Rolf valde Rc före Viggen

12277542_929724250455416_496295316_nEn sak som jag uppskattar mycket med mitt arbete i Green Cargos bemanningspool är möjligheten att åka omkring och arbeta på olika platser i landet. Det innebär att jag hela tiden träffar och lär känna nya kollegor. Det är otroligt givande. Ett brett nätverk och goda kontakter är också en förutsättning för att kunna skriva den här bloggen. Förra året vid den här tiden på året tjänstgjorde jag i Malmö som tillsyningsman i d-skydd. Det var då jag träffade Rolf Hult för första gången. Det är en man med en minst sagt fascinerande bakgrund. Rolf är nämligen inte bara lokförare. Han är också utbildad stridspilot. När han skickade in sina ansökningshandlingar till SJ 1980 höll han som bäst på att flyga AJ 37 Viggen på F15 i Söderhamn.

15095627_10211378813215390_5006598415319137751_nDet kan tyckas bakvänt. Att överge en karriär inom det svenska Flygvapnet. Att byta Viggens 2000 kilometer i timmen mot en skitig Da. Stridspilotutbildningen anses vara en av de svåraste att komma in på. Det är en dröm för många. Men så var det inte för Rolf. Efter värnplikten 1975 så bestämde sej en av hans kompisar för att söka till Krigsflygskolan i Ljungbyhed. Rolf slängde också in en ansökan. ”Det slutade med att jag kom in, men inte han. Han var nog för nervös. Jag hade inga ambitioner, så jag var mer avslappnad” säger Rolf och skrattar. Han berättar att testerna var tuffa, men långt ifrån så tuffa som många tror. Det är inga fantomer som Flygvapnet söker. ”Det finns så många myter kring detta. Man får förstås inte vara helt dum i huvudet. Men annars är det inga konstigheter. Man ska vara lugn och ha fötterna på jorden. Den viktigaste egenskapen är att kunna arbeta lugnt och metodiskt under stress. De sa att bönder och norrlänningar inte behöver testas. De klarar sej alltid. Det var förstås lite skoj, men också lite allvar”, säger Rolf.

Under utbildningen på F5 i Ljungbyhed fick Rolf lära sej flyga Sk60, ett skolflygplan som också användes som lätt attackflygplan. Under utbildningstiden träffade Rolf sin blivande hustru Gunilla. Hon var fast rotad i Helsingborg. Efter tiden i Ljungbyhed flyttade Rolf till Uppsala, och sedan till Söderhamn. Där flög han ett av världens då modernaste stridsflygplan, AJ 37 Viggen. Det var ingen barnlek att vara stridspilot på den tiden, om nu någon mot förmodan trodde det. Över 600 svenska piloter fick sätta livet till under det kalla kriget. Det var ett högt pris. Freden var inte gratis.

Rolf Hult hade börjat tröttna på flackandet land och rike kring. Den definitiva droppen blev när han kommenderades till F21 i Luleå. Istället för att komma närmare sin Gunilla kom han allt längre ifrån henne. Rolfs pappa hade arbetat på SJ, så han började fundera över ett karriärbyte. SJ sökte lokförare och på den vägen blev det. 1980 påbörjade Rolf sin lokförarutbildning. Han fick placering i Helsingborg. ”Jag vill ha min bas där hemma, så enkelt är det”, säger Rolf.

Han har aldrig ångrat sitt val att byta landningsbanan mot en helt annan typ av bana. Generellt sett är lokföraryrket väldigt bra, tycker Rolf. ”Absolut. Diskussioner förekommer alltid. Just nu pratas det till exempel mycket om all kvartstid. Det är nästan lite komiskt. Den debatten fanns redan i början av 1980-talet. En annan het fråga som jag minns var den om kilometerersättningen. Facket förhandlade bort den. Då tyckte jag det var fel, men nu i efterhand så kanske det inte var så dumt. Lönerna blev rättvisare. Tidigare var det bara de äldre förarna som kom in på de här dollargrupperna. Kilometersättningen var ett tillägg, som löstes in i lönen och blev därmed också pensionsgrundande. Det var ju bra med facit i hand”.

Förra året fyllde Rolf 60 år. Idag är han en glad pensionär. Dagarna fördriver han med diverse aktiviteter. Som att umgås med barnbarnen till exempel. Lokföraryrket, som han trivs så bra med, har han inte helt släppt. Rolf är timanställd på Green Cargo i Malmö och kör fortfarande tåg med jämna mellanrum.

15039695_10211378837415995_1412872147002797656_o

Annonser

8 thoughts on “Rolf valde Rc före Viggen

  1. Älskar dina berättelser med din journalistbakgrund. Det ger så mycket mer i storyn än om en ovan skribent skulle ta tag i uppgiften.

  2. Hej kollega och kamrat, allt bra i M förstår jag, och för mig blir det Åg och Lsl i dec med julhelg.
    Trevlig läsning, håller med övriga att du är en beundransvärd skribent!!!

    Ha det gött Jonas !!

      • Ja, med den vakans lista som råder ständigt i Älmhult så är det inte konstigt att du får vara där.

        Sen att jag har 8 b-dagar på raken i dec, det är en annan historia.

        Bra utnyttjande av personalen?? 😞👎

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s