Effektiva förare ska spara 90 miljoner

dsc_2351Green Cargo bedömer att man kan spara 90 miljoner kronor om året bara genom att göra lokförarnas turer tio procent effektivare. Företaget vill nu omförhandla kollektivavtalen. Bland annat vill Green Cargo förlänga turerna, införa sex timmars arbete innan rast samt få möjligheten att använda personalen flera nätter i rad. Förutom förhandlingarna vill Green Cargo också förbättra sin egen planering. Syftet är inte enbart att spara pengar, utan också att göra företaget attraktivare för såväl nuvarande som framtida lokförare. ”Dessa regelförändringar skulle förutom sänkta kostnader ge mindre bortavarotid, färre passresor samt minskad kvartstid enligt Green Cargo”, skriver fackförbundet Seko. Green Cargo, som går mot en förlust i 100-miljonersklassen för 2016, vill också förkorta sommarsemestern till tre veckor. På den punkten har Seko sagt blankt nej. Däremot kan man tänka sej andra lösningar. Till exempel mer arbete under sommaren som kompenseras med ledigt under annan tid. ”Det handlar om att prioritera våra lokförare högre än tidigare när vi konstruerar vår plan. Men viktigast för att nå dit är att förhandla fram ett nytt kollektivavtal för våra lokförare. Vi måste nyttja lokförartiden bättre och skapa tidsenliga arbetsvillkor”, skriver Green Cargos HR-direktör Caroline Frumerie på företagets intranät. Enligt Green Cargo innehåller det nuvarande kollektivavtalet detaljregleringar som försvårar effektiva tågtransporter.

Advertisements

27 thoughts on “Effektiva förare ska spara 90 miljoner

  1. Green Cargo kallar det ”att modernisera avtalet”. Jag har svårt att förstå varför det skulle vara så väldigt modernt att jobba 6 timmar innan rast.
    Jag skulle vilja se det kontor som börjar 08.00 och inte förrän klockan 14.00 har rast, Att dessutom vara utan tillgång till faciliteter som toalett och tvättmöjligheter. Jag har inte direkt ngt emot att turerna förlängs, men det måste finnas möjlighet till rast efter kortare tid än 6 timmar. Har ju själv kört långa turer (Långsele-Borlänge, Långsele-Luleå), men dessa turer har ju varit delade med en sk ”rastuppställning” efter omkring 4 timmar.

  2. För en lekman är det svårt att förstå hur det fungerar. Jag tar som exempel Gt 9103. Lokförarbyte i Vännäs och Långsele. En lokförare som börjar i Vännäs lämnar i Långsele efter 3 timmar och 20 minuter, Har hen normalt en timmes rast och hoppar på ett nytt tåg mot norr eller söder för att köra tillbaka till Vännäs eller fortsätta till t.ex Bollnäs? Eller har hen jobbat färdigt för dagen och går hem till hemmet i Långsele eller till någon överliggning och till en ny tur nästa dag?

    • Det kan vara olika från veckodag till veckodag. I fallet 9103 finns en typisk variant med byte i Vännäs, Långsele och Bollnäs. Det är ganska vanligt att Långsele ps kör till Bollnäs för att där vända tidigt på morgonen dagen efter. Den som körde 9103 till Långsele kan vara en från Vns som antingen vänder hem eller senare fortsätter till Ånge. Det kan även vara en från Långsele eller Ånge som körde Vännäs-Långsele. Det varierar dag från dag, månad från månad.
      Under en knapp 10 årsperiod och för kanske 10 år sedan körde Långsele till Borlänge, med rast oftast i Bollnäs, för att sedan vända tillbaka efter ca 8 timmar. Tågplanen var jämfört med nu mer systematiserad och med kopplingar mellan lastade tåg till Borlänge och tomtåg tillbaka.

  3. Tidsenliga arbetsvillkor? På 1960-talet kanske. Själv känner jag att just den retrotrenden inte är så mycket att vurma för. Jag gissar på att Almega ligger bakom i vanlig ordning, de har försökt skjuta 5-timmarsregeln i sank i flera avtalsförhandlingar. Jag hoppas att sekos kommentar inte innebär att de faktiskt funderar på att gå med på en såpass allvarlig försämring av arbetsförhållanden.

    • Vi har en arbetsmiljölag att följa.
      Problemet är att den är förhandlingsbar till skillnad mot den lagstiftning som gäller på landsväg.
      Så varför försämra?
      Det kan finnas en poäng med att göra turerna längre än 2-3 timmar i ena riktningen men samtidigt är det också rimligt att inte ha körning som är uppåt 6 timmar utan möjlighet till vare sig toa eller matrumsbesök.

      • @littera69: Om den inte är förhandlingsbar, hur kommer det sig att jag endast har 8 timmars vila på överliggning?

      • Arbetsmiljölagen reglerar inte arbetstid, den hänvisar vidare till Arbetstidslagen (som är dispositiv) och de lagar som gäller sjömän, vägtransporter och minderåriga.

        Det som i klartext finns om arbetstider i Arbetsmiljölagen är generellt:

        ”Teknik, arbetsorganisation och arbetsinnehåll ska utformas så att arbets­tagaren inte utsätts för fysiska eller psykiska belastningar som kan medföra ohälsa eller olycksfall. Därvid ska även löneformer och förläggning av arbetstid beaktas. Starkt styrt eller bundet arbete ska undvikas eller begränsas.”

        Arbetsmiljölagen är 0 (noll) procent förhandlingsbar. Man förhandlar inte om människors liv eller hälsa.

      • Beklagar att jag formulerade mig lite väl fel, arbetsmiljölagen har dock kopplingar till den lag, arbetstidslagstiftningen, som styr arbetstider.
        Det som skiljer järnväg från landsväg är att på landsväg är arbetstidslagen tvingande medan på järnväg kan man deala om arbetstiderna. Detta med att deala fungerade på den tiden turlistkonstruktion gjordes av människor för människor och med i huvudsak ett (1) företag (Statens Järnvägar). Nu och i framtiden är det nog tänkt att schemana i huvudsak skall göras av elektroniska hjärnor. Dessa behöver då ha generella regler. Att det dessutom finns många tågföretag som ”krigar” om transportuppdragen medför risker vad arbetstidernas förläggning och schemakonstruktioner. Möjligheten att skapa sig en konkurensfördel genom en ”dealning” är uppenbar.
        Båda, strikt lagstiftning och förhandlingsbarhet, har sina positiva och negativa sidor. Enligt mitt sätt att se är dock 6 timmar innan rast i längsta laget. Dock krävs det en lite annorlunda planeringsmodell (även hos TRV) , jämfört med idag, för att kunna lägga in en rastuppställning så att en längre samlad tur kan erhållas.
        Sett över tid har en sådan lösning åtminstone använts Ånge-Hallsberg, Luleå-Långsele och Långsele-Borlänge.
        Att diskutera fler nätter i rad kan nog kanske övervägas. Definitionen av vad ”nattbegreppet” innebär behöver dock skärpas. Samma gäller för turers början före och efter fridag/frihelg.

  4. ”Tidsenliga arbetsvillkor” är känt Almega-Lingo. Vänta bara tills kvidandet tar vid om att företaget annars går omkull.

    GC tycker sig alltså inte kunna konkurrera på samma villkor som andra företag utan vill förändra grundvillkoren för personalen.
    Detta är definitionen på avtalsdumpning.

    Den enda rekommendationen är att lägga ner verksamheten om man inte kan sköta den utan att dumpa personalens villkor.

    Att göra tillfälliga avsteg i turlisteförhandlingar är en annan sak, det sker hela tiden på lokal nivå. Skillnaden då är att man i förhandlingen brukar få tillbaka något till arbetstagarna, behåller samma grundregler i kollektivavtalet och går tillbaka till dessa när nästa lokala överenskommelse skall slutas.

    Nej, det här ser inte alls bra ut mot kunderna. Ett slags erkännande att man inte längre kan bedriva en sund verksamhet med samma villkor för personalen som andra bolag har. Om det nu är så illa eller bara ett regisserat utspel återstår att se men det kan bli ett enormt tapp för företaget att riskera sin trovärdighet på det här sättet.

  5. Är det inte på administration(mindre) och affärer(bättre) det går att spara pengar. Dom får gå i bräschen och vänta 6h innan rast 🙂

  6. Gå ifrån nattbegränsningen är väl bra? Är det inte bättre att få möjlighet att jobba tex 3-4 nätter i rad och slippa ställa om dygnsrytmen från dag till dag.
    Har själv arbetat ständiga sena kvällar/nätter under en lång period av mitt liv och trivs. Men har ju totalt uteslutit FC efter vad jag hört om deras cheman och nattarbetebegränsningen i kollektivavtalet när jag är färdigutbildad till sommaren.

    • Så sker på ganska många avtalsområden men i utbyte mot en kraftig arbetstidsförkortning.

      På den tiden det fanns sådana arbetade jag på ett boende för utvecklingsstörda med länsupptaging. Nattpersonalen där hade heltidslön men det lades bara ut 63-68% arbetstid och regelbunden natt. På rullande schema fanns det även en sammanhängande ledighet på 9 (nio) dagar för omställning, vila och återhämtning.

    • Det här håller jag helt med om och att avtalet bortser från galenskap där du vänder på dygnet flera gånger per vecka är ofattbart.
      På andra jobb har jag gått 7/7 natt och det är väldigt mycket lättare att hantera än turkopplingar där du snurrar mellan tidiga växlingskift och nattkörningar med tåg och din återhämtning är en ledig tisdag med jobb strax efter tolvslaget påföljande onsdag.

      Personligen tror jag att komprimerad tjänst och längre sammanhängande ledighet ger större utdelning för både personal och företag.

  7. Personligen skulle jag kunna köpa att jobba 6 timmar innan rast om vi samtidigt förhandlar bort kvartstid mot heltid. Då skulle turerna se helt annorlunda ut eftersom det då kostar företagen 75% mer att ha oss borta från hemmet. Vi skulle vara hemma mer.

    • Nej, det blir mycket värre än så. Timlönen blir ju fyra gånger så hög, eller en kostnadsökning med 300% om man så vill.

      • Nej det blir det bara om du fortfarande måsta vara ute på jobb 50 timmar i veckan för att få ihop 36.

  8. Så green cargo vill inte konkurrera på lika villkor med andra fraktåkare? Jag hoppas verkligen att seko förstår att villkoren för hela järnvägen hamnar på den nivån till slut, om dom går med på detta. Arbetstider, jour, kvartstid och att inte veta vilka tider man ska jobba, har tydligt försämrats under mina tio år som förare. Arbetsgivarna utnyttjar ”bör” skrivningarna maximalt. Har arbetat på företag där seko och st lokalt , skrivit bort 5 timmarsregeln till 6 timmar, utan att arbetstagarna fått någonting tillbaka. Det utlovades ”åkbara turer” men det blev värre än någonsin. Driver GC igenom detta tillsammans med facken, så får dom troligen stora problem att rekrytera förare.
    Kommer ihåg busstrejken för ett antal år sedan, där en del arbetsgivare inte ville att deras förare skulle ha möjlighet att gå på toaletten vid tex vändningar. Argumentet var, av konkuranskäl. Vilket jag inte förstod då, inte heller nu. Om hela branschen har samma regler, så är det väll lika konkurans? Green Cargo går väll inte på staten och vill ha andra skatteregler, arbetsgivaravgifter än konkurrerande företag. Nä skärpning Green Cargo, ni ska nog vara rädd om den personal ni har kvar. Och ni fackförbunden, det är verkligen dags för lite förbättringar för era medlemmar på järnvägen. Som det är och varit dom sista åren, så betalar man pengar varje månad, och för dom får man hela tiden lite sämre villkor.

  9. Har jobbat som förare i ca 5 år nu och börjar redan tröttna rejält. Arbetsgivarna ser bara pengar som vanligt och oss arbetare som utbytbara maskiner. Nej fy fan vad allt bara blir sämre och sämre. Gäller hela samhällets utveckling, se bara RIB 17, då pratar vi en samhällsresurs som ska rädda liv. Vi kanske skulle lägga ner allt arbete för en dag här i Sverige så våra okära politiker vaknade….

  10. Lokförare är precis som lärare: Alla förändringar är av ondo. Finns inget ont att säga om effektivare turer, längre körtid och mindre kvartstid. Positivt!

  11. Låter som on ni på Green Cargo borde göra som SJs förare. Ena er i SLFF. Kommer bli ett jävla liv snart om inte Seko/ST agerar.

    • ST agerar 🙂 Jobbar själv på ett mindre företag och med i ST sen ett antal år tillbaka, det enda jag hört av dom är när jag får inbetalningskortet. Funderar på lämna, är bara lönegarantin som håller mig kvar och det skulle säkert gå att lösa på annat sätt…..

  12. Utan kvartstid blir turerna fruktansvärt ensidiga och trista. Ingen arbetsgivare kommer att betala full lön till någon som inget arbete utför utan man kommer att vända hem igen när man är lagom långt för att hinna hem inom 5 eller om det nu blir 6 timmar! Så om exempelvis Malmö vill åka 2 våndor till Hässleholm eller Halmstad med rast i Malmö emellan , Borlänge två svängar till Krylbo o.s.v så ska man kämpa för att få bort kvartstiden.
    Det vore ju bra om folk tänkte på konsekvenserna innan man kommer med förslag! Nej på rätt ställe och rätt utnyttjad kan kvartstiden vara väldigt bra. Exempelvis om man kommer fram till överliggningsorten lagom sent för att hinna ta ett joggingpass sedan lite kvällsmat och därefter vila. Då har man alltså haft betalt 15 minuter/timma för att motionera. Vilka har det mer än brandmän och poliser? Jag känner även en kollega som läste in 50 högskolepoäng enbart på kvartstiden. Böckerna var alltid med och så fort han fick en chans läste han och skrev! Den som inte kan/vill anpassa sitt liv till det oregelbundna leverne det innebär att vara godstågsförare kan ju söka något 7-4 jobb i stället så slipper man kvartstid och bortavaro!

    • Bortavaro finns i högre led. Speciellt för kontorister, som ständigt utbildas och buisnessmänniskor som far och flyger jorden runt för affärsmöten och leverantörsbesök. Så det där med att plugga vidare på högskola leder inte alltid till bättre hemmavistelse.

      • Dock extremt ovanligt och i betydligt mindre omfattning än lokförare, Chris 🙂 Som en vanlig godslokis har jag fler resdagar och övernattningar per år än Carl Bildt – och det är en man som reser mycket…
        Att plugga vidare på högskola leder nästan alltid till bättre villkor, med undantag för t ex sjuksköterskor. Men det är inte för villkoren och för att få sova hemma som man väljer att bli lokförare.

  13. Har väntat i ett par år på den här nyheten. Känns som att företaget haft den i kikaren sedan starten av lönsamhetskampanjen. Innan dess förekom en del givande och tagande kring turerna, men efter att Kilen kommit in på scenen, har turerna blitt sämre och sämre och det är så klart så det måste bli innan man lanserar en sån här grej. Finns ju ingen som hade sett det som positivt att omförhandla kollektivavtalet med turerna vi hade då, nu är det nog desto fler som köper det.

    Kalla mig gärna cyniker, men det här var passar för bra.. Sätta lokförarna främst? Vilket skämt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s