Traindrivers också illa ute

Krisande järnvägsoperatören Rush Rail har skulder till närstående bemanningsföretaget Traindrivers på över sju miljoner kronor. Det visar en preliminär rekonstruktionsplan som tagits fram för Traindrivers. När Rush Rail i augusti ansöke om rekonstruktion var skulden till Traindrivers i sammanhanget måttliga 1,4 miljoner kronor. Två månader senare, när Traindrivers gjorde samma ansökan, hade skulden ökat till 7,3 miljoner. Detta innebär att bemanningsföretaget, vars personal bland annat kör vissa av Cargonets tåg, har brist på likvida medel och inte kan betala sina skulder. En konkurs för Rush Rail, som kan vara nära förestående, skulle med andra ord riskera att bli slutet även för Traindrivers i sin nuvarande form. Företaget gick med vinst så sent som förra året, vilket också påpekas i rekonstruktionsplanen. ”Bolagets verksamhet är i grunden lönsam och förhandlingar pågår för närvarande om att utöka leveranserna till sin största kund, Cargonet”, skriver rekonstruktören.

Advertisements

3 thoughts on “Traindrivers också illa ute

  1. Intressant ang. olönsamhet i branschen. Många som är illa ute.
    Du som jobbar på GC kanske kan svara på:

    Från Green Cargos Q3-rapport.
    Omsättning jan-sep 2016: 3116, antal anställda 1903, Resultat -85
    Omsättning jan-sep 2015: 2957, antal anställda 1880 Resultat -4(inkl lokförsäljning)
    Omsättning jan-sep 2014: 3139, antal anställda 2021 Resultat -78
    Hur kan man öka förlusten 2014-2016 efter att ha sparkat 118 personer?
    Man har dessutom minskat lev.säkerheten från 95% till 90%. samt ökat fyllnadsgraden i tågen.
    Omsättningen från Cargolink som man tog över i början på 2016 var ca 200 MSEK.
    Räknar man bort den har omsättningen minskat kraftigt från 2014 till 2016.
    VD går ändå ut och säger att omsättningen ökar och att företaget är i en tillväxtfas.

    • Nej, jag kan inte svara på det. Jag tycker också det låter konstigt och väldigt allvarligt med så stora förluster. Jag har skrivit det tidigare, och kan göra det igen: utan politisk vilja kommer en stor del av godstrafiken på järnväg att försvinna. Det är det vi ser nu. Makthavarna sitter med armarna i kors och ser på när det händer. Det är ju också ett sätt att öka kapaciteten på banorna…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s