Trafikverket, landets järnvägsföretag och diverse andra parter har haft flera möten inför tågplan 2018, så kallade tidiga dialoger. T18 börjar gälla redan i december i år. Av protokollen från mötena framgår en rad mer eller mindre intressanta saker. I södra Sverige vill Skånetrafiken till exempel förtäta och utöka trafiken på Västkustbanan. Man vill också kunna köra flera tidiga tåg under helgerna längs Råådalsbanan, Helsingborg-Lund. Öresundståg AB hade egen representant på mötet. Han berättade om en önskan att utöka trafiken under helgerna mellan Halmstad och Helsingborg. Östgötatrafiken planerar halvtimmestrafik under lördagarna. Även söndagarna ska trafikeras som lördagar. Vändtiderna på ytterstationerna, som Motala, ska kortas. Jönköpings Länstrafik vill öka antalet dubbelturer från fem till åtta längs HNJ, Halmstad-Nässjö Järnväg. SJ planera inga större förändringar, förutom ett par nya tidiga avgångar från Linköping till Stockholm via Katrineholm.
Trafikverket redovisar ett antal större jobb längs linjen Malmö-Simrishamn, bland annat en bangårdsombyggnad i Ystad. Skånetrafiken meddelar att man kommit överens med projketledaren för bygget att stänga av Ystad-Simrishamn helt för trafik under nio höstveckor 2018. Inför fyrspårsutbyggnanden Malmö-Lund kommer Lommabanan att stängas av från 1 januari till 11 maj. Spårupprustningen på sträckan Olofström-Älmhult kommer inte att genomföras förrän 2019. Det innebär en överhängande risk för att hastigheten måste sättas ned från december i år, vilket Trafikverket redan tidigare varnat för. Ny hastighet skulle i så fall bli 40 kilometer i timmen längs hela den drygt fyra mil långa banan. Konsekvenserna blir stora för såväl Green Cargo som Volvo.
I norr flaggar SJ för att eventuellt öka nattågstrafiken till Jämtland. Green Cargo vill utöka rangeringsverksamheten i Ånge. LKAB aviserar en tioprocentig ökning inför 2018. Det motsvarar tre miljoner ton malm. I väst kan Tågab tänka sej att låta sitt Stockholmståg utgå från Åmål. Tågab kommer också att utöka timmertågstrafiken till Grums, Falköping och Stockaryd. CFL cargo planerar ny trafik Stockholm-Göteborg. SJ slopar morgontågen till Oslo, på grund av banjobb. Första avgången från Stockholm blir nu inte förrän vid 11-tiden. Green Cargo påpekar att det inte går att stänga av både BJ och Västra stambanan samtidigt. Man protesterar också mot den, som man anser, allt för långa tiden som är avsatt för kontaktledningsarbena Kil-Öxnered. Från vecka 14 till vecka 42 vill Trafikverket stänga sträckan för trafik mellan klockan 20 och 06. Det innebär 1960 timmar, vilket är orimligt, enligt Green Cargo.
I Stockholm vill A-train börja köra kvartstrafik redan från 4.20. Företaget önskar också tiominuterstakt i högtrafik, till skillnad från idag då tågen avgår med mellan åtta och tolv minuters melllanrum. Green Cargo tog upp problemet med Trafikverkes korttidsplanering. Företaget förbrukar cirka 250 tågnummer i veckan, enbart för att minutjustera befintliga tåglägen. Man undrar om inte Trafikverket kan ha högre tolerans än dagens tre minuter.