Min månad: oktober 2016

Oktober blev en härlig månad. Efter en lång period av nästan enbart växlingstjänst fick jag äntligen ägna hela min arbetstid åt riktig godstågskörning. Jag körde långa tåg. Tunga tåg. Viktiga tåg. Jag körde tåg på hala spår. I besvärliga uppförsbackar. I mörker och regn. Jag svor visserligen över en femtimmarsförsening, men kröp ändå till sängs den kvällen ganska nöjd. Tio arbetsdagar tillbringade jag i Göteborg, sju i Malmö. Det var en välbehövlig månad, både för humörets skull och för upprätthållandet av diverse kompetenser. Jag körde Rm-lok för första gången på länge. Jag passerade under Hallandsåsen för första gången i mitt liv. Jag fick felsöka lite sådär lagom mycket i både Rc och Rd. Jag gjorde ett kompletterande prov för att få behörighet på Br185. Nu får jag köra alla Green Cargos lok, förutom V5. Det vill säga Rc, Rd, Re, Rm, T44, Td och Br185.

12 thoughts on “Min månad: oktober 2016

      • Skiljer gc på Re och br185 loken? Vad jag förstått så gäller inte privata aktörers traxx utbildning på gc. Men tvärtom fungerar det bra. Varför gör man så?

      • Ja, Green Cargo skiljer på Re och Br185, eftersom det finns några små skillnader. Bland annat finns dansk och tysk ATC i 185, samt annat utseende av Mobisirtelefon. Varför utbildningarna hos privata operatörer inte räknas hos Green Cargo vet jag inte.

  1. Tack för mycket trevligt reportage och fina bilder. Måste ju kännas skönt att kunna ”sträcka” ut och köra längre sträckor igen. 🙂

    • GC hyr in 185 641 från MGW Rail (har tidigare gått hos Hector). Den saknade dansk ATC åtminstone senast jag spakade den, och är rätt likvärdig med GC Re. Borde bli lätt förvirrande… 😉

  2. Hej.
    Vad är skillnaden att köra Rc och Rm? Rm är ju barlastad och saknar skivbroms. Vilken typ föredrar du att leka (läs: jobba) med?
    För övrigt är enda nackdelen med att du kör långa tåg, längre sträckor, att du inte uppdaterar bloggen lika ofta… 😉

    • Rm är starkare och slirar mindre. Föredrar Rm! Nackdelen med tågkörning längre sträckor är att den ofta är förknippad med mycket kvartstid, vilket gör att man är hemifrån betydligt mera än vid så kallad växlingstjänst.

Kommentera

