Min månad: november 2016

November. Vad säger man om november? Detta måste vara månaden Gud glömde. Ingenting händer i november. Gråare månad får man leta efter. November är bara en enda lång väntan på december, som kommer med allt ljus, all glädje och alla tomtar, granar och ljusstakar. När november månad infaller vill jag bara trycka på FF. Fast forward. Ta mej härifrån liksom. Förväntningarna inför dessa 30 dystra dagar var som ni förstår inte direkt på topp. Kanske var det därför månaden avlöpte något mer smärtfritt än jag befarat. Jag var stationerad i Älmhult. Det blev en massa körning till Olofström. Några dagar tillbringade jag i Kalmar och Mönsterås. Lokförarkamraterna i Älmhult är verkligen bra. De är just kamrater. Vilket underlättar arbetet betydligt. Om alla hjälps åt så blir det i slutändan ganska bra.

Tyvärr blev jag i november också brutalt påmind om livets bräcklighet. En av dessa kamrater rycktes helt oväntat bort från jordelivet, bara några månader efter sin pensionering. Jag har varit med om detta en gång tidigare. En SJ-kollega i Karlskrona skickades hem med förtidspension eftersom det rådde övertalighet. Han var norrlänning och bara 58 år. Jag fick en gammal fin uniformsmössa av honom. Med vitt kapell och allt. Det var också han som första gången berättade att Inlandsbanan brukade låna in lokförare över sommaren. Vi skämtade som vanligt och tog farväl när han gjorde sin sista arbetsdag. Några månader senare fick vi veta att den gode Sören var borta. Så plötsligt. Så definitivt. Sånt får en onekligen att fundera över ett och annat. Vad är väl ett påkört rådjur? Vad är väl en självrisk på 9000? Det är ju löjligt att ens bry sej om den typen av bagateller. Och på något vis kommer det alltid något positvt ur alla sorger, besvikelser, nederlag och olyckor. Man lär sej uppskatta livet. Man lär sej att inte göra om samma misstag. Man lär sej att hantera motgångar. Jag antar att det är det som kallas livserfarenhet. Jag har nog hunnit skaffa mej en hel del av dem varan. Det har kostat, men idag känner jag mej stark.

3 thoughts on “Min månad: november 2016

Kommentera

