Rush Rail bildar nytt Rush Rail

dsc_2460Järnvägsföretaget Rush Rail, som är under rekonstruktion, har bildat ett nytt bolag: Rush Rail Rouge AB. Styrelsemedlemmarna i det nya bolaget är de samma som i det gamla. Även beskrivningarna av företagens verksamheter är likadana. Enligt allabolag.se ska det nya Rush Rail, i likhet med det gamla, ”vara verksamt som järnvägsoperatör samt bedriva därmed förenlig verksamhet”. Anledningen till denna nyordning är inte känd. Tidigare har andra företag genomfört liknande rockader när en konkurs varit nära förestående och man velat rädda tillgångar. Förutom företagsrekonstruktionen plågas Rush Rail också av en ägartvist med riskkapitalbolaget Bure. Tingsrätten dömde till Bures fördel, men ärendet överklagades till Hovrätten, där dom meddelas senare denna månad. Även bemanningsföretaget Traindrivers, med starka kopplingar till Rush Rail, har hamnat i knipa och beviljats rekonstruktion. En annan händelse som tynger Rush Rail är olyckan utanför Molkom i september där tre lok skadades allvarligt. Företaget tvingas nu hyra in både Rc- och Vectronlok för att klara verksamheten. Trovärdiga uppgifter gör också gällande att omständigheterna runt kraschen är betydligt allvarligare än vad som först rapporterats.

Annonser

4 thoughts on “Rush Rail bildar nytt Rush Rail

  1. Tråkigt om järnvägsföretag går i konkurs om nu det skulle hända, finns alltid en uppenbar risk att transporter hamnar på lastbil istället eftersom det inte är så lätt för någon annan att överta trafik med kort varsel.

    • Ja, det är ju det som är det riktigt sorgliga! Har länge varit inne på att framtiden för svensk godstrafik ser mörkt ut, och ingenting den senaste tiden har fått mej att ändra uppfattning. Tvärtom. I princip alla godsoperatörer har problem. Det gäller inte bara Rush Rail, utan också stora företag som exempelvis Hector Rail och Green Cargo, som går mot en förlust i år i 100 miljonersklassen. Min slutsats är att svenska politiker inte vill ha godstågen kvar. De är bara i vägen för persontrafiken och någon utbyggnad finns det inte pengar till.

      • Jag tror inte de värderar persontrafiken så högt heller. Två tunga signalfel på stockholm södra och ett rälsbrott på getingmidjan, på en vecka nu. Många inställda tåg och andra med förseningar på upp till 3 timmar.

        Jag är trött på att behöva be resenärerna om ursäkt hela tiden. 😦

        Det är jättejättebra att du skriver om sånt här dock! Enormt tack för det 🙂

  2. Ja vad måtte det bli av det hela som händer med förarbristen, och tåg blir inställda, och många slutar och börjar jobba på persontågen, eller något helt annat… Känns oroligt värre..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s