av kraftig snöstorm och laviner. Varken SJ, Trafikverket eller någon av deras underentreprenörer har lyckats flytta tåget. Misslyckade försök har gjorts att dra loss loket och vagnarna. Igår tröttnade LKAB. Malmtågstrafiken måste komma igång. Istället för att invänta eventuella nya tillkortakommande, så utrustade man 40 arbetare med enkla snöskyfflar och skickade dem till platsen. Några timmar senare hade tåget grävts fram och SJ-tåget ska nu kunna flyttas. Vad säger man? Ska man skratta eller gråta? Järnvägen, Sverige, 2017.

Annonser

12 thoughts on “LKAB fick nog – skottade för hand

  1. Kan man förvänta sig samma framtid för UH-entrepenören på denna sträcka som för Älmhult-Olofström? Sedan kan man undrar varför inte beställaren (TRV) inte tog saken i ”egna händer” eller gjorde man det?

    • Vad hände UH-entreprenören på Älmhult-Olofström? Det finns väl några diabasgruvarbetare på trakten att sätta in om det behövs gruvfolk när det kniper längs linjen. Annars räcker det säkert med Volvos personal.

  2. Trafikverket saknar helt förmågan att ta i såna här ”kriser”.
    På många håll i landet blir det mycket större störningar än vad som hade behövts för att denna myndighet saknar handlingsförmåga

    • Handlingsförmåga? Dom stänger ju ner hela järnvägsnätet i södra Sverige när det blåser mer än 8sm 😂🙈. Då finns handlingskraft 🖒

    • När man sitter så här på läktaren och lite kortfattat tar till sig vad som skrivs
      i bloggen så verkar det lite lustigt. Men har vi hela bilden för omständigheterna klar för oss? Det var ju inte så att TRV lät det hela bara bero utan vidare tills LKAB tröttnade, det tror jag du också förstår, även om du gillar att vinna enkla poäng här i bloggen.

      • Det är inte Trafikverket jag kritiserar, utan hur svenska politiker beslutat om ordningen med diverse splittringar, avregleringar och en fullkomlig paranoid övertro på nyttan av att konkurrensutsatta varenda beståndsdel inom ett komplext system som järnvägen. Ett sådant system måste hållas ihop, inte slås sönder.

      • @lokföraren Ahh… ok, absolut. Det tror jag vi är många som håller med dig om.

  3. Äntligen en sak man inte ska fjärrstyra, som med allt annat.
    Förarlöst, självkörande, fjärr-flygledning.
    Ibland gör vi det så förbannat krångligt för oss själva, som polisorganisationen till exempel.

    Sluta denna hysteriska språngmarsch för att bli hopplöst teknikberoende och hämta en spade!

  4. Man ska gråta! Att LKAB fick skicka ut snöskottare med skyffel är skamligt. På sin tid fanns snöslungan att ta till vid såna tillfällen, vad finns numera? Entreprenörer som uppenbarligen inte klarar sitt uppdrag…

    • Markfrigången är tyvärr aningen för låg på SJ:s vagnar för att rymma slungan under, men annars var det en bra idé. 😉

  5. Snöslungan som är stationerad i Abisko har varit i drift hela vintern. Men när det går flera laviner och snön ligger meterdjup över spåren tar det tid att få undan allt, När ett tåg väl sitter fast i snön hjälper inte en snöslunga, som Jimmy konstaterar. Då är det bara snöskyffel som gäller.

  6. Gillar LKABs handlingskraft i denna situation ☺ Dom som egentligen var ansvariga kanske hade visat sin handlingskraft genom att kalla till krismöte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s