Nej till gas kan bli ja till järnväg

15994525_10212031894942025_8968447293683206086_oDet ryska företaget Gazprom vill bygga en ny gasledning i Östersjön. För det ändamålet vill man kunna använda hamnarna i Slite och Karlshamn som lagringsplatser. Försvarsmakten gillar dock inte den tanken och vid ett möte med företrädare för Slite och Karlshamn i december rekommenderade försvarsministern att de båda kommunerna säger nej till Gazproms kontraktsförslag. Detta innebär dock att Slite och Karlshamn går miste om intäkter i 100-miljonersklassen. Därför har kommunerna och regionerna blivit lovade kompensation. Gotland beslutade sej snabbt för att gå med på regeringens krav. Förhandlingar pågår just nu mellan de båda parterna. Bland annat vill region Gotland få en bro till Fårö och en reservhamn i Slite. Man vill också kunna tillgodoräkna sej flera utbildningsplatser.

Karlshamns kommun har ännu inte tagit ställning i den heta frågan. Kommunalrådet ställer sej frågande till problemet. Handelsutbytet med Ryssland är redan idag stort. 700 fartyg anlöper varje år den så kallade Stillerydshamnen. På 70 procent av skeppen finns en eller flera ryska besättningsmän. Samtidigt vädjar Karlshamns hamn om hjälp och vägledning i frågan. ”Ett projekt som engagerar politiker som Merkel, Putin, Biden, Löfven, Wallström, Nato och EU är inte vilket projekt som helst. Men det är enligt vår uppfattning inte rimligt att en fråga som nationella och internationella ledare har olika uppfattningar om, ska kunna hanteras av Karlshamns hamns ledning”, skriver hamnens VD Mats Olsson.

Nu handlar hanteringen av gasrören inte enbart om kronor och ören. Förtjänsterna för Karlshamn skulle kunna bli ännu större. Till exempel räknar kommunen med att kunna skapa ett 60-tal nya jobb. Det är med andra ord mycket som står på spel. Karlshamn har, i likhet med Gotland, utlovats kompensation för de uteblivna intäkterna, i det fall man väljer att svara ”njet” på Gazproms affärsförslag. Karlshamns förhandlingsläge är som alla förstår väldigt bra. Om kommunalrådet väljer att dra ut på sitt ställningstagande för att göra läget ännu bättre, eller om han och Karlshamns faktiskt överväger att tacka ja till ryssarnas erbjudande har jag ingen aning om. Det verkar dock långsökt att en relativt liten kommun som Karlshamn, med 32000 invånare, skulle våga trotsa regering, försvarsmakt och kanske hela EU. Å andra sidan finns farhågor för hur ett nej till Gazprom skulle påverka framtida handelsförbindelser med länderna i Östeuropa.

Samtidigt kommer frågan om gasrören i ett synnerligen gynnsamt läge för Karlshamn. Kommunen har, tillsammans med hamnen och flera stora företag i regionen, länge slagits för den så kallade Sydostlänken. Projektet handlar om ett nybyggt järnvägsspår, knappt två mil långt, som ska förbinda Älmhult och Olofström med Blekinge Kustbana. Godstågen till och från Karlshamn skulle då slippa ta omvägen via Hässleholm. Karlshamn har en av Sveriges största hamnar. Godstrafiken på järnväg har ökat kraftigt de senaste åren och med Sydostlänken färdig räknar företag som Volvo och Ikea med att kunna transportera ännu större volymer med tåg. Dessutom finns planer på persontrafik på sträckan Karlshamn-Älmhult.

Projektet med Sydostlänken har pågått i över 20 år. Statsmakterna har dock ställt sej kallsinniga till önskemålen. Andra investeringar har alltid ansetts som viktigare. Trots att Socialdemokraterna inför valet 2014 lovade att Sydostlänken skulle börja byggas senast 2019, så har ännu inga beslut fattats i frågan. Socialdemokraternas kovändning har mötts av kritik. Men nu öppnas, hastigt och lustigt, möjligheter. Både för Karlshamn och för den socialdemokratiska regeringen. Karlshamn sitter i en guldsits när det gäller Sydostlänken, tack vare Gazproms önskan om att hyra mark i Karlshamn. Jag skulle bli mycket förvånad om inte Sydostlänken fanns med i de förhandlingar som väntar mellan Karlshamn och regeringen. Jag skulle också kunna ta gift på att detta blir den avgörande knuffen som får projektet att slutligen rulla igång. Det blir inte enbart en bra affär och en prestigeseger för Karlshamn, det räddar också ansiktet på Socialdemokraterna som faktiskt infriar ett av sina vallöften.

11 tankar på “Nej till gas kan bli ja till järnväg

  1. Det är ju märkligt att en liten kommun kan diktera villkoren för försvarsministern.

    Men ändå kul om detta skulle bli verklighet att man dels avlastar Bkb och sen att GC kan köra med ellok till och från Volvo för nåt annat är väl inte att tänka på?

  2. Det är ju ändå konstigare att den gamla ”rysskräcken” fortfarande lever oavsett partitillhörighet! Vore det inte bättre att försöka komma på god fot med den store grannen och utnyttja geografin till goda affärer likt de kloka finnarna?

    • Nja Henric.

      Vi ska nog vara försiktiga med den ryska gasen. Dels för att den är rysk och sen för att det är gas för att citera Jan Björklund.

    • Jag har surfat runt och pratat med folk som är lite insatta. Nu hoppas jag inte att jag avslöjar några statshemligheter, men tydligen är det inte själva rören som oroar försvarsmakten, utan de ramper som Gazprom kräver att få bygga för att kunna lossa sina RoRo-fartyg. Med sådana ramper kan man också snabbt lossa helt andra typer av laster. Gotlands stategiska läge är som bekant omtalat, vad många inte vet är att också Karlshamn ligger rätt, sett med militärens ögon. Placerar ryssarna luftvärnsrobotar på Gotland och i Karlshamn så täcker man hela luftrummet i södra Sverige och Östersjön, från Öresund upp till Stockholm. Nu är det inte Sverige i första hand som intresserar Putin, utan Baltikum. För att förhindra ett Natoingripande vid rysk ”aktivitet” så måste Putin ha kontroll över Östersjöns luftrum. Någon fullskalig invasion behöver vi dock inte bekymra oss för i Sverige, det är inte så man gör nuförtiden. Fienden plockar de områden de behöver. Det är i och för sej illa nog.

      • Roro ramper finns redan både i Karlshamn och på Gotland. I Karlshamn används de för roro-trafiken till Baltikum och på Gotland finns de i Visby för trafiken till övriga Sverige och i Slite. Vidare bör nämnas att det finns ett antal roro-fartyg som har möjligheten att lossa via sidoport och är oberoende av en särskild roro-kaj. Summan av kardemumman är att Nordstream-1 byggdes också med användning av Gotland och då är ju infrastrukturen redan där s a s. Finska och tyska hamnar är evigt tacksamma då det är de som får högre inkomster tack vare Sveriges ovilja att hyra ut sina hamnar.

      • Men håll ändå med om att det är mycket märkligt att en kommun får bestämma om främmande makt får anlägga ramper i en hamn men staten ska bestämma vilka nya invånare ska bo i Karlshamn. Sverige har åkt på en rejäl influensa.

      • Kan inte bedöma sakfrågan, men jag håller med om att det är konstigt att en liten kommun så totalt kan köra över ett lands regering.

Lämna ett svar till littera69 Avbryt svar