”Det finns arbetsmiljöbrister hos SJ”

fotomagnusfondSJs beslut att minska bemanningen ombord på snabbtågen blir nu en fråga för Arbetsmiljöverket. Verket kräver att SJ ser över sitt beslut, och noga undersöker alla de risker – organisatoriska, sociala och hälsomässiga – som föreligger för personalen. Arbetsmiljöverket har själva, vid en inspektion i juni, identifierat brister i arbetsmiljön. Nu hotar man SJ med ett vite på 250000 kronor. Arbetsmiljöverket vill att SJ visar att personalens resurser faktiskt motsvarar alla de krav som företaget ställer. ”Sammantaget beskriver ni (SJ) vid inspektionen att ni minskat bemanningen men att ni samtidigt minskat kraven på personalen. Det kvarstår dock för er att säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlighet i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet. Ett ytterligare skäl att grundligt undersöka om resurserna i arbetet är anpassade till kraven som ställs på ombordpersonalen är nivån på sjukskrivningarna. Sjukfrånvaron ligger enligt er på cirka tio procent för ombordpersonal”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

Bara under den första månaden med den nya bemanningen inkom 200 rapporter om tillbud och avvikelser. SJ har uppgett att man redan sedan tidigare hade för avsikt att under oktober månad följa upp beslutet om bantad bemanning. Arbetsmiljöverket går nu ett steg längre och preciserar exakt vilka punkter undersökningen som minst måste omfatta. Den nya grundbemanningen av SJs snabbtåg är två personer, förutom lokföraren. Dessa två personer har många saker de ska försöka hinna med. Som till exempel biljettvisering, försäljning i bistron och vid sittplatserna, ordningshållning, plockstädning, assistera vid av- och påstigning, manövrering av rullstolsliften, informera om anslutningar, regelbundet gå igenom tåget, påfyllning av toalettmateriel, åtgärda eller anmäla diverse fel samt hålla vagnarna trygga och säkra. Vilket till exempel kan innebära att se till att inga barnvagnar eller bagage placeras vid utrymningsvägarna. Vid trafikstörningar tillkommer flera andra arbetsuppgifter. Då kan det handla om taxibeställningar, erbjuda förtäring enligt lag eller aktivt söka information och göra utrop om denna.

Annonser

11 thoughts on “”Det finns arbetsmiljöbrister hos SJ”

  1. Det kan inte vara lätt att få någon ekonomi i detta. De senaste resorna jag åkt mellan Göteborg och Stockholm har jag inte blivit viserad. 4 av 4 resor. 100%. Undrar hur lång tid det tar innan folk slutar betala för sig.

  2. Det har resenärer redan lärt sig på Dubbeldäckarna från Västerås till Stockholm.
    Jag förstår inte hur SJ säkerhetsmässigt kan lämna den ena enheten utan personal då ombordpersonalen rekommenderas att vara i samma enhet som föraren!?

  3. Ny arbetstidsskandal inom SJ! 23 september myglades det igen. Tåg 441 avgick i tid utan förare (?!). En kille på SJ Trafikledning (!) utan behörighet stod uppskriven som lokförare. Troligtvis för att dölja att någon stjärna som kört ett nytt 20-timmarspass.

    • Det är kollegor som dig som gör att jag mer än gärna tar dubbla turer. Inse att de flesta av oss själv kan avgöra om vi är trötta eller inte utan att titta på en klocka och ett totalt värdelöst kollektivavtal. Har du inget bättre för dig än att lägga dig i hur dina kollegor arbetar föreslår jag att du skaffar dig en hobby.

      • Din kommentar är så korkad att jag inte vet var jag ska börja någonstans. Jag hoppas trafikhuvudmannen eller någon annan går in och kontrollerar hur icke behöriga personer på SJ kan ”köra” tåg. Då lär det ta hus i helvete…

      • ”Förare”, ditt resonemang låter lite konstigt. Du stimuleras alltså till att ta dubbla arbetspass när ”Frasse” yttrar sig negativ om lokförare som bryter mot lagen i en kommentar på en blogg. För mig är det helt andra saker som får mig att vilja köra tåg, men vi är ju alla olika.

        Du ber ”Frasse” skaffa sig en hobby trots att du inte känner hen. ”Frasse” kanske redan har en hobby. Det finns i varje fall inga tecken på att ”Frasse” skulle ha några fritidsproblem.

        Det är inte ologiskt, att utifrån ditt resonemang, dra slutsatsen att kanske du själv har fritidsproblem eftersom du säger att du mer än gärna tar dubbla arbetspass. Det låter lite betungande att använda all sin vakna tid till tåg. Jag tror att du kan behöva koppla av lite från tågkörningen. Ta på dig en Kalle Anka dräkt och gå ner på torget i byn där du bor. Traktens ungar kommer jubla av glädje. Du gör en insats för någon annan än bara din arbetsgivare och du får lite andra saker att tänka på. Du kommer garanterat sprida glädje, och det finns ett värde i det också.

    • Killen i fråga arbetar även som Ags och visas (troligen pga en bugg i systemet) alltid som lokförare på tågen han jobbar på. Kanske det nuvarande systemet inte klarar av att hantera två behörigheter på en inloggning? Hur som, ingen skugga över honom.

      • Men vad säger TS om en sådan bugg i ett system som kan göra att en person skulle kunna tursättas på en befattning den ej är behörig för?
        Det borde ju ge ett föreläggande vid en tillsyn om ett säkerhetskritiskt (?) vissar fel saker.

  4. En förändring av teknisk-, organisatorisk- och trafikal karraktär ska riskbedömmas enligt CSM-RA, EU 402/2013. Det inkluderar ett utlåtande från en oberoende ackrediterad assessor. Vad står skrivet i assessorutlåtandet? Hur har assessorn kunnat acceptera detta?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s