Klart: Hector tar över efter Rush

TimbertrainDet blir Hector Rail som övertar det så kallade Trätågsupplägget efter Rush Rail, som gick i konkurs i måndags. Trafiken kommer att komma igång redan innan jul, skriver Hector Rail i ett kommande pressmeddelande. Det var just den här bloggen som redan för nästan en månad sedan avslöjade att Hector förberedde ett övertagandet. Hector kommer nu att transportera 2,5 miljoner kubikmeter rundvirke från olika terminaler till Stora Ensos och Billerud Korsnäs industrier i mellan-Sverige. ”Annorlunda, bättre snabbare är vad vi vill att Hector ska stå för. I detta läge får vi verkligen visa att detta inte är tomma ord. Vi är stolta över att Trätåg ger oss förtroendet till detta stora uppdrag i en så tidskritisk situation”, säger Hector Rails VD Mats Nyblom. Enligt Nyblom blir Hector nu eventuellt Europas största transportör av virke, med sex miljoner kubikmeter om året. Avtalet mellan Trätåg och Hector är skrivet på fem år. ”Vi är glada att Hector Rail haft vilja och förmåga att under dessa omständigheter med kort förberedelsetid ta sig an den utmaning som Trätågsupplägget innebär. Samtidigt har man också kunnat se, och ta till vara, de möjligheter som finns med ny teknik, till gagn för oss som transportköpare”, säger Trätågs VD Olle Pettersson.

14 thoughts on “Klart: Hector tar över efter Rush

  1. Grattis Hector, bra det gick undan i svängarna föratt undvika biltransporter. Spännande att se vem som tar över Moelven upplägget efter Rushrail.

      • Jo det är jag. Men det ska ske på bra villkor både för oss företagare och förare oavsett om de sitter i ett lok eller en lastbil. Den människohandeln som bedrivs på Svenska vägar hade fått Gudrun mfl att gå ut och punktera varenda lastbil om det suttit kvinnor i dem.

        Jag har varit väldigt kritisk till facket tidigare när de jagar ombud som röstar på fel parti men verkligheten börjar komma ifatt Transport och Seko och jag hoppas de väljer sina strider.

        Katastrofen är nu ett faktum för oss som är beroende av säkra transporter till våra byggen och då har jag inte ens nämnt vägslitage, arbetslöshet bland svenska utslagna åkare och miljö om det är någon som bryr sig om det sistnämnda. Men om man ifrågasätter nuvarande system är man med automatik rasist enligt salongsvänstern på Södermalm.

        Jag själv har ett kollektivavtal med Byggnads och med handen på hjärtat måste jag erkänna att det är den part jag har bäst samarbete med även om vi inte har samma åsikt men vi skiljes alltid åt som goda vänner.

        Nalle Lundgren gjorde ett tappert försök att förklara för en som inte sett en transport på bild.

      • Men hur är det med tex bananer och kaffe? Köper Gustav alltid de dyrare och rättvisemärkta? Kollar han att kaffepaketet ger odlaren i Sydamerika en chans att överleva.
        Är det inte så att vi har lätt att frångå våra principer bara för att vi har orättvisorna nära inpå oss.
        Hur mycket bryr vi oss om orättvisa och slitande transporter i Indien och Pakistan tex?
        Inser givetvis att det Rumäner, Macedonier Lettländare och Bulgarer mfl gör här i Sverige är hur fel som helst, vi borde verkligen få till en ändring för alla parter.

    • Vid en konkurs bryts exempelvis hyresavtal på lokaler och leasingkontrakt på bilar. Jag utgår för att samma sak gäller när man hyr lok. De lok som Rush Rail hyrt (men enligt Bure inte betalat för) borde därför vara tillgängliga direkt. Bure har redan hävt avtalet sedan tidigare och nu har även Rush hävt det genom konkursen. Sen är ju frågan om man vill ha loken eller satsar på att utöka sin egen flotta.

      • Synd att man har köpt Rush Rails Traxx o T66 lok i modell då. Även Tx Traxx.
        Andrahands marknaden är väl också rätt begränsad nu.
        Även om dom är rötägg i verkligheten så tror ja många med mig gillar mångfalden när det kommer till modeller.

      • Hector säger själv:

        ”Hector Rail will initially operate like today’s set-up, but will in a future situation streamline the production by inserting completely new electric locomotives in the service. These locomotives mean a more rational production by larger and heavier trains and the locomotives can at the terminals operate without the catenary and the locos can be remote controlled.”

      • Angående TX Traxx misstänker jag att ägarna av loken kan ha en del invändningar om TX försöker sälja dem, precis som när de försökte hyra ut lok i andra hand till Hector Rail.

    • @bengt.

      Det gick tyvärr inte svara Bengt så jag får lägga svaret här.

      Jo jag köper alltid rättvisemärkt kaffe och bananer. MSC märkt fisk försöker jag i den mån det går att köpa. Är det någon bonde som marknadsför sitt gårdsnamn köper jag gärna det om bonden har bra argument. Testa gärna Nibblegården som säljs här på Östermalm. Jag undviker även konventionella kycklingar och ägg men skulle inte ställa till med någon scen om du skulle bjuda mig på det. Mina 6 anställda har lön låååångt över vad Byggnads kräver och en del har jag givit möjlighet att skapa en klassresa.

      Vi får alla tänka på att det finns 2000 illegala lastbilar(enl uppgift) i Sverige och det borde betyda att ca 100 lokförare står utan jobb och då har jag inte räknat med terminalpersonal, redare, stuveriarbetare, banpersonal etc.

Kommentera

