Kroatisk vagn rullar i norr

thumbnail_IMG_1826_Inlandsbanan kommer nästa vecka att visa upp en ny motorvagn. Det är en kroatisk vagn, av märket Gredelj, som hyrts in och som kommer att rulla från Mora till Arvidsjaur för att presenteras för allmänhet och specialinbjudna gäster. Greppet med den moderna motorvagnen är en del i Inlandsbanans satsning på framtida åretrunt-trafik. ”Inlandet behöver modern infrastruktur. I tider där mobiliteten internationellt ifrågasätts kommer en god infrastruktur i inlandet bidra positivt till den regionala utvecklingen. Vårt mål är att minska restiden på hela banan. Med kortare restid minskas avstånden och det skapas bättre förutsättningar för tillväxt i inlandet”, säger Inlandsbanans VD Peter Ekholm. Den ursprungliga tanken var att en polsk vagn, av typen Pesa Link, skulle rulla på Inlandsbanan redan den här vintern. Pesan har  ännu inte fått något godkännande för trafik i Sverige, vilket nu istället får Inlandsbanan att visa upp vagnen från Gredelj. Huruvida Inlandsbanan har tänkt att satsa på just denna vagntyp i framtiden, eller om intresset för Pesan kvarstår, är oklart. Uppvisningsturnén med den kroatiska motorvagnen startar i Mora på onsdag och avslutas i Arvidsjaur på lördag. Visning av vagnen kommer även att ske i Orsa, Sveg, Röjan, Svenstavik, Östersund, Ulriksfors, Vilhelmina, Storuman och Sorsele. ”Det är extremt ovanligt att få hit en hypermodern motorvagn som ännu inte är godkänd i Sverige för visning, i ett litet projekt har det aldrig tidigare hänt. Tack vare Inlandsbanans drivkraft för inlandet, Gredelj, Trafikverkets och Transportstyrelsens stora engagemang och flexibilitet har vi till veckan ett nytt tåg i Sverige. Du ser den först på Inlandsbanan”, säger Peter Ekholm.

Annonser

13 thoughts on “Kroatisk vagn rullar i norr

  1. Det verkar intressant! Dock ser grundversionen, 3 delar , lite stor ut. Runt 200 sittplatser. Det är dock rätt väg att gå, nämligen att visa på möjligheterna. Dessa aktiva åtgärder som väl inleddes för några år sedan är mkt bra. Det borde förstås vara bra med en jämförelse med PESA:s motorvagn.

    Pelle Björkman

  2. Intressant att för 30 år sedan sålde vi järnvägsfordon till andra europeiska länder – Idag är det vi som är kund och dom producent.

  3. Jag tror det var 1977 SJ testade Tyska motorvagn, även på Inlandsbanan. Senare valde SJ den Italienska Aln 668, som blev Y1.
    Undrar om den Kroatiska vagn utrustas med ”utskjutande luftintag” för använding i Svensk vintertid. 😉
    (Var som helst ligger min bok om Inlandsbanan? Där finns kort med Tyska motorvagn!)

  4. Det är en väldigt tjusig vagn och kul att Lokföraren lägger ned tid att skriva om den samt att det satsas på Inlandet.

    Men är det verkligen rätt vagn för inlandsbanan även om de tar bort mellandelen? På sommaren kanske det är en perfekt vagn då det är många kunder.

    Tänk buss och kör tåg har jag fått lära mig på lågtrafikerade banor oavsett om de passerar Landeryd eller Hoting…..Finns det verkligen inget som motsvarar en Y8 i modern tappning?

    • Tack HenricA.

      Kunde inte föraren sitta över boggien och att dörren är i anslutning till hytten för att underlätta biljettförsäljning?

      Men annars en fin vagn!

  5. Kroatisk Gredelj vagn var förklarat som best på utställningen av europeiska tåg i Berlin i år . Vi få se ?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s