Paus helt utan vila

17240421_10212591097761746_2742465108092435098_oHockey på TV och arbetsdag brukar inte vara någon bra kombination. Framförallt inte den här tiden på året, när allt drar ihop sej till slutspel och playoff och kval och hockeyrace och allt vad det heter. Men problem är till för att lösas. Jag inbillar mej att lokförare är extra bra på sånt. Själv har jag en gång – i panik – byggt en antenn av lite ståltråd och annan bråte som jag hittade bakom en dörr i en X11. Vad gör man inte för att kunna följa ett Stockholmsderby i radion? Igår var det Almtuna-AIK som stod på programmet. Det låter kanske lagom kul. Men för mej, och alla andra Gnagare, var det en dag full av våndor. Skulle AIK lyckas ta sej vidare i kvalet till SHL? Avgörandets stund var inne. Klockan 19.00 var det nedsläpp i Uppsala – samtidigt som jag, enligt mitt schema, skulle vara fullt upptagen med växlingsarbete hos Volvo i Olofström. Det var ingen bra timing. Men som sagt: hjärnan ska användas ibland. Kreativiteten flödade. Jag bollade olika lösningar fram och tillbaka.

Min första tanke var att sticka iväg under en rast till nån pub eller liknande för att få se åtminstone delar av matchen. Att jag förmodligen inte skulle bli insläppt i mina skitiga växlarkläder var ett sidoproblem. Nu visade det sej att det inte fanns något ställe som visade hockey en tisdagskväll i Olofström. Okej. Plattan. Pay per view. Vad kan det kosta att streama matchen? Jag gick in på cmore.se och gjorde den glada upptäckten att eftersom jag redan är kund via Boxer så kan jag logga in gratis och se de olika matcherna, även på exempelvis en platta eller telefon. Det hade jag ingen aning om. Halleluja! Men sedan var det ju det där med själva växlingsarbetet. Jag kan ju inte gärna gå omkring med en surfplatta i näven.

När jag kom till jobbet i Älmhult igår eftermiddag så visade det sej att tåget från Gent var kraftigt försenat. Det berodde tydligen på ett kontakledningshaveri i Danmark. Istället fick bangårdspersonalen samla ihop 16 tomvagnar att skicka i tåget till Olofström, för att Volvo skulle kunna lasta nästa tåg. Jag och Nässjökollegan satte högsta fart med tomvagnsexpressen. I skiljeväxeln mellan de två bangårdarna delade vi multen. Jag tog det ena loket och körde söderut, han tog det andra och alla vagnarna och vek av mot Olofströms Övre. Jag mötte Den Vimsige i egen låg person. Han avgick med 14 lastade vagnar från Södra samtidigt som jag rullade in med mitt ensamma lok. Nu gällde det att förbereda så mycket som möjligt innan nedsläpp. Jag åkte över på spår 8 och hämtade en så kallad Umeåvagn och kopplade ihop den med fyra skrotvagnar på spår 5. Några defekta vagnar fanns inte, annars skulle de också ha växlats in i denna sammansättning och skickats iväg för reparation. Truckföraren ville ha in åtta tomvagnar för lastning. Det stod tio vagnar utanför tågexpeditionen. Jag kopplade av de två sista och satte loket i andra änden. 18.45… Nu började det dra ihop sej.

Jag hann in i kiosken och köpte min dagliga dos hälsokost. Det vill säga kebab. Jag bryggde kaffe och loggade in hos Cmore. Tack Green Cargo för surfplattan. Tågklarererskan (det var ett svårt ord) försökte konversera, men jag varken såg eller hörde nåt annat än ishockey. Matchen började trevande. Men till slut kom ledningsmålet för AIK. Tyvärr kom kvitteringen snabbt. Helt plötsligt var perioden slut. Jag kastade mej ut, startade loket och backade in de åtta vagnarna på spår 4, där det redan stod åtta andra, nästan färdiglastade, som skulle avgå några timmar senare. Jag växlade runt loket och kopplade luften. Sedan blev det en snabb språngmarsch in på tågex. Andra perioden hade just startat. 2-1! Nej, dra mej baklänges. Underläge. Det här går aldrig vägen. Nu tog dessutom värsta konkurrenten Västervik ledningen. Typiskt. Tingsryd kan man förstås inte lita på. Det vet man ju alltför väl, som gammal Mörrumsbo. Till slut lyckades AIK i alla fall kvittera till 2-2, men i Västervik drog hemmalaget ifrån. Detta såg inte bra ut. Samtidigt som slutsignalen för andra perioden ljöd, stod jag redo i dörren för ytterligare en arbetsinsats. Spelarna pausade, men inte jag.

Vagnarna var nu färdiglastade. Jag kunde syna och bromsa tåget. Pappersexercisen var dock ännu inte avklarad, så jag fick inte flytta ekipaget. Vilket för en gång skull passade alldeles utmärkt. För nu började strax tredje perioden. Conny Koskenkorva gjorde 3-0 för Västervik. Ridån var på väg ned. Det blir nog inga möten med Djurgården nästa år. Vi får nöja oss med Pantern. Men så tändes hoppet. 3-2 till AIK. Sedan stänkte lagkaptenen in 4-2 i krysset och plötsligt var det fördel Gnaget. Som av en händelse hade det blivit nåt fel på plexiglaset framför AIK-klacken, så matchen i Uppsala blev lite försenad. Det passade fint. Nu kunde AIK spela på resultatet i Västervik. 5-2 kom i tom bur. AIK vidare till fortsatt kval mot chefens Karlskoga. Som väntat. Jag var aldrig orolig.

Truckföraren ringde och meddelade att alla papper nu var färdiga. Vilket sammanträffande. Satt han också och glodde på hockey? Tågklarererskan (jag vet, det ser fel ut…) hade hunnit bli avbytt, utan att jag hade märkt något. Jag fick starttillstånd för växling. Glad i hågen åkte jag några kilometer norrut och stannade vid skiljeväxeln. Jag backade upp mina åtta vagnar för den branta, långa backen och kopplade ihop dem med ytterligare 16 som lastats på Olofströms Övre. Tåg 6132 var därmed strax klart för avgång. Kollegan ankom med 26 vagnar från Göteborg. Han gjorde rundgång med sitt lok, jag drog ut mitt tåg på spår 22 och han backade in sitt från spår 21. Sedan kopplade vi ihop våra båda lok. Vi kunde avgå nästan en timme före tiden. Det blev en bra dag. Jag var nästan hemma innan jag hade slutat. Nice, som ungdomarna säger.

17358830_10212598066015948_4332525982449899156_o

4 thoughts on “Paus helt utan vila

Kommentera

