Min månad: december 2016

December månad är till ända, och därmed också hela 2016. Det blev ett år med många ups and downs, som ungdomarna säger. Jag mådde inte bra i januari och februari. Jag var så fruktansvärt trött på allting. Inte bara jobbet. Men i mars kom vändpunkten. Då blev jag utlånad till min egen hemstad Karlshamn, vilket blev ett rejält lyft. Kommenderingen varade hela våren och sommaren och en bit in på hösten. Det var verkligen bingo. Jag var som vanligt ledig varannan vecka men kunde också vara hemma varje dag under min arbetsperiod. Anledningen till utlåningen var att Green Cargo öppnat Karlshamn som ny åkstation och nu höll på att anställa och utbilda ny personal. Det är för övrigt en intressant satsning som Green Cargo gör i just Karlshamn. I mars eller april kommer företaget att börja köra två heltåg i veckan med gas till SSAB i Borlänge. Eon räknar med volymer på 60000 ton om året. Redan idag transporterar Green Cargo gas åt Eon i sina vagnslasttåg från Karlshamn, men i framtiden kommer det alltså att rulla även rena gaståg.

Framåt vintern var jag åter tillbaka i Älmhult, där jag formellt är placerad. December har inte inneburit att jag behövt jobba ihjäl mej precis. Det tackar vi för. En dag tillbringade jag i Malmö med fortbildning. En annan dag åkte jag pass till Halmstad för att få min teoridel på den så kallade LUVen, det vill säga en sorts uppföljning som ska genomföras varannat år. Dessutom hade personalstyraren flyttat en fridag, vilket innebar att jag fick köra lite ellok också, som motvikt till alla ångor av diesel i Olofström. Så här såg hela mitt tjänstgöringsår ut:

Vecka 1: Älmhult
Vecka 3: Älmhult
Vecka 5: Älmhult
Vecka 7: Älmhult
Vecka 9: Karlshamn
Vecka 11: Karlshamn
Vecka 13: Karlshamn
Vecka 15: Karlshamn
Vecka 17: Karlshamn
Vecka 19: APT/Semester
Vecka 21: Karlshamn
Vecka 23: Karlshamn
Vecka 25: Karlshamn
Vecka 27: Semester
Vecka 29: Östersund
Vecka 31: Karlshamn
Vecka 33: Karlshamn
Vecka 35: Karlshamn
Vecka 37: Karlshamn
Vecka 39: Karlshamn/Göteborg
Vecka 41: Göteborg
Vecka 43: Malmö
Vecka 45: Älmhult
Vecka 47: Älmhult
Vecka 49: Älmhult
Vecka 51: Älmhult/semester

Tyvärr blev året som helhet ett dåligt år för min arbetsgivare. 2016 var året när vi skulle bli lönsamma, men istället slutar det med en förlust i hundramiljonersklassen. Nu väntar nya besparingspaket. Ett av dem är att flytta huvudkontoret till Hallsberg. Jag vet inte vad jag ska tro om det. Centraliseringen av andra funktioner till Hallsberg blev inte så lyckad. Det var väldigt mycket kompetens som försvann från företaget i den vevan. Nu finns risken att utarmningen fortsätter. Å andra sidan: vad kan Green Cargo göra? Produktionspersonalen går redan på knäna. Där går inte att skära. Pressen är så hård från lastbilssidan att prishöjningar är uteslutna. Det är kostnaderna som måste ned. Men hur? Jag ser ingen riktig lösning faktiskt. Visst kan Green Cargo spara många miljoner på en bättre organisation, och en bättre kontroll på den dagliga produktionen. Men det är långt upp till hundra miljoner. Järnvägsföretagen kan bara knäppa händerna och hoppas på att höjningarna av banavgifterna stoppas och att kilometerskatten för lastbilar snart införs. Men det är ett högt spel, och tiden är knapp.

Advertisements

10 thoughts on “Min månad: december 2016

  1. Ja frågan är hur man vänder detta underskott.
    Konkurrensen från lastbilar är stenhård och frågan är om kilometerskatt skulle skapa bättre villkor? Idag transporterar man gods med utländska åkare som har löner mellan 25-30% av vad du och jag har. Risken är att kilometerskatten lyckas man tvinga svenska åkare till, men i vanlig ordning så ramlar utländska mellan stolarna.

  2. Tack för alla trevliga krönikor under 2016. Vi hoppas på ett riktigt Gott Nytt 2017 för både Dig, din familj, Green Cargo och den svenska järnvägen!

  3. Hejsan.
    Hoppas på en god start på det nya året för dig och tack för alla trevliga inlägg du gjort under det gångna året.
    Ja i Karlshamn ser vi allt en spännande utveckling vad gäller godstrafiken till och från orten och det är riktigt glädjande.
    Hade egentligen bara 2 frågor som jag hoppas att du kanske kunde svara på. 😃
    1. Dom kommande gasol transporterna från Karlshamn till SSAB, finns det någon iordningställd terminal som klarar den stora kvantitet som det är tänkt?
    2. På ett av dina foton visas avgång från Stillerydshamnen och du nämner att det är tur att växeln ligger rätt. Finns det några planer för spåret till höger som slutar strax efter övergången? Är det månne nästa expansion fas i hamnens utveckling till nytt logistik centra eller dylikt?

    Jag tackar på förhand och önskar dig lycka till med 2017. Mvh Gerrit Söderberg Blädinge

    • Som jag fattat saken ska gasen växlas på befintliga terminalspår. Som jag förstått saken ska vagnarna lastas i grupper och sedan växlas ut på något av spåren på kombiterminalen. Finns nog inga konkreta planer för växeln, den är nog inlagd för eventuellt framtida expansioner.

  4. Tack för att du orkar hålla igång denna blogg. Trevliga och intressanta inlägg för oss som inte är så insatta i järnvägen.

    Vi får väl hoppas på en Swexit för att ta tillbaka transporterna från Bulgarien.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s