Varför mörkar Trafikverket?

529139_10200877085918771_102350663_nTrafikverket vill inte kännas vid att det blev problem i somras när VR Track skulle genomföra en rad arbeten på sträckan Älmhult-Olofström. Som bloggen kunde berätta häromdagen tvingades VR ställa in viktiga jobb, av en osannolikt lång rad orsaker. Detta var också en utlösande faktor till varför Trafikverket och VR Track valde att gå skilda vägar när det gäller underhållskontraktet för Södra stambanan, där linjen till Olofström ingår. Någon kommentar från Trafikverkets ansvariga projektledare gick inte att få. När nyheten väl publicerats damp det dock ned ett mejl. Tyvärr var det ett svar som inte innehöll några som helst klarlägganden.

  • Hej Jonas. Tack för ditt mail. Under sommarperioden (tre veckors avstängning av banan) skedde där ett omfattande arbete på sträckan. På del av sträckan skedde upprustning av spår, slipers, makadam och spårriktning. Det utfördes även andra arbete under denna avstängning.

Efter ytterligare ett mejl med frågan om VR verkligen gjort allt man skulle, så blev svaret:

  • Hej igen Jonas. Omfattningen av åtgärderna var i stort enligt plan.

Projektledaren dementerar alltså problemen. Det som nu blir riktigt intressant i ämnet är att samma projektledare den 17 augusti blev kontaktad av en planerare på Trafikverket. Han ber om en förklaring till varför flera jobb uteblev under den tid banan var avstängd. Det visar utdrag ur mejltrafiken hos Trafikverket. Den 22 augusti skriver projketledaren till VR Track:

  • Hej X och X! På måndag skall vi som vi nämnde för er på ett möte med Green Cargo och Volvo angående Olofströmsbanan. Jag vet att det kommer komma upp diskussioner om varför ert jobb på Olofströmsbanan blev inställt i somras. Vi skall redan i morgon ha ett förmöte om detta och jag måste ha input från er varför ni inte kom ut. Tacksam om ni kan sätta ihop detta ganska omgående och maila mig och X.

Den 24 augusti svarar VR Track. Samma dag skickar projektledaren vidare mejlet till den planerare som först efterfrågat ett svar. VR Track ger följande motiveringar till de inställda arbetena:

  • Hej, det finns oturligt nog inte så många förklaringar som inte kommer att låta som bortförklaringar i efterhand är jag rädd.

Därefter följer en genomgång, vecka för vecka, till varför arbetena aldrig blev genomförda. Vecka 29 var det för varmt. Vecka 30 var det också för varmt. Dessutom gjordes felbeställningar eftersom man inte kontrollerat exakt vilka materiel som behövdes. En nyanställd tekniker saknade intyg. Arbetsledaren sjukskriver sej, men rapporterar inte detta till varken Previa eller sin chef. Sedan följer en rad lögner om kontroll och vilka arbeten som ska utföras. Vecka 31 väljer arbetsledaren att ställa in jobben, utan att rådfråga sin chef och utan att skicka in rätt papper.

VR Track har sedan arbetat under hösten med att ta igen de jobb som aldrig blev utförda under sommaren. Det har varit svårarbetat eftersom tågen under denna period rullat till och från Olofström. Under vardagsdygnen går 14 tåg om dygnet till och från Volvos fabriker. Efter bloggens avslöjande häromdagen begärde Green Cargo att få veta vad som egentligen skett längs Olofströmsbanan. I en rapport berättar Trafikverket att alla planerade arbeten nu är genomförda. Exakt vid vilken tidpunkt jobben utförts framgår dock inte.

I september sa Trafikverket och VR Track upp sitt samarbete ”i samförstånd”. Underhållskontraktet är värt 650 miljoner kronor. Att VR schabblat är uppenbart. Den stora frågan är varför Trafikverket vill lägga locket på i denna fråga?

Advertisements

14 thoughts on “Varför mörkar Trafikverket?

  1. 2 olika scenarion:

    -Trafikverket vill inte erkänna hur fruktansvärt dålig kontroll de har på drift och anläggning

    -Man vill helst bli av med banan. Som det ju faktiskt riskerar att leda till.

    Mitt förtroende för trafikverket är helt förbrukat. De vet inte vad de gör

    • Trafikverket vill elektrifiera banan och även bygga sydostlänken. Att påstå något annat är att ljuga. Trafikverket har en rapport som visar att det skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt att rusta upp och bygga nytt. Nu är det upp till politikerna att tilldela TRV pengar för att göra det!

  2. Jag misstänker starkt att många av de listade jobben inte har utförts trots Trafikverkets påstående. Hur skulle det ha kunnat ske med så intensiv trafik? Några Ba-fordon har heller knappast varit synliga i Of. Men man kanske fortfarande kan låsa in fordon i Hökön? Att kontraktet avslutats i samförstånd innefattar nog att det hela ska mörkläggas, gissar jag. Vi får väl vänta på den riktigt stora upprustningen (Sydostlänken) 🙂

  3. Det förefaller som om Riksrevisionen borde ta en titt på det här.Bra med en oberoende granskning för att klara ut vad som skett.Detta utan att i nuläget lägga någon skuld på de inblandade. Säkert kan det finnas både goda avsikter och olyckliga omständigheter.Bra journalistiskt jobb att lyfta fram problemet men för att få det heltäckande belyst krävs säkert mer jobb än du kan förväntas lägga ned.

  4. Vet inte vad Trafikverket håller på med längre. Tror inte att dom vet det själva heller. Har inget förtroende för dom längre. Har mailat dom i olika frågor 4-5 gånger. Dom svarar inte!

  5. Om banan läggs ner tänk vad många lastbilar som kommer krävas för att ersätta 14 tåg om dygnet. Och stackars Volvo som har en sådan skör tråd i sin verksamhet

  6. Jag får heller inga svar då mina synergiärenden sänts vidare till dom, det känns meningslöst att föreslå åtgärder eller förbättringar, men dom kanske inte förstår sig på järnväg helt enkelt?

      • Det är fullt möjligt att skicka ärenden utanför det egna företaget för återkoppling. Det är faktiskt ganska vanligt att så sker. Återkopplingen förs då normalt in av den som skickade ärendet vidare.

      • Återkopplingen är en fråga för den egna arbetsgivaren.

        Vill man som förare göra en spårbar felanmälan gör man det först på avsett telefonnummer hos Trafikverket och antecknar Ofelia-numret.

        Sedan kan man göra ett Synergiärende och bifoga Ofelia-numret, annars är det mycket svårt att spåra i efterskott.

      • Ulf W skriver att han skrivit förslag på åtgärder och förbättringar i synergi riktade mot Trafikverket som sedan inte svaras på. Det är fullt möjligt att dessa ärenden skickas till Trafikverket och att återkopplingen därifrån är obefintlig. Det är fullt möjligt att 1) dessa i sin helhet är skickade till Trafikverket 2) Trafikverket inte besvarar dessa 3) att de vidareskickats av annan än arbetsgivaren.

      • Min närmsta chef skickar det till Trafikverket, vi ska inte behöva skriva till Trafikverket separat när det gäller förbättringsåtgärder. Är det av akut karaktär ringer jag berörd fjtkl direkt, men som jag sagt så handlade det inte om akut ärende..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s