Lokförare tar strid om avgift

240226_2027504736595_5822094_oFörra året införde Transportstyrelsen en så kallad registerhållningsavgift för alla lokförare med lokförarbevis. Redan då protesterade många lokförare. Protesterna blev inte mindre i år, när avgiften höjdes kraftigt, från 300 kronor till 500. Förarna visar sitt missnöje på olika sätt. Några har skrivit till Transportstyrelsen, andra har klagat hos fack och arbetsgivare, många har betalat in en krona eller några ören för mycket för att skapa oreda och extra arbete hos myndigheterna. Anledningen till protesterna är att lokförarna anser sej påtvingade en handling som de inte har någon som helst nytta av. Varken yrkesmässigt eller annars. Lokförarbeviset ser visserligen ut som ett slags körkort, men gäller inte som id-handling. Inte ens landets järnvägsföretag är eniga i hur man ska hantera personal med lokförarbevis. Vissa ersätter lokförarna för den årliga utgiften, andra gör det inte utan menar att lokförarbeviset  är en sak mellan den anställde och Transportstyrelsen.

En lokförare har nu bestämt sej för att allvarligt ifrågasätta hela ärendet. När årets faktura från Transportstyrelsen damp ned i brevlådan, så vägrade han helt enkelt att betala den. Han bestrider räkningen, som han anser är att betrakta som en bluffaktura. Så här skriver lokföraren till Transportstyrelsen: “Avgiften är som anförs oavsett syftet fullkomligt orimlig – min privata bil kostar som jämförelse årligen 50 kronor i registerhållningsavgift, och den har jag till skillnad mot det onödiga lokförarbeviset såväl nöje som praktisk användning av. Det nu fakturerade beloppet är ingen avgift utan de facto en straffbeskattning av en enskild yrkeskår. Att påstå att ett av lokförarbevisets uppgivna syften skulle vara att kunna underlätta för lokförare att söka arbete i ett annat medlemsland, visar med all generande tydlighet att de som drivit igenom beslutet kring bevisets införande inte har en aning om vilka förutsättningar som är av betydelse. Inom Sveriges gränser är beviset fullständigt irrelevant; här skiljer sig lokförares sätt att röra sig mellan olika arbetsgivare inte på något avgörande sätt jämfört med andra yrkeskategorier”.

Transportstyrelsen uppger för den här bloggen att cirka 5600 personer omfattas av lokförarbeviset. Det innebär att myndigheten varje år får in 2,8 miljoner kronor till registerhållningen av landets lokförare. Obekräftade uppgifter gör också gällande att avgiften kommer att höjas ytterligare nästa år. Allt för att Transportstyrelsen ska uppnå full kostnadstäckning. Tidigare var järnvägsområdet finansierat via skattemedel, men för några år sedan bestämde regeringen efter EU-direktiv att delar av Transportstyrelsens verksamhet – som till exempel diverse registerhållningsavgifter – ska betalas via avgifter. “Avgifterna ska sättas på ett sådant sätt att myndigheten får så kallad full kostnadstäckning, det vill säga att avgifterna ska vara så stora att verksamheten inte går med underskott, men inte heller genererar någon vinst. Avgifternas storlek ses över varje år”, skriver Transportstyrelsen på sin hemsida.

Frågan är då hur det kan kosta nästan tre miljoner kronor om året för att upprätthålla ett register över landets lokförare? Transportstyrelsen skriver i ett mejl till bloggen att det varje år hanteras cirka 3000 ärenden kopplade till lokförareregistret. Man uppger att merparten av pengarna som kommer in via avgifterna ska täcka personalomkostnader och är direkt kopplat till handläggning som innefattar löpande registrering av regelbundna hälsokontroller, utredningsarbete i de fall en förare inte uppfyller hälsokrav, utredning om läkarutlåtande inte skickas in till Transportstyrelsen, utfärdande av kopia av förlorat förarbevis, handläggning vid ändringar av personuppgifter samt handläggning vid återkallande av förarbevis. Därefter går pengarna till att bekosta gemensamma funktioner som Transportstyrelsen har: diarie- och arkivhantering, ekonomi-, juridik- och personalfunktioner. Pengarna används också till utgifter för IT som består av systemutveckling, teknisk drift av systemet, förvaltningen av systemet, upprätthållandet av it-säkerhetskraven för systemet samt avskrivning.

Den lokförare som bestrider fakturan från Transportstyrelsen – och många av hans kollegor – är dock av en annan uppfattning. Han anser att lokförarbeviset är en byråkratisk produkt som kommit till för att tillfredsställa myndigheternas intressen och inte tillför någonting i den enskilde lokförarens yrkesutövning. “Det anses i vanliga fall vara helt orimligt att man skall tvingas betala för något som man varken vill ha eller har beställt. Om EU har uppdragit åt Transportstyrelsen att fabricera och upprätthålla ett register över Sveriges lokförare, så är det en sak mellan Transportstyrelsen och EU. Jag som enskild lokförare har inte samtyckt till att bli registrerad och ska inte tvingas att byta yrke för att bli av med ett orättfärdigt betalningsföreläggande”, skriver kollegan i sitt bestridande till Transportstyrelsen.

Några veckor efter bestridandet blev kollegan informerad om att Transportstyrelsen skickat vidare hans ärende, som man kallar ett överklagande, till Förvaltningsrätten. Nu handlar fallet inte om ett överklagande, utan om en bestriden faktura, menar kollegan i ett förtydligande till Förvaltningsrätten. Anledningen till att avgiften är så hög för lokförarna jämfört med vanliga bilister med körkort, är att kostnaden slås ut på hela kollektivet. I det sammanhanget är lokförarna en mycket liten grupp, menar Transportstyrelsen.

lokforrarkort2

Annonser

23 thoughts on “Lokförare tar strid om avgift

  1. Det roliga med detta kort är ju att det ges till alla dom framför ett lok oavsett om det är bangårdsarbetare eller lokförare. Kortet bevisar ingenting!

  2. Enligt elever på lokförarutbildningen kan man få ut kortet när man skrivit provet på Trafikverkets förarprovkontor trots att man inte har gått färdigt skolan och gjort slutprovet där. Vad bevisar kortet då, när man inte ens behöver vara klar med grundutbildningen? Kan man hoppa av och ta sitt kort och söka jobb så man får en kompletterande utbildning hos företaget? Eller måste man visa upp examensbevis från skolan för att få jobb? I så fall är ju kortet ännu mer meningslöst än jag redan trodde.

  3. Jag gjorde mitt prov 3-4 månader innan avslutad utbildning. Dock kräver dem flesta företagen både förarbevis och examensbevis.
    Jag hade någonstans kunnat acceptera kostnaden om jag hade kunnat använda kortet som ID kort. Om det det stämmer att avgiften ska bli nästa år så föreslår jag en total bojkott från lokförare och vägra betala tills dess att denna fråga är helt utredd.

    • Företagen måste ha intyg på genomförd lokförarutbildning, och kopia på läkarintyg. Med andra ord bevisar förarbeviset INGENTING.

      Dessutom tar Transportstyrelsen betalt av arbetsgivarna för att kontrollera att arbetsgivaren har de papper som transportstyrelsen påstår sig ha hand om

  4. Med den jävla lönen som lokförarna har ska dom väll inte klaga på en femhundring?!?! Titta bara på oss yrkeschaufförer som har betydligt sämre kön o villkor men måste betala mycket mer än 500:- per år för att få behålla våra kompetenser!!! Men det är väll så att ju rikare man blir desto snålare blir man??😡😡😡

    • Jag förstår inte varför du jämför lokföraryrket med andra yrken. Det är skillnad på att köra tåg och bil tex, på samma sätt som det är skillnad på att vara pilot och lokförare. Att ni ”yrkeschafförer” (vad du nu än rattar) har sämre lön jämfört med lokförarna är som att fråga varför en kärnfysiker tjänar mer än en fysiklärare på gymnasiet. Det handlar om behörighetskrav, tillgång och efterfrågan, själva kompetensnivån, arbetet man utför, utbildningsnivå och massor med annat. Varför ska lokförarna gå med på en orättvis avgift för att andra yrken också kanske har orättvisa avgifter?

      • Med mer pålagor på företagen minskar vår konkurrenskraft. Visst detta är väl inte så stor avgift för företaget men många bäckar små…….

        Vet du att det kostar (om jag ska följa alla regler) ca 20000:- att få in EN kille på ett bygge med alla värdelösa intyg.

        Det är ju ganska bekvämt av en myndighet att vältra över kostnader som de själva inte behöver ta ansvar för så jag förstår lokförarenas och företagens frustration.

  5. Om jag inte missminner mig så kostar det dessutom ca 3 500 kronor för att få skriva provet till ”beviset”, som man får betala ur egen ficka. Jämför det med avgiften för de som skriver teoriprovet till körkort, som man för övrigt delar lokal med under provtillfället, på några hundralappar.
    Sedan tillkommer ju förstås avgift för det digitala foto man tar i automat på Trafikverkets kontor (bara det är ju en absurditet) samt tillverkning av plastbiten i fråga.

    • Jag går en YH-utbildning och skrev provet förra veckan. Det kostade mig 325kr.
      Sen att få själva kortet kostar enligt kurskamrater drygt 1700kr.

      • Hm, kanske blev runt 2 500 totalt då. 🙂 Icke desto mindre en ansenlig summa.

  6. Gnälligare yrkeskår än lokförare finns knappast. Skäms ibland för att jag arbetar som en. Hör oftare massor av fackligt gnäll och idiotiska klagomål än vanliga samtal eller annat småpratande på kontoret. Hur orkar ni?

  7. Och du @plutten är gnälligast i den här tråden. Intressant.
    För sakens skull… nämn ett idiotiskt klagomål tack. Sen kan du få ge exempel på befogat klagomål. Bara så att jag får lära mig vad jag bör, respektive inte bör klaga på i fortsättningen.

  8. Nu blir jag förbannad. Vad kan vi göra för att stoppa detta? Man ska väl inte behöva byta yrke? Jag är villig att gå ut i krig för att stoppa detta. Har inte facket någon uppfattning.

    • Facket är bara en intresseorganisation som enbart har till uppgift att du skall tjäna så mycket som möjligt på minsta tänkbara tid.

      Tror du verkligen att de skulle stånga sig mot en myndighet? Jag tror nog att armstöden är för tätt satta för att något ombud skulle kravla sig ur sin stol på kontoret.

  9. Detta är en principfråga. Det handlar inte om pengar för min del. Jag kan skänka 500 till andra stackars yrkesförare som verkar lida.

    • Då kan du nog skänka de pengarna till lite gränskontroller istället så att de kan hålla koll på cabotage trafiken. När den blir begränsad kommer mycket mer gods upp på spåren(om nu järnvägen är entrepenörer).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s