Kräver mer – får pengar över

11390205_10206828313135732_8096106964071375887_nRegeringen vill höja anslagen för järnvägsunderhåll med 47 procent. 125 miljarder kronor kommer att satsas mellan 2018 och 2029. Den största delen av pengarna är tänkta att användas i början av perioden. Trots de höjda anslagen menar Trafikverket att pengarna inte räcker. Kanske för att bibehålla nuvarande standard, men inte för att ta igen det eftersläpande underhållet. Det något märkliga i kråksången är att trots att Trafikverket klagar på för låga anslag, så får man varje år flera miljarder kronor över som inte kommer till användning. Det visar uppgifter som den här bloggen har fått ta del av.

Under 2016 beräknas överskottet bli fyra miljarder kronor, bara när det gäller utgiftsområde 22, som handlar om kommunikationer. Lika mycket pengar blev över förra året. Problemet är inte nytt. Det förekom redan under Banverkets tid. Faktum är dock att sedan Trafikverket bildades 2010 har 15 miljarder kronor av disponibla medel inte blivit utnyttjade. Det handlar främst om anslag, men även flera andra delar. Att pengarna inte utnyttjas beror på olika saker. För 2015 handlar det bland annat om sänkta ränteutgifter och minskade kostnader för snöröjning på grund av en mild vinter.

Vän av ordning frågar sej då varför de överblivna pengarna inte används? Fyra miljader extra om året har ju gjort susen för exempelvis järnvägsunderhållet. Anledningen är att reglerna i budgetförordningen gör det mycket svårt att flytta pengar mellan de olika anslagsområdena. Det är naturligtvis regler som borde kunna förenklas, menar bedömare som bloggen varit i kontakt med.

Annonser

5 thoughts on “Kräver mer – får pengar över

  1. För min del tror jag att de helt enkelt inte finns resurser att köpa in, lixom materiel att få levererat i tillräcklig takt. Det finns antagligen inte heller planer klara för alla jobb som skulle behöva göras, lixom det finns en flera år lång planprocess för att få in jobben i Banunderhållsplanen och Tågplanen.
    Detta är effektiva hinder för att kunna gör mer underhållsarbeten plötsligt. Värst är nog egentligen bristen på köpbara resurser. För utan någon som gör ett jobb, blir det inte gjort.

  2. Det låter som lumpen. Skjut upp all ammunition så de inte drar ner det till nästa övning.

    Men seriöst. Fyra miljarder som går tillbaka till Magdalenas svarta hål. Vilket jävla stolpskott hon är och hon är tyvärr inte ensam. Det är nästan så att man kan tro att det är avsiktligt med tanke på hur många ”barn” hon behöver försörja.

    • Nåja. Barn eller ej. Problemet är inte nytt. Sedan Trafikverket bildades har 15 miljarder ”blivit över”, bara när det gäller Sveriges kommunikationer. Det vill säga långt före Magdalena Anderssons tid på tronen.

      • Exakt. Jag skrev att Magdalena inte var ensam. Det var ju ett annat spån som bad om att öppna våra hjärtan sen glömde han säga att vi skulle stänga vissa banor iom det.

      • Ja det är tur att det blivit över pengar för annars hade hon behövt låna ännu mer i högkonjunkturen. Men som sagt hon är inte ensam för samtidigt en idiot skulle öppna sitt hjärta så fick en annan stänga banor för att ha råd med dessa ”barn” som påverkar oss kunder som är beroende av järnvägen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s