Green Cargo utökar bemanningspool

14390712_10210771310908212_164080934986665058_nGreen Cargo tänker utöka personalstyrkan i sin bemanningspool. Just nu söker företaget lokförare och radioloksoperatörer till Göteborg, Borlänge, Gävle, Ånge, Vännäs, Älmhult, Boden och Malmö. Tjänsterna omfattas av det så kallade poolavtalet. Det innebär arbete varannan vecka, ibland på annat ställe än hemstationen. Green Cargo kräver radiolokskompetens och önskar sökande som kör såväl ellok som diesellok. Bemanningspoolen startade för drygt fyra år sedan, eftersom Green Cargo hade ett behov av att snabbt kunna lösa tillfälliga personalproblem. Idag arbetar ett 15-tal medarbetare i poolen. Upplägget har blivit lyckat. Från början var målsättningen att 25 personer skulle ingå i bemanningspoolen. På grund av varsel och diverse andra omständigheter stoppades rekryteringen tillfälligt.

Själv är den här bloggaren en av de lokförare som ingår i bemanningspoolen. Det har jag gjort sedan i december 2012. Det är ett mycket förmånligt sätt att arbete. Förutsättningen är naturligtvis att man har möjligheten att vara hemifrån varannan vecka. Man kan inte räkna med att alltid få tjänstgöra på eller i närheten av sin hemstation. Å andra sidan blir arbetet allt som oftast väldigt varierat. Under mina år i bemanningspoolen har jag jobbat i Alvesta, Älmhult, Kalmar, Malmö, Helsingborg, Kristianstad, Göteborg, Ånge, Långsele, Karlshamn och Varberg. Vid ett par tillfällen har jag haft specialuppdrag som tillsyningsman i d-skydd.

Green Cargos pool fungerar som ett internt bemanningsföretag. Från början var tanken att personalen även skulle kunna hyras ut till andra företag. Detta har så vitt jag vet aldrig skett. Arbetsveckorna påbörjas i princip alltid på tisdagseftermiddagarna och avslutas på förmiddagen efterföljande tisdag. Ledighetsperioden är skyddad med FP-dagar i början och slutet, och med F-dagarna inbakade. Komprimerad tjänstgöring, med åtta timmars vila mellan turerna, kan tillämpas vid pooluppdrag. Vid utlåning sker alla resor på arbetstid. Det är en annan fördel. Jag har aldrig behövt resa på en fridag, trots att resvägen ibland varit mycket lång. Jag har alltid kunnat tillbringa sju nätter i min egen säng. Det passar mycket bra eftersom mina barn bor hos mej när jag är ledig.

3 thoughts on “Green Cargo utökar bemanningspool

  1. Tycker det är lite märkligt, för bara nån vecka sen hörde jag att poolen inte skulle ha några fler förare (kommer dock inte ihåg varifrån jag hörde den uppgiften)

  2. Hej Jag var på Rhodos förra veckan och fick följande funderingar.

    Hotellnumren stämde Diana 106 Kebne 106 bägge hade balkong, frukost, dusch/toa, kylskåp, vattenkokare, Tv. Alltså GC-pool standard.
    Skillnad.
    Diana +30 Kebne -30
    Diana AC Kebne bara att öppna balkongdörren
    Diana en bakgård Kebne LKAB gruvan med berget
    Diana sol Kebne snöfall
    Diana svart som natten/neonljus Kebne gatlyktor och vitt snöljus
    Diana sol mellan 08-19 Kebne solen ej uppe över horisonten
    Diana lakan Kebne filt med renmotiv
    Diana stentrappa Kebne trätrappa med knarr och historia
    Diana kvarstår Kebne ska rivas stadsomvandlingen

    Det finns säkert fler skillnader/likheter men var vill du helst bo.

    Jag väljer Kebne. Kiruna
    Var i Kiruna slutet av 2012 och början av 2013, Hotell Diana sep 2016.

Kommentera

