MTR Express, som kör tåg på sträckan Göteborg-Stockholm, kräver intyg från Försäkringskassan av alla lokförare som söker jobb hos företaget. Detta för att kunna kontrollera den sökandes sjukfrånvaro. Sådana krav är ovanliga i järnvägsbranschen. Fackförbundet Seko är mycket kritiska. ”Detta är rent åt helvete. Sådana intyg är inte relevanta för tjänsten”, säger ombudsman Rolf Sjöstrand till bloggen. Han menar att lokförarna redan inför sin utbildning genomgår en rad tester som visar lämpligheten för yrket. Testerna är omfattande och uppemot 85 procent av eleverna som söker sållas bort.
Minna Grundvall, HR-chef på MTR Express, förklarar bakgrunden till beslutet att kräva intyg från Försäkringskassan: ”Först och främst kan man säga att det inte är något ovanligt att arbetsgivare efterfrågar dessa utdrag som en del av sin bakgrundskontroll av potentiella medarbetare. Vår främsta anledning är att vi ser det som en del av vårt arbetsgivaransvar att säkerställa att vi rekryterar medarbetare som passar för skiftarbete och ibland krävande arbetsmiljö. Samtidigt så vill jag också framhäva att vi utvärderar vår rekryteringsprocess kontinuerligt”. Enligt Minna Grundvall sker samma kontroll av sökande inom andra delar av MTR, som i tunnelbanan och inom pendeltågen. ”Detta är en del i vår gemensamma rekryteringsprocess, det är alltså ingenting som är specifikt för MTR Express”.
Förutom intyget från Försäkringskassan kräver MTR också en rad andra papper från de som söker jobb hos företaget. Det visar ett dokument som bloggen fått ta del av. Det handlar om A-skattesedel, personbevis och utdrag ur polisens belastningsregister. Dessutom måste den sökande genomgå två tester, Mint och Matrigma. Det är en typ av personlighetstester. Just kravet på utdrag ur det så kallade brottsregistret är det flera företag som tillämpar, bland annat SJ. Enligt SJ är det ”frontpersonal” som kontrolleras. Det vill säga tågvärdar, resesäljare och personal inom ekonomifunktioner. Många lokförare vittnar dock om att även de tvingats bifoga utdrag ur belastningsregistret. Rolf Sjöstrand anser att även detta är helt uppåt väggarna. ”Okej om det handlar om folk som ska jobba med ekonomi eller ta hand om små barn. Men annars? Många som söker jobb har ju redan en utsatt position och saknar kanske anställning. Då är detta åt fanders”.
Intyg från försäkringskassan vet jag inte hur jag ställer mig till. Hade nog inte haft problem med det.
Tycker det är märkligt av facket att gnälla på det här med utdrag ur belastningsregistret. Är väl inget konstigt och kommer krävas av fler i vårt land pga den organiserade brottsligheten. Fel person kan ställa till mycket på järnvägen
De lever i en egen bubbla som förhoppningsvis kommer att spricka inom en snar framtid …
Ja det hoppas jag om du syftar på alla simulanter och de som vabbar i tid och otid.
Hej Gustav!
Sök hjälp för att komma tillrätta med empatin. Är säker på att det kommer kännas bättre sedan ☺
Mvh
Anton
En fråga Cuatro: Vet du att en sjukskriven kostar 50 000 de första 2 veckorna i förlorad omsättning samt sjuklön i mitt företag? Då är jag lyckligt lottad att jag kan låta resten jobba in dennes frånvaro FRIVILLIGT på någon helg. Den möjligheten har inte MTR. Tyvärr vår lokförare vabbar idag torsdag så ni kunder får åka imorgon fredag. Alltså det funkar ju inte i ett litet företag, för jag antar att de inte kan gå ner på T-centralen och hämta upp en förare?
Du vet väl om att folk alltid kommer att bli sjuka, oavsett kostnad för företaget, och att det då är företagets ansvar att ta med detta i sina beräkningar? Då pratar jag inte om de som är måndagssjuka eller morgontrötta…
Gustav, du kan ju inte mena allvar. Är man en seriös aktör så har man reservbemanning dygnet runt.
Det luktar mer och mer unket om MTR för varje dag som går. När man trodde man hade hört allt om MTRs förlegade personalpolitik så kommer det ännu mer. MTR är en skam för hela branschen. Är så glad att jag sade upp mig från pendeln.
Det här med utdrag ur belastningsregistret är inget konstigt. Det kommer mer och mer och jag kan tycka med den kunskap vi förare har och vad vi har tillgång och tillträde till är det rimligt.
Sen att visa utdrag från försäkringskassan är för mig inget konstigt iallafall.
Javisst, för det är jätterelevant för jobbet !!!!
Att inte anställa en person p.g.a. han/hon har barn och möjligtvis kommer att VABa någon gång, kallas diskriminering. Gå nu o berätta till pappa Söör !!!
Säg till han att ta kreditupplysningar också, och på det sättet kan man löneförhandla med den som har skulder …
Nej. Det kallas för sunt förnuft. En etnisk svensk småbarnsförälder skulle jag aldrig anställa på en så viktig position som en lokförare. En arbetskraftsinvandrare skulle jag inte ha några problem med. Oooops nu blev det omvänd diskriminering, hur ska vi lösa detta. Hmmm.
Gustav, vi kan inte leva i ett land med ett arbetsklimat som kränker alla arbetstagare och arbetssökanden för att de har barn, djur, sjuk anhörig eller är mörk, religiös, tysk eller japan. Så länge kompetensen finns ska man vara ett alternativ för den sökta tjänsten.
Skulle man då som privat aktör säga upp en ”etnisk svensk småbarnsförälder” om denne var barnalös när man fick jobbet? Livet och marknaden funkar inte så, lille vän.
Kanske inte är så konstigt att det blivit så här när företaget får stå för sjuklönen dom två första veckorna. Det hade varit bättre att allt gick genom Försäkringskassan.
Du menar alltså att man från första dagen skulle krävas på läkarintyg från arbetsgivaren via FK?
@chris Jag kan nog hålla med om att det skall krävas 6 sjukskrivningar på ett år är för mycket. Sen om det skall krävas förstadagsintyg så får jag som arbetsgivare stå för kostnaderna. Vi har byggt upp ett samhälle där det nästan premieras att vara sjuk och det drabbar inte bara järnvägen utan oss kunder som vill ha Era tjänster oavsett om det gäller bjälklag i betong eller sköna och pålitliga resor hos MTR Express.
Nu talar jag inte direkt om järnvägen utan rent generellt men du skall bara veta hur mycket anställda fuskar. Jag vet det, för jag är i verkligheten till skillnad från vissa och har satt mig in i problemet som arbetsgivare.
En fråga Chris: Hur många anställda har du? Jag har 8 st och 7 av dem sköter sig exemplariskt. Den åttonde är en etnisk svensk med barn. En av mina killar erbjöd sig att jobba imorgon genom att kunna ta med sig sitt barn till bygget och utföra jobbet. Han kommer från Sydamerika. Det säger ganska mycket om oss Svenskar och vårt skattetryck
Önskar dig en trevlig helg Chris.
Gustav.
Jag är ingen arbetsgivare utan arbetstagare. Jobbar på ett stort företag som har hög sjukfrånvaro. Kan med stor sannolikhet säga att minst häften är grundade i hur man trivs eller vantrivs på jobbet.
Sjukskrivningar lindras genom AFA försäkringar, men korttidsfrånvaro genom sjukskrivning genererar en karensdag som är en hel dagslön, vilket känns märkbart i lönekuvertet månaden efter.
Att ta med sina sjuka barn till jobbet är inte mänskligt när det finns barnomsorg. Och när det handlar om ett bygge är det ännu en person att ta hänsyn till när det kommer till säkerheten.
Jag tror tyvärr du är en privat aktör som hatar facket och motarbetar dom.
Tycker faktiskt det är helt okej med dessa krav på de som ska anställas och utbildas! Har man redan en historia av massa frånvaro är man inte lämplig för ett jobb där ens frånvaro kan drabba hundratals personers vardag och kanske resultera i att industri får stoppa. Det finns andra jobb där man lättare kan ersättas eller arbetskamraterna kan anstränga sig lite extra för att fylla luckan än det extremt känsliga lokförarjobbet! Det är väl inte för inte som MTR enligt rykte betalar bäst i branschen? Då har man väl rätt att ställa krav också!
”Har man redan en historia av massa frånvaro är man inte lämplig för ett jobb där ens frånvaro… ” Ursäkta ?
Är man inte lämplig om man har drabbats av cancer ? Är man mindre lämplig att efter återhämtning har man drabbats igen av samma sjukdom ?
Fan vad bra de hjärntvättar på MTR Stress ! Ni får iallafall vara nöjda att ni kör Sveriges ”finnaste, sexigaste, punktligaste, bästaste osv osv” fordon.
”Det är väl inte för inte som MTR enligt rykte betalar bäst i branschen?”
MTR betalar inte bäst i branschen för att dem vill. De har tagit över en affär som hade ett kollektivavtal på plats som inte går att ändra (även om de har försökt, inte bara en gång ).
Den som drabbas av cancer brbrukareller annan allvarlig sjukdom brukar ha få långa sjukperioder och dessutom säkert ordentliga intyg som styrker detta. Dessutom brukar det ju vara äldre personer med långt arbetsliv där man på FKs intyg kan se att personen normalt har liten frånvaro.Det jag menar och MTR vill komma åt är ständiga korttidsfrånvaro som vissa har. På de arbetsplatser jag varit på har 10% stått för 90% av antalet sjukskrivningar. MTR express startade ny verksamhet och har inget gammalt avtal att ta över. Om ett företag ställer höga krav mot bra lön är det helt okej för mig och de detta inte passar behöver ju inte söka dit!
HenricA: MTR Express har enligt uppgift en månadslön på ca 34,000kr. Absolut ingen skamlön, men fortfarande långt ifrån att ”betala bäst i branchen”.
@Daniel. Att få en grundlön på 34 000 borde få vem som helst att lämna in ett papper……om de inte har något att dölja.
När den första sjuklöneveckan en gång infördes så fick arbetsgivarna en rejäl minskning av arbetsgivaravgiften.
En känd arbetsgivarrepresentant sa då med illa dold glädje att det var en ren vinst man gjorde.
”Om de inte plötsligt blir dubbelt så sjuka som innan kommer det här att vara ren vinst.”
Minnet är kort.
@Anton.
Vad tycker du min empati skall kosta?
10 000?
20 000?
30 000?
40 000?
50 000?
200 000(enl Magdalena)
Eller kanske man kunde köra de första 14 dagarna med tjänstledighet med rätt att kunna jobba in det utan att förlora 20% och en karensdag.
Hej Gustav!
Till och börja med så ska du nog ta och lugna ner dig lite.
Jag fattar inte ur vilket sammanhang du har tagit 10 000, 20 000 osv, eller hur det rör dig personligen så jag låter bli och svara på detta.
Följande är ju dina egna ord och återfinns alltså inte bland övriga komentarer.
”Eller kanske man kunde köra de första 14 dagarna med tjänstledighet med rätt att kunna jobba in det utan att förlora 20% och en karensdag.”
Eftersom du sätter ett pris på ”empatin” så kanske det lättaste är att du flyttar förslagsvis till Afghanistan som saknar allt vad socialtskydd heter.
Där behöver du inte oroa dig för hemskheter som vård av sjukt barn eller att någon stannar hemma från jobbet pga feber.
Vill du ha hjälp med flygbiljett etc så är det bara att du hör av dig så ska vi nog kunna ordna detta 🙂 (fast det känns ju föga troligt att en man av din kalliber skulle ta imot allmosor)
Sen kan vi hänsynslösa samhällsutsugare till järnvägare fortsätta i vårat horribla mönster med att sjukskriva oss när vi ligger sjuka etc.
Med vänliga hälsningar
Anton
Godmorgon Anton.
Vid val av annan nation väljer jag hellre Ungern men det av helt andra anledningar än försäkringssystem. Dit tar jag gärna tåget för just järnväg ligger mig varmt om hjärtat.
Önskar dig en trevlig helg.
Gustav
Jag utgår från att MTR inte gör nåt olagligt när dom begär dessa uppgifter, den som inte vill lämna in uppgifterna har ju ett fritt val att inte söka jobbet. Tror inget företag vill anställa en person som hela tiden sjukskriver sig för minsta lilla på kort varsel, tror det är såna dom vill gallra bort. Med minsta lilla menar jag inte VAB, cancer etc. utan helt enkelt personer som satt i system att få lite extra ledighet på företagets bekostnad(fuskare).
Söker man sig till yrken som lokförare, tågvärd, trafikplanerare, pilot och sjöbefäl bör man redan då ha en god sjukdomsbild där korttidssjukdomar är normala och inte ständigt återkommande. Då är det bättre med andra arbetsuppgifter än dessa. Men tro inte att andra företag skulle ta korttidsfrånvaro lättare än järnvägsbolag. Det kostar alltid, oavsett bransch och arbetsgivare. Skillnaden är bara att planeringen för ersättare är annorlunda.
Kan bara konstatera att MTR var det enda företaget som tog anställningsförfarandet på allvar när jag sökte lokförarjobb första gången. Bla skickade jag tretton (13) ansökningar till SJ – utan att ens få svar. På sådana bolag måste man tydligen känna rätt mellanchef för att ens vara påtänkt.
MTR, däremot, var betydligt mer professionella och tog yrket och sin egen trafik på allvar genom att ge alla samma chans och därmed kunna erbjuda anställning till de mest ambitiösa och duktiga lokförarna – inte bara de som råkar känna rätt person eller höra av sig i exakt rätt tid.
Bland annat genom större grundlighet i anställningsprocessen och kvantitativa tester (samt flera trevliga intervjuer) har MTR höjt ribban i branschen. Och det kan enbart ses som positivt för säkerhet och service.
Vad MTR gör går helt i linje med vad andra moderna företag i andra branscher gör. Det är dags att resten av järnvägssektorn vaknar upp också.
Det råder allvarlig förarbrist i hela landet och om endast ett företag besvarar din ansökning kanske det finns andra anledningar till detta. Hur kan du påstå att MTRs rekrytering är grundligare än i andra delar av branschen när du säger att MTR är de enda som svarat dig?
Hoppas du får bättre respons på framtida ansökningar när du ledsnat på att köra rispendel.
Pga anställningsstopp hos åtminstone en stor elefant var arbetsmarknaden inte lika fin för två år sen som den är nu, åtminstone inte för nyutbildade förare. Kör f ö inte på MTR längre, men saknar absolut deras goda personalpolitik och öppna stämning.
Rispendeln?
Hade du skrivit ”kebabpendeln” om det varit ett Arabiskt bolag?
Jag tycker det är bra att kineser kommer hit till Europa och rensar upp bland facken som har haft monopol på arbetsmarknaden under alltför länge.
Ja du, skulle vara kul och höra vad du tycker om MTR om en tid…. Rykten säger att anställda slutar i en snabbare takt än de lyckas nyanställa. Plus en utökad pendeltrafik i december. Plus att hälften i Stockholm på Göteborgstrafiken slutat. MTR är inte så roliga att ha och göra med. Har haft dem som arbetsgivare nu i åtta år, då jag vet. Worst employer ever!
Är du satt i straffarbete hos MTR eftersom du trots allt varit där i åtta år?
Mint o Matrigma har man klarat en gång innan man blev lokförare. Att man ska behöva göra det igen bara för att MTR är så moderna, nej, det köper jag inte. Visst har jag inga problem att göra det igen om det hade varit nödvändigt för att behålla min kompetens som lokförare, men det är inte fallet. Dem två testerna säger inte ett skit hur duktig man är som lokförare, det ända som säger är om du klarar en viss nivå som behövs för att vara lokförare och har du gjort det o klarat en utbildning så ja, du är färdig utbildad lokförare.
Under min tid som lokförare, har jag haft elever som var jättestolta att de klarade dem här testerna med ”Stark Rekommenderad” och körde så illa att man var rädd att fokusera på annat även om det handlade om en sekund, medan man körde med elever som kanske hamnat i reserv men till sist kommit in ( vilket innebär att deras tester var godkända, men inte en av dem bästa (på testerna) ), och de körde som gudar.
Så nej, Mint o Matrigma testerna kan vara hur moderna som helst, men det säger inte något alls om hur man är som lokförare.
@chris. Nej. Jag hatar inte facket utan ser dem som en bra arbetspartner. Det är de som får oss seriösa arbetsgivare att få löntagare att fortsätta att skatta i Sverige.
Det hörs lång väg att du inte är arbetsgivare eftersom du direkt såg ett problem att ta in ett barn på ett bygge. Tror du jag hade låtit min kille ta med sin son att montera bjälklag? Det finns många bättre lämpliga jobb på min arbetsplats än att hantera element på många ton. Facket var fö väldigt positivt inställd när jag anställde en 15 åring i somras.
Gustav
Vad kan man vänta sig av ett Hong Kong-baserat företag. Nu hoppas jag att facket sätter stopp för oseriösa företag som tex MTR.
Tillgång och efterfrågan. Just nu är det stor efterfrågan på lokförare i hela landet och det förväntas vara så ett par år till. Jag misstänker att förare kan välja bättre företag. 34 000 är nästan lägsta slutlönen i branschen för en lokförare. Pengar är inte allt men jag jobbade tidigare som lokförare på ett företag med en slutlön på 36 000.