Bana stängdes men jobben uteblev

15259738_10211485229915741_6272988463091153707_oI september sa Trafikverket upp underhållsavtalet för Södra stambanan med VR Track. Den här bloggen kan idag avslöja en av de utlösande faktorerna. VR fick i uppdrag att åtgärda de värsta bristerna längs sträckan Olofström-Älmhult, en linje som också ingår i kontraktet gällande stambanan. Arbetena bedömdes som mycket viktiga eftersom banan är en livsnerv för ett av Sveriges största företag, Volvo. Green Cargo kör varje dag upp till 14 tåg till och från Olofström. Vagnarna är lastade med bildelar som går till bland annat belgiska Gent, Göteborg, Umeå och Luleå. Tanken var att VR Track skulle utföra sina arbeten under de tre sommarveckor som den drygt fyra mil långa sträckan från Älmhult var avstängd.

”Spårbytet ska säkra Volvotrafik”, rapporterade Blekinge Läns Tidning i början av juli. ”Krafttag på järnvägen när fabriken är stängd”, skrev samma tidning några veckor senare. Sveriges Radio uppmärksammade också det planerade arbetet: ”Olofströmsbanan lappas och lagas”. Detta lät ju bra. Precis en sådan nödvändig satsning som Volvo, Green Cargo och flera andra parter efterlyst. Framförallt sedan Trafikverket meddelat att banans största tillåtna hastighet eventuellt måste sänkas från 70 till 40 om ett år. Skicket på banan är så dåligt att det hela tiden dyker upp problem som måste åtgärdas akut. Så sent som för några dagar sedan sattes hastigheten tillfälligt ned till 40.

När banan öppnade efter den tre veckor långa avstängningen, gjorde lokförarna en smått chockerande upptäckt. Banan var fortfarande i lika uselt skick. Spåret ut från Älmhult var visserligen bytt. I en kilometer. Det var helsvetsat spår med betongslipers och makadam. För de boende längs banan var det säkert en välkommen satsning. Nu när skarvspåret var borta lät det inte längre lika mycket om tågen. Trafiksäkerhetsmässigt var det dock en upprustning med obetydlig nytta. Spåret var inte dåligt på något sätt på denna sträcka. Dessutom ingick spårbytet inte i VRs kontrakt. Men vad hände med resten av upprustningen? I princip ingenting. En stor del av alla de förbättringsåtgärder, bland annat viktiga slipersbyten och växelrevisioner, som skulle utföras, blev aldrig genomförda. Skandalen var ett faktum.

Trafikverket, som beställt jobbet, blev naturligtvis rosenrasande och krävde en förklaring. Bloggen har försökt få en kommentar till det inträffade, men inte fått något svar av Trafikverkets företrädare. Förmodligen är hela saken för pinsam för att kunna kommenteras. Däremot landade en kopia av ett mejl i bloggens inkorg. Det är brevet där VR Track försöker förklara vad som gick snett. I det kan man läsa en lång rad ursäkter, bland annat skyller VR på vädret, felbeställningar, nyanställningar, saknade intyg, sjukskrivningar och rena lögner. Arbetsledaren för hela projektet fick i slutet av augusti sparken. Eller som VR uttrycker det i mejlet: ”Arbetsledaren är fråntagen sin roll”. Så gick det alltså med den upprustningen.

Den 16 september meddelar Trafikverket i ett pressmeddelande att man bryter sitt 650-miljonerskontrakt med VR Track. Detta sker ”i samförstånd”, skriver man. Nu måste en ny upphandling genomföras.

15272216_10211485236595908_5757709931412405467_o

Advertisements

5 thoughts on “Bana stängdes men jobben uteblev

  1. Har inte trafikverket i sina här projekt nån egen gubbe som är med och planerar arbetet och löpande kollar av vad som görs och tar hand om frågor som dyker upp när man väl börjar jobba med grejerna ute i verkligheten?

    Visst, pinsamt av VR track men precis lika pinsamt för trafikverket.

  2. Det är ju inte bara VR som kan ställa till det.

    Infranörd hade kontrakt på flera stora banarbeten i Danmark under sommaren. Det första avlöpte inte särskilt väl. Man hann inte färdigt i tid och avstängningen varade i flera dagar längre än beräknat. Transitgods ställdes in och fick köras på färja via Trelleborg.

    Banedanmark såg så allvarligt på oförmågan att leverera det som utlovats att man helt sonika kastade ut företaget från resten av de redan planerade arbetena.

    Jag klandrar i grund och botten upphandlingssystemet, där pris väger tyngst framför kvalité och säkerhet. Någonstans måste pengarna hämtas in, för att inte tala om kostnaderna för själva upphandlingen.

  3. Detta låter märkligt att ett statligt verk har så dålig koll på sina underleverantörer.
    Jag som själv är underleverantör nagelfars varje måndag vad som gjorts veckan innan och jag tycker det är naturligt, lika naturligt som att jag meddelade i söndags att jag stoppade ett jobb pga för hård vind.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s