ERTMS åter på Riksdagens bord

10350533_10203831388894499_7832543058101874543_nRiksdagsmannen, lokföraren och sverigedemokraten Per Klarberg kräver att införandet av det nya säkerhetssystemet ERTMS omedelbart stoppas. Klarberg anser att det gamla systemet, ATC, duger även i framtiden. Han menar att de enda järnvägarna som är i behov av ERTMS är de planerade höghastighetsbanorna. ”Det är en väldigt liten del av tågtrafiken i Sverige som är gränsöverskridande. Inget talar för att ett land i Europas nordliga utposter i framtiden, mer än marginellt, skulle få utökad internationell tågtrafik. Dessutom är de fordon som idag passerar landsgränserna redan utrustade dubbla system som gör det möjligt att trafikera olika länder”, skriver Klarberg i en motion till Sveriges Riksdag.

Det är andra gången inom relativt kort tid som frågan om ERTMS behandlas i Riksdagen. Förra gången fick Trafikverket klartecken att gå vidare med utbyggnaden enligt fastlagd plan. Att saken åter tas upp beror enligt obekräftade uppgifter på att flera av Per Klarbergs kollegor i trafikutskottet blev helt tagna på sängen förra gången frågan behandlades. Detta kan öppna för en ny debatt, och kanske också ett annat beslut.

Införandet av ERTMS väntas kosta 35 miljarder kronor. En stor del av kostnaderna kommer att hamna på järnvägsföretagens skrivbord. Det är pengar som inte finns, eftersom lönsamheten i branschen är dålig. Kritiker menar att införandet av ERTMS kommer att leda till en överflyttning av gods och passagerare, från järnväg till väg. År 2035 ska samtliga banor i Sverige ha utrustats med det nya säkerhetssystemet, men redan om ett par år vill Trafikverket sätta igång med arbetet längs pulsådern Södra stambanan.

Advertisements

12 thoughts on “ERTMS åter på Riksdagens bord

    • Så länge inte tyskarna (som väl inte direkt är kända för att vara bakåtsträvare inom teknikens område) inför ERTMS så finns det absolut ingen anledning att Sverige lägger några pengar på detta! Tur att det finns riksdagsmän med fackkunskaper!

  1. Känns inte heller som om vi behöver något nytt signalsystem när det gäller de kostnaderna. En bra kompromiss borde vara att alla nya tåg ska ha stöd för det, så man naturligt kommer in i det. Samt att det är lättare att baka in kostnaden i köpet av ett nytt lok än som en löpande kostnad

  2. Jag tycker ERTMS är bra. Smidigare att köra på än ATC-banor, även om ATC är väldigt bra det med. Det skulle underlätta för trafik till/från Norge och Danmark (och Finland?). Men det är klart att det är en enorm kostnad och sånt måste ju avvägas. Undra om det underlättar trafikverkets underhållningskostnader?

    Känns fånigt att politikerna diskuterar höghastighetsbanor när de inte ens har råd att underhålla våra stora stambanor. Och ja, ERTMS är ju även det sekundärt jämfört med underhåll av spår.

    • Finland är svårt pga spårvidden men Danmark är i full gång med att bygga ut nu.

      Att Danmark inför ERTMS är den verkliga orsaken till att man ganska snart kommer bryta Öresundstrafiken i Köpenhamn.

      I Danmark är det lätt, staten beslutar om ERTMS, staten skickar in fordonen på verkstad och bygger om dom.

      I Sverige är ägandet på Öresundstågen spritt på olika lokaltrafikbolag. Hur intresserade är Hallandstrafiken eller Kalmar att lägga miljoner av sina lokala skattepengar på att tågen skall kunna vidare i Danmark?

    • Smidigare? Seriöst? Antar att du mest kör från A till B utan att växla så mycket. ERTMS har såklart fördelar, men det finns även en hel del nackdelar. Tycker det är en fröjd att köra ATC. Lättsamt och smidigt på alla sätt. Bara uppstarten tar ju 5 minuter med ETCS.

      • Ja, seriöst. Men jag kör persontrafik, och jag antar att du kör gods. Det är inte smidigt med 130 eller 0p så fort man hamnar bakom nån som är två sen. Vår ETCS tar 3 minuter. 😛

      • De lok jag kört tar absolut inte 5 min att starta upp. Det är en vanesak att mata in uppgifterna vid hyttbyte, eller så växlar man med enheten isolerad.

  3. Problemet är att ERTMS är så mycket mer än en panel i loket (som ATC är). Att diskutera pengarna är också fel så länge dom inte ger oss alternativen. Räknar dom på 35miljarder jämfört med 0 kronor så kollapsar hela järnvägsystetmet eftersom vi kör med gammalt skit som går sönder hela tiden. Vi kan inte ha kvar 60-tals teknik i ställverk osv för det finns inga nya reservdelar. Dom sätter i upparbetade gamla saker som aldrig är lika bra som nytt. dessutom har tyskarna en införandeplan för ERTMS även om dom är sent ute.

  4. Apropå kostnaden för ERTMS och danskarnas satsning.
    Redan innan man påbörjat ngn utbyggnad att tala om så är kostnadsvallen sprängd – med råge.
    I den danska tidningen Ingeniören, motsvarande ”Ny Teknik” i Sverige, finns många intressanta artiklar om såväl ERTMS som annan järnvägsproblematik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s