Hector Rail vann ny storaffär

logoonlocoHector Rail snuvade Green Cargo på transporterna av rundvirke åt SCA Skog i Norrland. Hector och SCA är överens om ett nytt tioårsavtal, som börjar gälla nästa år. För det nya uppdraget kommer järnvägsföretaget att investera i nya lok, som både kommer att kunna dra tyngre tåg och växla in vagnarna på oelektriferade spår. Även flertalet vagnar kommer att bytas ut. Detta skriver Hector Rail i ett pressmeddelande. Även Green Cargo låg mycket långt fram i förhandlingarna med SCA och hade planerat att köpa nya lok om man vunnit det stora avtalet. Så sent som för några veckor sedan ombads Green Cargo att räkna om och eventuellt justera sitt anbud, enligt uppgifter till bloggen. Detta hjälpte alltså inte. ”Vi är oerhört stolta och glada att få ett förnyat förtroende från SCA Skog. Vi har arbetat innovativt och med ett omfattande arbete har vi kunnat modernisera hela transporterbjudandet och verkligen erbjuda något nytt”, säger Mats Nyblom, VD för Hector Rail. Hans företag kommer nu att transportera cirka 3,5 miljoner kubikmeter virke om året till SCAs bruk och sågverk, från Piteå i norr till Sundsvall i söder. Så sent som förra veckan blev det också klart att Hector tar över det så kallade Trätågsupplägget efter konkursade Rush Rail. Bara den senaste veckan har Hector tecknat nya kontrakt till ett sammanlagt värde av fyra miljarder (!) kronor, uppger en källa inom företaget.

Advertisements

17 thoughts on “Hector Rail vann ny storaffär

  1. Borde inte HR snart vara ikapp (och kanske till och med gått om) GC på nåt plan, exempel på omsättningen inom företaget?

      • Men Hector Rail knaprar otvivelaktigt in på storebror även om det fortfarande skiljer en hel del,
        Jag tror Hector Rail landar på ca 800 Mkr i år. Men Trätågs-trafiken lär omsättningen bli 940-950 Mkr allt annat oförändrat.
        Några miljoner lär väl också rulla in tack vare tågdragningen åt Skandinaviska Jernbanor men det kanske går jämnt upp med den förlorade tågdragningen av Snälltåget.
        När alla virkestransporter för SCA körs av Hector bör väl omsättningen nå en bit över en miljard kronor per år.
        Samtidigt tappar Green Cargo sin nuvarande del av virkestransporterna för SCA och tågdragningen av North Rail Express och ligger nog trots den nya inrikestrafiken i Norge
        kvar kring fyra miljarder kronor per år,

      • När man jämför omsättning får man ta hänsyn till att GC är inklusive vagn och HR exklusive vagn. Om man för HR lägger till kostnaden för vagn (som normalt betalas av kund direkt till vagnbolaget), då ökar HRs omsättning med ca 50 %

    • Det Hector har blivit duktiga på är att ta över trafik och visa att man kan göra det på ett sätt som är både säkert och effektivt.

      Ambitionen från ägaren är tydlig; att expandera såväl i Sverige som utomlands. Målet är satt vid att dubbla omsättningen på fem år.

      • Bara man inte gör ”samma” fel som SJ gjorde under 1980-talet. Då räknade man framgång i fler antal ton, jag vill minnas att målet var minst 1 miljon nya ton. Det ekonomiska nettot på dessa nya ton var kanske inte alltid så bra/högt. Men personalen fick en mugg + lingonkaka! Förmodligen har dock HR bättre ekonomisk överblick.
        HR:s expansion kan komma att leda till minskad vagnslasttrafik, om inte ngn överenskommelse kan träffas mellan GC och HR. Det gäller gasoltrafiken till Storuman-Vinlidsberg fvb till Norge samt vagnslasttrafiken till/från Lycksele.

      • Frågan är ju om ens vagnarna ryms i Hectorrail tåg som sägs vara 24 vagnar långa och en vagn ca 27m lång.

        Hur långt brukar vagnslasten vara?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s