Västgötar flyttar till Hultsfred

16709520_1221592884591163_514095694_oVästergötlands Ånglokssällskap, som länge höll till i Herrljunga, flyttar till Hultsfred. Från och med den 1 augusti kommer föreningen att hyra två stallportar i det lokstall som finns i den småländska järnvägsmetropolen. Sällskapet äger ett ånglok, SJ B1267 och en kontinentvagn från 1927. Eventuellt kommer man också inom kort att köpa en ångvärmefinka, från 1926. ”Vi har fått ett bra avtal med Trafikverket. Nu kan vi vinna lite tid. Kan vi bara hålla oss flytande så tror jag att jag vet vilka knappar jag ska trycka på. Tanken är att vi ska hyra ut vårt materiel och våra kunskaper till andra föreningar. Det kan till exempel handla om personal vid körningar och driftsättning av lok. Vi har redan hjälpt SKÅJ (Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg) och Stambanans Vänner med likande uppgifter”, säger Ånglokssällskaps starke man Per-Åke Lampemo till bloggen.

Många trodde kanske att medlemmarna i Västergötlands Ångloksällskap skulle kasta in handduken när föreningen förra året tvingades lämna lokstallet i Herrljunga. Bakgrunden till problemen i Herrljunga härstammar från 2010 när Sveriges Järnvägsmuseum övergick från Banverket till Trafikverket. Järnvägsmuseum fanns med och stöttade föreningen i Herrljunga, som då hette Järnvägsmusei Vänner. Ledningen för det nya verket ansåg inte att man hade något intresse i Herrljunga och drog sej ur. Istället kom Nässjö Järnvägsmuseum, NJ, in i bilden och tog över Sveriges Järnvägsmuseums roll. Efter ett tag valde NJ att säga upp avtalet, eftersom man ansåg det alltför kostsamt att fortsätta hyra lokstallet utan några intäkter av verksamheten. NJ flyttade ut och tog den mesta rullande materielen med sej, trots att den förvaltats och renoverats under tusentals timmar av medlemmarna i Herrljunga. Formellt ägdes också fordonen av Nässjöföreningen, som enligt dem själva lagt över 200000 kronor i lokalhyra och andra utlägg i Herrljunga. SJs gamla ånglok B1267 hade dock Per-Åke Lampemo köpt för egna pengar och höll på att sätta i drift. Nu stod loket utan lokal. Så vad göra? Medlemmarna i Herrljunga bildade en ny förening, Västergötlands Ånglokssällskap. Lampemo gick personligen in och betalade hyran för lokstallet. Plus flera andra utgifter. Det handlade om betydande belopp, långt över 100000 kronor. ”Jag höll på att ruinera mej, men jag trodde det skulle lösa sej”, säger Per-Åke.

Anledningen till hans förhoppning var att föreningen hade långt framskridna planer med High Chaparral. Tanken var att loket skulle gå i trafiken mellan Borås och Hillerstorp i samband med västernbyns säsongsöppnande. I maj förra året, efter år med hårt arbete, stod B1267 klar. Papprena var inskickade och godkända. Loket var äntligen driftsatt! Bara några dagar senare kom dråpslaget: High Chaparral hoppade av den tänkta satsningen på ångtåg. ”Vi satt med Svarte Petter. Jag hade världens vånda. Jag kunde inte lägga ut mer pengar. Alla mina besparingar hade gått åt och jag tänkte på min dotter och hennes framtid. Jag hade inget annat val än att säga upp hyresavtalet i Herrljunga”, säger Per-Åke Lampemo.

Nu stod föreningen i valet och kvalet: satsa vidare eller lägga ned verksamheten? Nora Bergslags Veteranjärnväg dök upp som en räddare i nöden och erbjöd sej att hyra B1267, som Per-Åke Lampemo vid det här laget hunnit överlåta till Ånglokssällskapet. Det blev räddningen. Lampemo fick styrelsens godkännande att börja leta ny lokal. Vid ett besök i Hultsfred fick han syn på ett lokstall. Han fick veta att lokalerna stod tomma. Han kontaktade Trafikverket och fick till en bra deal, fjärran från kostnaderna i Herrljunga. Den stora frågan är förstås hur det ska fungera att flytta en föreningen från en plats till en annan? Går det? ”Det tror jag nog. När vi väl är på plats i Hultsfred och börjar visa upp oss, så tror jag att intresset för föreningen kommer att öka. Flera av medlemmarna i Herrljunga kommer nog också att finnas med. Vi är tio stycken som snart kommer att påbörja flytten”, säger Per-Åke Lampemo.

16651288_1221590091258109_235820608_o

Advertisements

2 thoughts on “Västgötar flyttar till Hultsfred

  1. B 1267 är sedan länge registrerat med SKÅJ som ägare 90 74 1001 267 4. Det är också avställt sedan 2011, så det torde inte vara lämpligt att använda innan avställningen upphävs. SKÅJ är också fn den registrerade underhålls ansvarige för loket.

    • Intressant att du nu så kvickt och alert påtalar detta…och det finns självklart en förklaring.
      Jag har åtskilliga gånger varit i kontakt med ansvarig i SKÅJ i detta ärendet.
      Det är SKÅJs skyldighet att rapportera ägarbytet. Jag har som sagt ett flertal gånger påtalat detta utan direkt resultat.
      Självklart tar VÅS nu ånyo kontakt med SKÅJ för att få rättsida på detta byråkratiska dilemma.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s