Green Cargo vill stänga Halmstad

Green Cargo går dåligt och måste spara pengar. Bland annat vill man omförhandla lokförarnas kollektivavtal och på det sättet spara 90 miljoner kronor om året. Företaget vill förlänga turerna, införa sex timmars arbete innan rast samt få möjligheten att använda personalen flera nätter i rad. Green Cargo menar att detta inte bara skulle spara pengar åt företaget, utan också kunna gynna lokförarna i form av minskad bortavarotid, färre passresor och minskad kvartstid. Men långt ifrån alla lokförare kommer att få det bättre. Personalen i Halmstad har idag meddelats att Green Cargo har för avsikt att lägga ned hela åkstationen. Samtliga anställda erbjuds förflyttning till Varberg. Där har Green Cargos trafik ökat kraftigt, men företaget har haft mycket stora problem att rekrytera lokförare. Hylte- och Brännögårdstrafiken ska enligt förslaget skötas från Varberg. Green Cargo planerar att köpa in växlingstjänsten lokalt i Halmstad av Baneservice. På detta sätt räknar man med att kunna spara tre miljoner kronor om året.

Annonser

13 thoughts on “Green Cargo vill stänga Halmstad

  1. Ända sedan 1990 har Halmstad fått stryk så fort SJ / Green Cargo behövt göra sig av med folk. Så där vart tredje år har uppsägningarna kommit, och däremellan har man nyanställt.
    Luttrade är ordet.
    Vid den stora genomgången av företaget 2014(?) skulle Halmstad öka 4 man för att ett år senare minska 4. Dessa 4, som sen blev 3, erbjöds jobb i Varberg.
    Ingen tog det.
    Nu, idag den 7/3, gör GC ett nytt försök.
    Genom att helt lägga ner Halmstad ska man tvinga personalen till Varberg för den ökande Värötrafiken.
    Men Halmstad går bra. 4 man jobbar dagligen på bangården och kunderna är så nöjda att vissa av dem prioriterar Halmstad vid vagnförsörjning, då vagnarna vänder åter samma dag. Man har så mycket att göra på bangården att man knappt hinner ta rast innan tågen på eftermiddagen, som oftast är 600 meter långa, kommit iväg!
    Hur löser Green Cargo växlingen då vid en nedläggning av Halmstad?
    Enkelt!!! Man lejer ut den till Baneservice!

    På detta ska man spara 3 miljoner.
    Av 10 man är två skadade i jobbet och kan ej köra radio. En av dem har 11 månader till pension, och 12 månaders uppsägningstid.
    3 man har pensionsålder 60, dessa har väl inget val.
    Men de andra?
    Det börjar nog ringa hos Trandev 08.00 i morgon…

    • Fördelen med att leja ut växlingen till tredje part är att dessa kan ta emot fler bolag som kunder och samordna verksamheten. Då slipper man att GC lägger käppar i hjulen för alla andra bolag som vill växla i Halmstad.

      • Green Cargo har, i alla fal inte i Halmstad, aldrig satt käppar i hjulet för någon annan operatör. Enskilda individer har ibland betett sig ruttet, men det är enstaka fall.

  2. Verkar väldigt ogenomtänkt. I Halmstad har man en stor och fin bangård som ligger perfekt med infartsmöjligheter från VKB både i norr och söder medan Varberg på grund av tunnelbygge snart kommer att bli en enda röra och den redan nu lilla och trånga bangården knappast kan ta mera trafik. Finns väl många andra ställen inom Greenncargo där man har verksamhet i mindre skala? Bör väl inte vara så svårt att få ordning och ekonomi på en station med 5-20 man om man löser det på vettigt sätt!

  3. Greencargo logik på hög nivå. Hade man sett till att behålla sin personal så hade man kunnat spara in på operatörsutbildningar, garanterat mer än 3 miljoner

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s