Även Traindrivers i rekonstruktion

Även bemanningsföretaget Traindrivers, med kopplingar till ekonomiskt krisande Rush Rail, är under rekonstruktion. Rekonstruktionen inleddes förra veckan och kommer i ett känsligt men kanske passande skede, bara dagar innan Hovrätten ska ta upp den segslitna ägartvisten mellan Bure och Rush Rail. Rush Rail är skyldigt Traindrivers 1,4 miljoner kronor, enligt den preliminära rekonstruktionsrapport som tagits fram för just Rush Rail. Det något märkliga är att Traindrivers gått med vinst de senaste åren. Företagets största kund är Cargonet. I maj förlängde norrmännen kontraktet gällande bemanningen av de så kallade ARE-tågen, som går mellan Oslo och Narvik genom Sverige. Rush Rails största kund är Trätåg. Enligt bloggens källor har Trätåg nu gjort diskreta förfrågningar bland andra järnvägsföretag angående ett eventuellt övertagande av Rush Rails trafik, vilket kan vara en ren försiktighetsåtgärd.

Annonser

4 thoughts on “Även Traindrivers i rekonstruktion

  1. 1.4 miljoner låter som fickpengar inom järnvägsbranchen!!, måste väl vara nåt mer också? Att Rushrails kunder kollar efter alternativ är inte så förvånande, verkar kunna sluta hursomhelst med Rushrail.

  2. Undras om där i praktiken finns _någon_ operatör, som med kort varsel kan ta över
    antingen Trätåg eller ARE Hallsberg-Narvik ?

    • ARE borde funka. Är väl cargonets tåg, ska bara få ihop bemanning. Fast kanske inte så lätt att klara samtidigt som de cargonet börjar körs schenkertåget till Narvik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s