26 februari sista dag med X10

pendel_x10_3119_2190I december tar MTR över pendeltågstrafiken i Stockholm. Då är det också slutkört med de flesta X10-motorvagnarna, som förmodligen ska skrotas eller bli reservdelar. Tolv enheter kommer dock att behållas. Åtminsone under några månader. Det skriver fackförbundet Sekos lokförarklubb på sin hemsida. Motorvagnarna kommer att kopplas ihop till tre sätt, med fyra vagnar i varje. Två sätt kommer att användas i trafik, ett som reserv. Den 26 februari blir enligt planerna sista dag med X10 i Stockholm. Därefter kommer hela pendeltågstrafiken att bedrivas med X60-vagnar. Storstockholms lokaltrafik, SL, äger ett femtiotal X10. Vagnarna levererades från 1983 till 1993. En anledning till att X10 nu skrotas är att de inte kommer att kunna rulla på den nya Citybanan som invigs i Stockholm i juli nästa år. Det beror på flera saker. De nya stationerna kommer att få glasdörrar vid perrongerna. Dessa dörrar är inte anpassade för X10. Dessutom klarar inte parkeringsbromsen i X10 att hålla vagnen i de 30-promillesbackar som kommer att finnas på Citybanan. X10 saknar också så kallad nödbromsöverbryggning. I månadsskiftet mars/april 2011 rullade de sista ursprungliga pendeltågen, X1orna, i Stockholmstrafiken. X1 byggdes i 104 exemplar och användes första gången 1968.

Foto: Jan Lindahl

Advertisements

8 thoughts on “26 februari sista dag med X10

    • Troligtvis inte. De har väl rullat rätt långt och hårt, och saknar ju de flesta tänkbara bekvämligheter, inklusive toalett.

      • Jag håller med om vad du säger, men tycker (ärligt) att de är skönare att åka i än X60. 🙂

      • Är väl inget hinder.

        Kunde man bygga om dom X10:or som gick i Skåne ( med bla toalett) på 80 och 90 talet så går det att göra samma sak med SL:s X10.

        Och när man ändå är i farten så renoverar man vagnarna som gjort med bla vagnarna i Krösatåg trafiken.

        Kanske blir ett överflöd av vagnar men det ger verkstadsjobb 😉

        Obs kan vara skrivet med en viss ironi.

  1. Behövs väl knappast toaletter på så korta sträckor och uppehåll?

    Värre med Pågatågen, längre sträckor och där är det bra med toalett.

    Men för X10:orna är det Nykroppa nästa.

    • Nej, det är ju därför de inte har det. Men det är ju i princip bara i Stockholmsområdet som det funkar, och det torde därför vara en av anledningarna till att de är osäljbara.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s