Hässleholm kan få lokförarutbildning

1915493_1236010229727_8287124_nProtrain vill starta lokförarutbildningar i Sundsvall, Hässleholm och Falköping. Företaget har ansökt om stöd hos Myndigheten för Yrkeshögskolan, MYH, för att kunna utbilda sammanlagt 75 lokförare på de tre orterna. Kursstarterna är planerade till nästa höst. I januari kommer MYH att besluta om man beviljar Protrains ansökan, hela eller delar av den. Protrain vill också genomföra lokförarkurser på två orter där det redan idag förekommer sådana, nämligen i Stockholm och Mjölby. I Stockholm, eller Huddinge för att vara mer exakt, är det Transport Competence Center som utbildar, i Mjölby är det Protrain som tagit över efter TCC. Så här säger Daniel Ståhl på Protrain om valet av orter för lokförarutbildningarna:

Falköping: ”Kommunen satsar på järnväg och bygger stort logistikcentrum samt har redan YH-utbildning till signaltekniker. De har en ambition att skapa ett kompetenscentrum för järnväg. Dessutom ligger det bra till för ett upptagningsområde som omfattar Närke, Värmland och till viss del Göteborgsområdet. Lättare än i större städer att hitta bostad. Intresse finns från operatörer i regionen”.
Hässleholm: ”Är en ort som ligger strategiskt bra till i Skåne och som täcker in Blekinge, Skåne och Kalmar/Växjö. Orten är vald efter diskussion med järnvägsföretag i området och som upplever svårigheter att rekrytera  och att få färdiga förare att flytta dit. Förhoppningen är att få sökande med rötter/band till regionen redan innan studierna genom att erbjuda möjlighet till dagpendling”.
Sundsvall: ”Mellansverige är en region där det saknas förare och framförallt lokförarutbildning. Efter diskussion med järnvägsföretag så kom vi fram till att Sundsvall troligen är ett attraktivt alternativ för studerande från regionen. Närmaste lokförarutbildning är Vännäs i norr och Hallsberg/Huddinge i söder”.
Stockholm: ”Är alltid intressant och kommer ha ett stort behov framöver. Järnvägsföretag i området står bakom ansökan”.
Mjölby: ”Är omsök, vilket sker regelbundet, här har vi ett bra söktryck från regionen”.

När det gäller praktikproblematiken, som den här bloggen rapporterat om flera gånger, så säger Daniel Ståhl att Protrain arbetar hårt på kommunikationen med landets operatörer. ”LIA-platser är alltid en trång sektor men vi kommer att bjuda in operatörerna tidigt i planeringen och därigenom ge dem möjligheten att planera kommande LIA mot deras eget behov av körlärare för internutbildning och så vidare. Vi upplever ett bra samtalsklimat med alla våra järnvägsföretag som stöttar våra ansökningar och nyckeln, tror vi, är kommunikation och medbestämmande”.

Daniel Ståhl berättar också att en nyhet för denna ansökningsomgång är att samtliga operatörer, som står bakom ansökan, också fyllt i en avsiktsförklaring som delgivits MYH. I denna framgår till exempel hur många LIA-elever varje järnvägsföretag avser att ta emot. ”Vi inser också att MYH inte kommer bevilja fler platser än vad järnvägsföretagen kan ta emot gällande LIA, vilket kan göra att vissa orter som sökt kanske inte kommer att få tilldelning. Vi hoppas givetvis att MYH kommer att tycka att våra ansökningar är genomarbetade och intressanta och därmed välja våra utbildningar”.
Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s