Hector kan överta Trätågsupplägg

På fredag kommer hovrätten med domen i det segdragna målet som gäller ägartvisten mellan Rush Rail och riskkapialbolaget Bure. Om hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten så kan det innebära slutet för järnvägsföretaget. Men frågan är om det ens finns något Rush Rail kvar på fredag? På tisdag ska det nämligen avgöras om Rush Rail får fortsätta sin företagsrekonstruktion i ytterligare tre månader. Bure har via en skrivelse till Stockholms tingsrätt begärt att rekonstruktionen omedelbart stoppas. Risken för en konkurs är då överhängande. För att om möjligt kringgå konsekvenserna av en konkurs har Rush Rail bildat ett nytt bolag, Rush Rail Rouge AB, dit man enligt uppgift försöker flytta över diverse avtal och tillgångar. Den stora knäckfrågan handlar om trafiktillståndet. Går detta att flytta till Rouge AB? Kan Rush Rail fortsätta sin trafik om bolaget går i konkurs? Real Rail bedömde riskerna som för stora och sa upp sitt avtal med Rush Rail. Istället tog CFL cargo förra veckan över kombitrafiken på sträckorna Sundsvall-Göteborg och Falköping-Jönköping. Rush Rails andra stora kund är Trätåg. Enligt källor har Trätåg kontaktat Hector Rail för ett eventuellt övertagande. Hector har också gjort vissa förberedelser för att stå redo när – och om – Trätåg kommer med en formell förfrågan. I så fall skulle ett övertagande av trafiken kunna gå mycket snabbt.

Advertisements

10 thoughts on “Hector kan överta Trätågsupplägg

  1. Man undrar lite om Hector håller på att bli en generell städare i branschen. När oseriösa aktörer tappar trafiken verkar de redo att ta över. Ambitionen att växa finns i vart fall hos ägaren. Logistiken att ta över trafik med kort varsel har man också koll på. Bara man inte ärver de problem som orsakat situationen utan kör med sitt koncept kan det nog bli bra.

    • Ambitionen att växa finns säkert, men har man resurserna? Även om man kanske inte har samma härdsmälta som Green Cargo är det inte så att det precis dräller av sysslolösa fordon och personal på Hector. Ett övertagande kan nog bli en tuff nöt att lösa.

      • De lok rush hyr lär ju gå att hyra. Förutom T66 rör det ju sig dessutom om loktyper som Hector redan nyttjar. Stora delar av personalen kan säkert tänka sig att följa med över. Jag tror den här typen av övertaganden är bland de lättare så länge man har lite pengar att gå in med, tex för att hyra in extra personal inledningsvis.
        De som kommer få problem tror jag är Cargonet ifall TD skulle dras med i en eventuell KK.

  2. Med tanke på att det är ad-hoc stopp efter tidtabellsskiftet i stora delar av Sverige så hoppas jag det finns en lösning oavsett hur det går.

  3. Rekonstruktören har idag tisdag till Stockholms tingsrätt lämnat in en ansökan om förlängd rekonstruktionstid. Borgenärerna har fått en vecka på sej att inkomma med synpunkter. Bure har sedan tidigare sagt nej till fortsatt rekonstruktion.

      • Jag tror att man kan få förlängd rekonstruktionstid på upp till sammanlagt sex månader.
        Om Rush Rail, eller snarare dess rekonstruktör, beviljas så lång tid är en annan sak.

      • Det är som Ulf skriver. En företagsrekonstruktion pågår normalt i tre månader. Sedan kan rekonstruktören ansöka om ytterligare tre månader. Alltså totalt sex månader. Så skedde förra gången Rush Rail var i den här situationen. Hur många gånger ett företag kan ansöka om rekonstruktion vet jag inte, men tydligen går det att göra det om och om igen. Vilket kan tyckas lite märkligt.

      • Som jag förstår det ansöker man om tre månaders förlängning i taget, upp till tolv månader. Men att det också är ovanligt att få så många förlängningar. Har man inte lyckats få ihop ett ackord hos fordringsägarna efter sex månader där de frivilligt avskriver delar av sina skulder så är nog inte utsikterna så stora att göra det över huvud taget.

        Ett grundkrav för att bevilja rekonstruktion är också att affärsidén är god, vilket kanske kan ifrågasättas överlag med järnvägsbranschen idag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s