Y1 duger bra – i utlandet

thumbnail_img_42561Sju av Värmlandstrafiks Y1or är som bekant sålda till Uruguay. Statsjärnvägen, AFE, har tänkt att använda vagnarna i lokaltrafik i området runt huvudstaden Montevideo. De sju nu aktuella Y1orna togs ur trafik i Sverige för flera år sedan och har stått uppställda i Katrineholm i väntan på eventuell försäljning. Förra året blev så affären med AFE klar och vagnarna drogs till Kristinehamn för översyn. Därifrån rullade de nyligen till Uddevalla. Y1orna transporteras sedan till Wallhamn på Tjörn. Därifrån avgår lastfartyget som ska ta de sju svenska motorvagnarna den långa sträckan över Atlanten till sitt nya hemland på det södra halvklotet. I Uruguay finns redan fem andra Y1or, som såldes från Sverige redan 2013.

Här hemma har motorvagnarna länge ansetts allt för omoderna. Vill man åka Y1 så finns det bara två järnvägar att välja på: Inlandsbanan och Kinnekullebanan. Jönköpings Länstrafik väljer till och med att hellre köra ersättningsbuss än att hyra in Y1. Trots att många resenärer därmed missar sina anslutningar i Nässjö. Men utomlands duger vagnarna fortfarande. Faktum är att det är över 20 år sedan som de första Y1orna lämnade svensk mark. 16 vagnar levererades till det statliga järnvägsbolaget HZ i ett sönderbombat Kroatien, året efter Balkankriget. Affärerna har sedan fortsatt. Totalt har 69 av 100 tillverkade Y1 och YF1 sålts utomlands. Bloggen har med hjälp av Bernt Talbrant, en lokförarkollega och något av expert på området, tagit fram listan på alla exporterade Y1 och YF1. Årtalen anger året då vagnarna transporterades utomlands, inte nödvändigtvis tidpunkten då själva affären gjordes upp.

1996: 1291, 1301, 1302, 1309, 1312, 1319, 1323, 1338, 1347, 1349, 1351, 1357, 1361, 1362, 1364 och 1365. (HZ, Kroatien).
1997: 1286, 1293, 1298, 1305 och 1307. (HZ, Kroatien).
2000: 1300, 1331 och 1350. (NSB, Norge).
2001: 1267, 1324, 1327, 1329, 1330, 1335 och 1355. (HZ, Kroatien).
2004: 1294, 1303, 1341 och 1360. (HZ, Kroatien).
2005: 1274, 1275, 1287, 1288, 1337, 1339 och 1345. (ZS, Serbien).
2006: 1282, 1308 och 1358. (ZS, Serbien). 1325. (NSB Berging & Beredskap, Norge).
2007: 1277, 1316, 1318 och 1322. (HZ, Kroatien). 1281, 1304, 1306 och 1313. (HK-KZ, Kosovo).
2008: 1332. (NSB Berging & Beredskap, Norge).
2009: 1311. (Baneservice, Norge).
2012: 1292. (Taraldsvik Maskin i Narvik, Norge).
2013: 1273, 1310, 1317, 1333, 1354. (AFE, Uruguay).
2017: 1278, 1279, 1280, 1284, 1290, 1295 och 1326. (AFE, Uruguay).

1329Före detta YF1 1329 på plats i Kroatien. Vagnen levererades från Sverige 2001.

Annons

14 tankar på “Y1 duger bra – i utlandet

  1. Skulle tippa på att varken Uruguay eller Kroatien har fullt lika stora krav på tillgänglighetsanpassade fordon eller riktigt samma utsläppskrav som vi har i Sverige. Positivt då att de kommer till fortsatt god nytta även efter att de passerat bäst före-datum här!

    • Du har en poäng, men i jämförelse med en långsam buss tror jag nog att de flesta smålänningar hade föredragit en Y1! Längs Inlandsbanan har jag åkt pass i buss Östersund-Mora och Sorsele-Östersund. Fina bussar, visst, men särskilt handikappanpassade är de inte.

      • Det optimala vore ju om länstrafikbolagen köpte in/hyrde in tillräckligt antal (inklusive reserver) moderna fordon med fungerande verkstäder och reservdelslager anpassat efter de vanligaste typerna av fel för fordon och bana. Då skulle man slippa såväl merparten av all bussersättning samt gamla fordon som passerat samhällets bäst före-datum…

  2. Nja, vet inte riktigt om jag kan ge dig rätt i att Y1 bara kan ses på Inlandsbanan och Kinnekullebanan. Om inte jag har helt fel så finns det en Y1 på DVVJ också.

  3. 1300 + 1331 + 1350 er nå skrotet etter 14 års tjeneste på Bratsbergbanen.
    1325 og 1332 er fortsatt operative hos BBj. 1325 som redskapsvogn og 1332 som redningsvogn.
    Y1 er en meget god arbeidsplass; går så mykt og fint på sporet.

  4. Av fordonen i listan har jag kört 24 av dem, perioden 1983-87. Bl a 1295 som nu är på väg till Uruguay.
    Vi ett tillfälle (1985-02-18) körde jag morgontåget 3541 Storuman-Vännäs med 1295 och har antecknat att temperaturen var -32 i Storuman och i Gunnarn -39.
    Enligt anteckningarna skiljde jag ifrån A-motor i Hällnäs för ”Hög Kylvattentemp”, dessutom ett stopp vid en mellanblocksignal i stigning, förlorade jag ytterligare tid och ankom till Vännäs 44 min försenad.

    • Huuuu, -39! Det har respekt med sej! Mitt rekord med Y1 är -29, det slogs i januari i år, i Röjan på Inlandsbanan. Det var också lite småkallt måste jag säga…

  5. Blir alltid lika nostalgisk när en Y1:a tuffar förbi runt husknuten på Kinnekullebanan här hemma. Det är svårt att ta in att det börjar närma sig 40 års jubileum för vagnarna.
    I många år åkte jag Y1 varje dag till skolan i Vara. Betydligt charmigare än de skolbussen. Det var på den tiden Bildningsnämnden inte var så noga med hur eleverna tog sig från stationen till skolan och vilka trafikerade gator vi korsade. Varje morgon passerade en vagnslast elever Lundgrens Tobak som fick ett rejält uppsving i affärerna. Godis, snus (det var lagligt för minderåriga på den tiden) och annat improviserades inför undervisningens prövningar.
    I många, många år stod f ö en gammal T23 avställd i Håkantorp med koppelstängerna demonterade. I början av 2000-talet försvann slutligen loket. Gud vet var. Hoppas någon förbarmade sig över maskinen och gav den ett gott hem.
    Jag får nog återkomma med fler minnen från Kinnekullebanan framöver. Antagligen i en egen blogg…

  6. Det är väl inte så mycket FIAT kvar i dom förutom de alldeles utmärkta boggierna som nog är bland de bästa som gjorts. Inga modernare fordon jag åkt eller kört har så mjuk och fin gång som FIATS 50 tals konstruktion. Motorer är väl numera VOLVO och många av vagnarna fick ju andra växellådor som gav vagnarna bättre acceleration. Som vanligt har svenska särkrav gått till överdrift nu vad gäller tillgänglighet…… Och i stället för att behålla en del av dessa väljer man att ställa in och kanske på sikt lägga ner trafik. Tur att det finns klokare folk utanför Sveriges gränser!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s